De Mercedes-Benz Vito is een maatje kleiner dan de Sprinter en een van de meest populaire bedrijfswagens in zijn klasse.
De middelgrote bedrijfsauto’s zijn in Europa altijd mateloos populair geweest. Voor kleine ondernemers, grote bedrijven én particulieren. De kleine ondernemers gebruiken ‘m als dubbelcabine voor het gezin en het werk, de grote bedrijven gebruiken ‘m in de vloot en particulieren gebruiken een dubbelcabine of personenuitvoering.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Mercedes-Benz Vito
De Volkswagen Transporter is erg bekend in deze klasse. Voor lange tijd was de MB100 de tegenhanger. Dit model was tot 1996 in productie en ernstig verouderd. De eerste generatie Mercedes-Benz Vito (modelcode W638) kwam in 1996 op de markt. Het was een compleet andere auto dan zijn voorganger. Het uiterlijk was veel moderner dankzij de schuin aflopende voorzijde en motorkap. Dat was bijna verticaal bij de M100. De Vito is ontworpen door Michael Mauer, die later zou uitgroeien tot designbaas bij Porsche.
De Vito was leverbaar met 2.3 diesels, eentje met en eentje zonder turbo. Daarnaast waren er twee viercilinder benzinemotoren en een heuse 2.8 zescilinder. Ondanks dat Mercedes veel zescilinders bouwde in die tijd, was het geen Mercedes-motor. Deze pasten namelijk niet in het krappe vooronder van de voorwielaangedreven Mercedes-Benz Vito. Daarom werd de 2.8 VR6 van Volkswagen gebruikt. Zo vreemd als het klinkt was de keuze niet. Mercedes werkte namelijk met Volkswagen samen aan de grotere bedrijfsbussen: de Mercedes Sprinter en Volkswagen LT zijn identieke auto’s.
V-klasse
De Vito was er in diverse verschillende uitvoeringen, sommige zelfs met een andere naam. De Viano was een eenvoudige personenuitvoering. Een stapje hoger stond de luxe V-Klasse. Deze auto moest concurreren met de luxere MPV’s van de jaren ’90. Met gemengd succes, want de V-Klasse was weliswaar luxer, de basis was alsnog een bedrijfswagen, geen personenauto. Desalniettemin was de auto zeer populair bij het kamperend publiek. Je kon de V-Klasse ombouwen tot camper en er kon ook nog eens een flinke caravan achter.
Minder prettig voor Mercedes was dat het onverwoestbare imago van de MB100 toch enigszins te grabbel werd gegooid. Onder regie van Jürgen Schrempp werd er besloten om de producten van Mercedessen minder ver door te ontwikkelen vanwege de hoge onkosten. Dit leverde de nodige kwaliteitsproblemen om waar de toenmalige Mercedes-klanten niet bekend mee waren. De Vito was echter extreem populair en verkocht uitstekend tot 2003.
Tweede generatie Mercedes-Benz Vito
Toen kwam namelijk een compleet nieuwe Mercedes-Benz Vito (modelcode: W639) op de markt. De nieuwe Vito kon je krijgen met verschillende soorten opbouw en in verschillende lengtes. Ook was er keuze uit voorwiel- of vierwielaandrijving. Ook nu was de auto te verkrijgen als Viano en V-Klasse, als respectievelijk personenversie en luxe personenvariant. Qua aandrijflijnen kon je alle kanten op gaan. De 2.1 diesels OM646-dieselmotor zul je het meest tegenkomen. Voor de fijnproever was er echter ook een 3.0 V6 turbodiesel mogelijk met 204 pk en 440 Nm. Deze had een topsnelheid van 198 km/u, afhankelijk van de configuratie. De 0-100 km/u acceleratie was in 9,2 seconden achter de rug. Bijzonder vlot voor een dergelijke grote bedrijfswagen.
Facelift
In 2010 werd de Mercedes-Benz Vito gefacelift. De grootste wijziging is de koplampen waar bij de grille een kleine ‘druppel’-achtige vorm te ontwaren is. Ook de bumpers zijn ietsje anders. Belangrijke toevoeging is de BlueEfficiency-technologie. Dit zijn allemaal kleine ingrepen die de Vito ietsje efficiënter moeten maken. Zo voldoen de motoren nu aan de Euro5-uitstootnormen. Wederom is er een Viano en V-Klasse. Er is een enorme keur aan motoren leverbaar, waarvan de meeste een variant van de viercilinder diesel zijn. Zescilinders (zowel benzine als diesel) waren echter ook mogelijk. De 3.0 V6 diesel heeft nu zelfs 224 pk en haalt daarmee een topsnelheid van 204 km/u.
Derde generatie Mercedes-Benz Vito
In 2014 komt de derde generatie Mercedes-Benz Vito (W447) op de markt. Qua uiterlijk is het duidelijk een moderne Mercedes met een heel herkenbaar front. Opvallend is dat het interieurdesign ook typisch Mercedes is. Dat is rond die tijd relatief barok, klassiek en weldadig. Meestal redden dat soort design-fratsen niet het productiestadium bij bedrijfswagens. Wel is het bij de Vito opgetrokken uit goedkopere materialen. Wil je per se een fraaier interieur kun je nog wel terecht bij de V-Klasse, die je zelfs met houtinleg en lederen bekleding kunt bestellen.
Bijzonder is dat je de Vito kunt krijgen met voor-, achter- of vierwielaandrijving. Er zijn drie variaties qua lengte en drie verschillende hoogtes. In motorisch opzicht is de V6 helaas komen te vervallen. De OM651-motoren zijn echter goed voor 136 pk, 160 pk of zelfs 190 pk. In 2018 wordt de elektrische Vito aan het gamma toegevoegd met 116 pk. Deze wordt in 2020 vervangen door een versie met 204 pk. In dat jaar krijgen de andere Vito’s ook een nieuwe 1.950 cc grote viercilinder diesel die krachtiger en zuiniger is. De sterkste versie heeft 240 pk.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz Vito.