De Mercedes GLS is de grootste en meest luxe SUV van Das Haus. En niet eens de duurste.
Ondanks dat de G-Klasse van Mercedes sinds 1979 in productie is, is de luxe G-Klasse pas sinds 1991 een item. De 500 GE concureerde op zijn eigen wijze met de Range Rover. In de tussentijd groeide beide auto’s wel flink uit elkaar. De Range Rover werd groter, luxer en chiquer. De G-Klasse daarentegen werd duurder, maar bleef klein en oncomfortabel. Je moest echt voor het uiterlijk gaan, waarmee de G-Klasse meer een soort Defender-alternatief werd dan een Range Rover-concurrent.
Inhoudsopgave
Mercedes GL
Gelukkig zette Mercedes-Benz dit in 2006 recht. Dat deden de Duitsers met de Mercedes-Benz GL. Deze auto stond op het platform van de Mercedes-Benz ML, waar ook diverse Jeeps en de R-Klasse op stonden. Voor de GL werd het platform verlengd en enkel met dikke motoren geleverd. Ondanks de beste bedoelingen was de in Amerika gebouwde auto niet echt een geslaagde Range Rover-concurrent: het was vooral een grote SUV, niet zozeer een weelderige.
De tweede generatie Mercedes-Benz GL verscheen in 2013. Deze bleef heel kort in productie: tot 2013. Dat kwam niet zozeer doordat het model uit productie ging, maar doordat de naam werd gewijzigd.
Eerste generatie Mercedes GLS
Om het gamma overzichtelijker te maken, kregen de cross-overs en SUV’s een gewijzigde naam. De naam GLA mocht blijven. Echter, de ML werd de GLE, terwijl de GLK de GLC werd. Het idee was vrij simpel, de laatste letter moet min of meer corresponderen met de sedan van Mercedes in de range. De GL werd GLS in 2015, waarmee duidelijk werd dat de GLS de top van de range was. Die ’S’ moest suggereren dat het de S-Klasse onder de grote SUV’s is, een Range Rover-concurrent dus.
De Mercedes-Benz GLS kwam ook in Nederland op de markt. In Nederland was de auto leverbaar in vier smaakjes, De goedkoopste versie was de GLS 350d, met een drieliter zescilinder diesel, goed voor 258 pk en veel belangrijker, 620 Nm. Daarboven stonden drie geblazen benzinemotoren. Een 3.0 V6 met 333 pk (GLS 400) en een 4.7 V8 met 455 pk (GLS 500).
Mercedes GLS 63 AMG
Het topmodel was de GLS 63 AMG. Deze heeft de 5.5 liter biturbo V8 onder de kap. Bij veel modellen uit deze periode kon je kiezen tussen de ‘zwakkere’ versie met 544 pk, maar bij de GLS 63 AMG is het altijd de dikke versie van de motor met 585 pk en 760 Nm. Die laatste knalt in 4,6 seconden naar de 100 km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Alle GLS’en hebben 4Matic-vierwielaandrijving en een 9G-tronic automaat, op de AMG-versie na. Die heeft een bak met zeven versnellingen. Ook lekker om te weten: de tank is 100 liter groot, dus zelfs als je 1 op 5 rijdt, heb je een actieradius van 500 km.
Net als de GL is de GLS geen hardloper in Nederland. Van de GL zijn er nog geen 500 verkocht in Nederland, de Mercedes GLS is nog veel zeldzamer: daar zijn werden er maar enkele tientallen per jaar van verkocht. Sommigen daarvan zijn omgebouwd naar grijs kenteken.
Tweede generatie Mercedes GLS
De tweede generatie GLS (in feite de derde dus als je de GL meetelt) kwam in 2019 op de markt. Deze pakte een paar dingen rigoureus aan. Ten eerste het interieur. Dat was niet alleen ruimer, maar ook veel luxer en hoogwaardiger. Alle GL- en GLS-modellen waren gebouwd in de VS (Tuscaloosa Alabama) en dat was ook wel te zien. Met de nieuwe (X167) werd dat allemaal rechtgezet.
Het is bijna niet te geloven, maar de nieuwe GLS is nóg groter dan het uitgaande model. Dat betekent uiteraard ook dat er alleen maar dikke motoren en uitvoeringen van zijn. Wederom is de diesel een instapper, alhoewel je bij een zescilinder turbo met 340 pk en 700 Nm nauwelijks kunt spreken van een ‘instapper’. Er zijn diverse benzine-uitvoeringen. De GLS 450 is de eenvoudigste benzineversie, met een 3-liter zes-in-lijn, goed voor 367 pk. Een stap hoger staat uiteraard een V8, in dit geval een 4.0 Biturbo V8 met 489 pk en 700 Nm.
Maybach
De GLS 600 lijkt een sterkere versie te zijn door de naam, maar ook deze heeft dezelfde V8 met exact hetzelfde vermogen aan boord. Echter, deze wordt bijgestaan door een elektromotor waardoor het systeemvermogen en systeemkoppel iets hoger uitvalt: 557 pk en 730 Nm. Deze versie is alleen als luxe ‘Maybach’-uitvoering leverbaar. Dan heb je voornamelijk een heel erg luxe uitgevoerde GLS. Qua uitstraling is vooral de overdaad aan chroom te aanschouwen.
Mocht dat niet voldoende zijn, is daar ook een hele dikke Mercedes GLS 63 AMG. Deze heeft een versie van de 4.0 AMG V8 onder de kap met 612 pk en 850 Nm. Deze knalt in 6,2 seconden naar de 100 km/u.
In Nederland is deze GLS nooit echt een succes geweest en zal het ook niet worden. Sterker nog, de Europese cijfers zijn niet al te denderend. Echter, in de VS is de auto enorm populair. Ook op markten waar men wel behoefte heeft aan luxe auto’s, maar waar de wegen niet al te best zijn, is de GLS redelijk succesvol.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes GLS.