Als ruimte een luxe is, dan is de Mercedes-Benz V-Klasse een Rolls-Royce.
Inhoudsopgave
Bedrijfswagens komen er in allerlei soorten en maten. In heel veel gevallen is een bedrijfswagen heel erg rechttoe, rechtaan. TCO (total cost of ownership) is veel belangrijker dan emotie. De MB100 was dus misschien wel de meest nuchtere bedrijfswagen ooit gebouwd. De MB100 werd gebouwd van 1981 tot 1996. De auto bleef voor sommige exportmarkten in productie en sommige merken mochten de auto in licentie bouwen. Mercedes kwam voor Europa met iets vlotters. Letterlijk en figuurlijk.
Mercedes-Benz Vito
Dat was de Mercedes-Benz Vito. De auto werd ontworpen door Michael Mauer, die later bij Saab aan de slag ging en tegenwoordig al een tijdje bij Porsche aan de slag is. De Vito had een veel gestroomlijnder uiterlijk dan voorheen en de basis was nu voorwielaangedreven met de motor overdwars voorin. Deze lay-out is vrij ideaal voor zoveel mogelijk ruimte, want motor, aandrijving en transmissie zitten immers allemaal voorin.
Eerste generatie V-Klasse (W638)
De Mercedes-Benz V-Klasse is in feite niets meer of minder dan de luxe personenversie van de Vito. Met nadruk op het woordje ‘luxe’, want van de Vito was er wel degelijk een taxi-uitvoering voor personen. De V-Klasse kun je eenvoudig herkennen aan de meegespoten bumpers, de ruiten rondom en het genoemde luxere interieur. De ‘luxe Vito’ moest een soort alternatief zijn voor mensen die een MPV wensen, maar dan nóg iets ruimer. De V-Klasse was leverbaar met drie motoren. De instapper was de V 230, met een 2,3 liter grote viercilinder.
V 280
De V280 was voorzien van een 2,8 liter VR6 van Volkswagen-origine. De VR6 was zeer compact en paste daardoor uitstekend in het vooronder van de Vito, terwijl de zescilinder lijnmotoren die Mercedes bouwde voor de andere personenauto’s nooit zouden passen. Als derde (en meest populaire) optie was er een V 230 Turbodiesel. In 1999 werd de V-Klasse gefacelift. De bouwkwaliteit (niet een USP van de eerste generatie) werd verbeterd. Eveneens belangrijk nieuws was de komst van de V200 CDI en C220 CDI, een van de eerste diesels met commonrail-inspuiting. Deze motoren waren zuinig, soepel, krachtig en relatief stil in vergelijking met de oude diesels.
Tweede generatie V-Klasse/Viano (W639)
In 2003 was het gedaan met de V-klasse. Althans, wat betreft de naamgeving. De Mercedes-Benz V-Klasse kreeg nu een echte naam: Viano. Dit terwijl de Vito wel gewoon Vito bleef. Om het nog verwarrender te maken: op sommige markten bleef Mercedes de V-Klasse naamgeving gebruiken.
De Viano nam plaats in van de V-Klasse omdat deze personenbus het luxere alternatief was voor de Vito. De Viano kwam dan ook alleen met de grotere en krachtigere motoren. Als het gaat om benzine-aggregaten al helemaal. Mercedes was in de tussentijd overgestapt op V6 motoren, waardoor Das Haus niet meer hoefde in te kopen bij Volkswagen.
Motoren
In 2003 kon je kiezen uit een 3.0 (190 pk) en een 3.2 (218 pk), die verwarrend genoeg beide zijn voorzien van dezelfde 3.2 V6. Later werd de 3.2 opgevolgd door een 3.5 met 231 pk. De zescilinder diesels (CDI 3.0 met 204 pk) deden hun intreden in 2006. Dit zijn overigens de leukere versies. Het gros had een 2.0 of 2.2 diesel in het vooronder. Althans, dat was de badge om aan te duiden waar ze staan in de range. Beide blokken zijn namelijk 2.1 liter groot.
Facelift
In 2010 werd de Viano gefacelift. Je kan dit model herkennen aan het ‘traantje’ aan de onderkant van de koplampen en de nieuwe bumpers. Sommige motoren waren nu leverbaar met 4Matic-vierwielaandrijving. Gek genoeg warren dat niet de krachtige zescilinders, maar de viercilinder diesels.
Derde generatie V-Klasse (W447)
In 2014 verschijnt de derde generatie van de Vito, de W447. Ditmaal keert de naam V-Klasse weer terug en komt Viano te vervallen. Er waren nu geen zescilinder motoren meer, enkel viercilinder. Logisch: de viercilinders werden telkens krachtiger én zijn zuiniger. Het feest begon met de V 200d (136 pk). Daarboven stond de V 220d (163 pk) en het topmodel was de V 250d met 190 stampende paarden.
Die laatste accelereert in 9,6 tellen naar de 100 km/u en haalde 206 km/u. Alle drie de motoren konden besteld worden met 4Matic-vierwielaandrijving. Ook was er keuze qua wielbases (normaal, Lang en Extra Lang) en uitrustingsniveau’s (basis, Edition, Avantgarde, Avantgarde Edition, Exclusive). Er waren nu wederom diverse varianten. De Vito was de bedrijfswagen uitvoering. De V-Klasse uiteraard de luxe versie daarvan. In de VS en Canada werd het model als Mercedes-Benz Metris verkocht.
Facelift
In 2019 word de gehele Vito/V-Klasse range vernieuwd. De facelift is aan de voorzijde vrij herkenbaar, met de nieuwe koplampen en bumper. De auto is voor een ‘busje’ behoorlijk strak. Het gamma is nu nog uitgebreider. Er zijn drie motoren: V 220d (163 pk), V 250d (190 pk) en V 300d (240 pk). In basis allemaal dezelfde viercilinder diesel. Je kunt nu bij alle modellen kiezen uit een korte, lange of extra lange wielbasis. Ook zijn alle motoren te combineren met 4Matic. Verder is een automaat standaard op alle versies.
EQV
Een bijzondere toevoeging komt erbij in 2020 in de vorm van de Mercedes EQV, de elektrische Mercedes-Benz V-Klasse. Deze heeft een elektromotor (204 pk) en 100 kWh accupakket, waarmee je 356 kilometer op een volle lading haalt.
Mercedes-Benz V-Klasse artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz V-Klasse.