De Mercedes-Benz SLS AMG is een spectaculaire sportwagen met vleugeldeuren en een glorieuze motor.
Mercedes-Benz heeft een grote historie als het gaat om sportwagens. Het merk bouwt al sinds de 19e automobielen en niet heel veel later kwamen er hoogstaande sportwagens.
Inhoudsopgave
Het origineel: de 300 SL
Een van de meest legendarische is natuurlijk de 300 SL uit 1954. Dit was in feite een raceauto, die men aanpaste voor het gebruik op de openbare weg. De 300 SL was in een klap legendarisch. De auto was zeer snel, hoogstaand en voorzien van die bijzondere vleugeldeuren.
Ondanks dat het geweldig staat, was dat niet de reden om het zo te doen. Men deed het vanwege de carrosseriestijfheid. Zo konden de dorpels veel breder en hoger zijn, waardoor er meer stijfheid was en dus een betere wegligging. De auto kreeg een opvolger in de vorm van de Mercedes-Benz SL, maar op de identieke naam na, was het een compleet andere auto. Logger, luxer, relaxter en meer voor de Golfbaan dan voor de racebaan.
De voorganger: SLR McLaren (C199)
In 2003 keerde Mercedes terug met de SLR McLaren. Deze auto werd in samenwerking met McLaren gemaakt. De twee werkten samen op in de Formule 1, dus op zich is het een logische keuze. Met de SLR (C199) mikte Mercedes op een extreem hoog marktsegment. De auto concurreerde met de Ferrari Enzo en Porsche Carrera GT. Qua styling in rechte lijn kwam de SLR overigens heel erg goed mee. Ondanks dat de SLR niet eens zo slecht verkocht voor zijn segment, zocht Mercedes het voor de opvolger iets lagerop. De SLR was een nogal onbegrepen auto. Meer een carbon hotrod dan een volbloed supercar.
De samenwerking tussen McLaren en Mercedes verliep behoorlijk stroef. McLaren wilde niet nog een keer een luxe auto met motor voorin bouwen, Mercedes wel. Ook wilde McLaren een meer pure rijervaring bieden met een auto met lager gewicht, Mercedes ging voor maximale fun. De twee besloten zelf verder te gaan. Bij McLaren resulteerde dit uiteindelijk in de MP4-12C. Mercedes pareerde met de SLS AMG. De basis daarvan was volgens Mercedes compleet nieuw, alhoewel goed geïnformeerde journalisten beweren dat het platform van een Dodge Viper-opvolger was.
Geen retro-kopie
Heel gek is die gedachte niet, want DaimlerChrysler, was tot 2007 nog een dingetje. De overlap tussen Mercedes Chrysler kwam toen vaker voor. Overigens zou het alleen gaan om de basis-architectuur. Werkelijk elk onderdeeltje is natuurlijk 100% Mercedes-Benz. De auto is ontworpen door Mark Getherston. De auto moest refereren aan de originele 300SL, maar het moest zeker geen retro-kopie zijn. De proporties van de Dodge Viper zijn overigens goed waar te nemen: de extreem lange neus, de cabine vlak bij de achteras en de korte achterzijde komen overeen. Geheel volgens de originele 300 SL traditie heeft de SLS AMG vleugeldeuren.
De motor komt sowieso niet van Dodge, want onder de lange motorkap huist de M159, een 6.2 liter V8 met in dit geval 571 pk en 650 Nm. Deze was gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, die de achterwielen aandreef. Als je goed met het gaspedaal omgaat, kun je in 3,8 seconden naar de 100 km/u accelereren en een topsnelheid halen van 317 km/u.
Mercedes-Benz SLS AMG Roadster
Een jaar later lanceerde Mercedes de SLS AMG Roadster, de R197. Dit is een cabrio-versie. Deze heeft overduidelijk een ding anders en dat is het dak. De auto is voorzien van een stoffen cabriokap, met reguliere deuren. Dankzij de stoffen kap kon de auto zich ook onderscheiden van de SL63 AMG, een roadster met in basis dezelfde V8 (maar dan met metalen klapdak). Het gewicht is nauwelijks hoger bij de Roadster: slechts 40 kg.
In 2012 breid Mercedes-Benz het gamma uit met de SLS AMG GT. Dit is een iets sterkere en iets heftigere versie van de bestaande variant. De motor heeft iets meer pk’s (591 stuks), waardoor je twee tienden sneller op de 100 km/u zit. De gehele aankleding van dit model is ietsje sportiever met lichtgewicht wielen, sportkuipen, sneller reagerende automaat, zwart alcantara bekleding en nog wat sportieve attributen. Er is keuze uit een Coupé of Roadster.
De SLS is ook te zien op de internationale circuits. De auto dient als Safety Car in de Formule 1. Daarnaast wordt er ook mee geracet in de GT3-klasse. Deze auto’s werden aan klantenteams verkocht. In totaal heeft AMG 86 raceauto’s gebouwd, wat voor zo’n type auto enorm veel is.
Mercedes-Benz SLS AMG Black Series
Dan blijven er nog drie bijzondere varianten over. In de zomer van 2013 introduceert AMG de SLS Black Series én de Electric Drive. De SLS AMG Black Series is een veel serieuzere auto dan de gewone SLS. De auto is flink breder en voorzien van veel lichtgewicht onderdelen en aerodynamische hulpmiddelen. De flinke bodykit en enorme achtervleugel springen nog het meest in het oog. De motor is nog altijd de M159, maar dan flink herzien met een hoop mechanische ingrepen. Het is wel ‘pure’ motortuning van AMG, want er komt geen turbo of supercharger aan te pas. De motor is goed voor 631 pk en 635 Nm. Ondanks de toegenomen hardware, neemt het gewicht af met 70 kg.
Electric Drive
De SLS AMG Electric Drive is zoals de naam zegt een elektrische versie. Deze is gebaseerd op de reguliere SLS, niet de Black Series. Een groot verschil is de aandrijving, want de elektrische SLS heeft namelijk vierwielaandrijving. In elk wiel zat een elektromotor. Het totaalvermogen is 751 pk en 1.000 Nm. Er zijn er negen van gebouwd die voor meer dan vier ton de deur uitgingen. In principe zijn de prestaties (0-100 km/u in minder dan vier tellen) heel erg van deze tijd, maar het accupakket was dat niet. De 60 kWh-batterij was enorm zwaar en in een mum van tijd weer leeg, terwijl laden heel erg lang duurde. Vergeet niet dat de Tesla Model S pas net op gang kwam in deze tijd.
Final Edition
De laatste versie is de Mercedes-Benz SLS AMG GT Final Edition. Deze kun je eenvoudig herkennen aan de zwarte carbon motorkap en grote achtervleugel. De aankleding is ook hier sportiever en luxer dan het standaardmodel. Er zijn er 350 exemplaren van gemaakt. Qua prestaties is de Final Edition identiek aan de reguliere SLS AMG GT. De Mercedes-Benz SLS blijft in productie tot 2014. De raceversies zelfs nog een jaartje langer. De auto wordt afgelost door de Mercedes-AMG GT. Wederom zoekt AMG het een klasse lager op, want deze auto is lichter, minder krachtig, goedkoper en iets kleiner. In de tussentijd begint de SLS uit te groeien tot klassieker. Daarbij valt op dat de coupé met vleugeldeuren toch gewilder is.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mercedes-Benz SLS AMG.