De Mercedes-Benz Sprinter is de grootste bedrijfswagen van Das Haus. Gek genoeg moet ‘ie het niet van zijn sprintkwaliteiten hebben.
Voor lange tijd kon Mercedes-Benz het af met een bijna legendarische bedrijfsbus, de TN. Deze werd in allerlei variaties gebouwd qua lengte en hoogte sinds 1977. In 1981 kwam er een kleinere bus bij in de vorm van de Mercedes-Benz MB100. In 1995 was de TN behoorlijk op leeftijd geraakt en was het de hoogste tijd voor een opvolger: de Sprinter.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Mercedes-Benz Sprinter
Qua uiterlijk was de Mercedes-Benz Sprinter compleet anders. De Sprinter heeft namelijk een meer aerodynamisch voorkomen met een daadwerkelijke motorkap. Hierdoor had de Sprinter een aanzienlijk moderner uiterlijk ten opzichte van zijn voorganger. Je kon kiezen uit drie verschillende wielbases en diverse hoogtes. Een belangrijk verschil met de TN was dat de Sprinter in samenwerking met Volkswagen is ontwikkeld.
Samenwerking met Volkswagen
Een bedrijfswagen ontwikkelen is vrij kostbaar, terwijl de afzet relatief beperkt is in vergelijking met personenauto’s. De Volkswagen LT is in grote lijnen identiek aan de Sprinter. Wel heeft de LT een kenmerkende Volkswagen-neus met andere koplampen. De moedermaatschappij van Mercedes, Daimler, verkocht de Sprinter overigens op andere markten ook onder andere merknamen: Dodge Sprinter en Freightliner Sprinter. Dodge is in de VS groot als het aankomt op bedrijfswagens met de vele pick-ups. Freightliner is een vrachtwagenmerk dat met de Sprinter juist het gamma naar beneden kon afronden.
De Sprinter (Modelcodes van 901 tot 905) is verkrijgbaar met allerlei soorten motoren, opbouwen, lengtes en hoogtes. Kipwagens, buurtbussen, chassis-cabines, campers, shuttle-bussen: allerlei configuraties zijn mogelijk met de auto. Er is een 2.3 diesel en twee vijfcilinder OM602-diesels. Daarnaast was er een 2.3 viercilinder benzine die tegenwoordig nauwelijks te vinden is.
Facelift
In 2001 wordt de Mercedes-Benz Sprinter voorzien van een facelift. Het front wordt flink gemoderniseerd met een nieuwe bumperpartij, koplampen en grille. Je kunt ze eenvoudig uit elkaar halen middels de motorkap. Bij het facelift-model loopt de ster iets ‘in’ de motorkap. Onder die motorkap gebeurt ook het nodige. De Sprinter krijgt nu de beschikking over nieuwe diesels met common-rail diesel injectie. Er zijn drie versies van de 2.1 liter OM611, die je ook tegenkomt in de vele E-Klasse-taxi’s uit die tijd. In de Sprinter kun je de viercilinder krijgen met 82, 102 en 122 pk. Voor wie meer power wil, is er een 2.7 vijfcilinder met 155 pk. De benzinemotor is leverbaar voor hen die per se geen diesel wensen.
Tweede generatie Mercedes-Benz Sprinter
In 2006 komt de tweede generatie Mercedes-Benz Sprinter (modelcode ‘906’) op de markt. Wederom is dit model in samenwerking met Volkswagen ontwikkeld, dat het model geen LT maar Crafter noemt. Het model ziet er wederom moderner uit dan zijn voorganger, uiteraard. Kenmerkend voor deze generatie Sprinter is de vouw die in de zijkant doorloopt tot de achterlichten. In motorische opzicht zijn er doorontwikkelde viercilinder diesels. Daarnaast is er een 3.0 zescilinder diesel en voor sommige markten zelfs een 3.5 V6.
In 2013 wordt het model grondig gefacelift. Het front is nu een stuk stoerder dankzij meer vierkante gevormde koplampen, andere grille en gewijzigde bumpers. Het zijn geen schokkende veranderingen, maar zorgen ervoor dat het model weer even er tegenaan kan. Voor de Russische markt blijft de Mercedes-Benz Sprinter van het oude (909-)model nog eventjes leverbaar onder de naam Sprinter Classic. In technisch opzicht is het goed te weten dat de motoren voldoen aan de Euro 6-normen.
Derde generatie Mercedes-Benz Sprinter
De derde generatie Sprinter arriveert in 2019 op de markt. Voor het eerst is de auto nu ook te bestellen met voorwielaandrijving, in plaats van achter- of vierwielaandrijving. Die opties zijn overigens ook nog altijd mogelijk. Daarnaast is dit model níet in samenwerking met Volkswagen ontwikkeld. In motorisch opzicht ligt de focus nog op dieselmotoren. Het feest begint bij een 114 pk sterke 2.1 diesel. Een stapje hoger staat een 143 pk sterke versie van die motor en bovenaan staat er een 163 pk variant. Dan is er vanaf 2020 een nieuwe 2.0 OM654-motor met 150 pk of 170 pk. De sterkste motor is een 3.0 V6 met 190 pk.
De belangrijkste nieuwkomer is echter de Mercedes-Benz e-Sprinter. Deze wordt in 2020 voorgesteld. De auto heeft een laadvolume van 11 kubieke meter en een laadvermogen van 3.500 kg. Voor de aandrijving zorgt een elektromotor met 85 kW (116 pk) en 295 Nm. Dat koppel staat echter wel vanaf 0 toeren paraat, terwijl je bij een diesel altijd minimaal 1.500 toeren moet draaien. De elektromotor is gekoppeld aan een accupakket dat 55 kWh groot is. Daarbij kun je 168 km op een lading rijden. Dat is wellicht niet geschikt voor het betere koerierswerk, maar voor gebruik in stedelijke gebieden voldoende. Gelukkig kun je snelladen, waardoor je in 25 minuutjes een bijna lege accu weer tot 80% kan laden.
Mercedes-Benz Sprinter artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz Sprinter.