De Mercedes-Benz SL is een legendarische roadster van Mercedes.
Soms kan een typenaam een hoop betekenen, maar verwatert het met de tijd. De Volkswagen Golf GTI is niet meer het pure sportieve rakkertje van weleer en de Porsche 911 Turbo is ook niet de gevaarlijke weduwe-maker. En als je kijkt naar de meeste recente uitvoeringen van de Mercedes-Benz SL, kan je zien dat ze niet ‘Super Leicht’ zijn. Toch is dat de eerste betekenis van het merk.
Inhoudsopgave
W194
De eerste SL komt in 1952 en is een pure raceauto. De auto heeft de kenmerkende vleugeldeuren voor een grotere stijfheid van de carrosserie. Van de W194, de raceauto, zijn er 10 gebouwd. Daarna ontwikkelt men de auto als SLR. Daarmee lijkt er snel een einde gekomen te zijn aan de SL. Echter, Mercedes-dealer Max Hoffman ziet commerciële kansen voor de door Uhlenhaut ontworpen auto. De straatversie is gebaseerd op de racer en heet ‘W198’.
W198
Deze is aanzienlijk succesvoller dan de racer qua bouwaantallen. Er worden er namelijk 1.400 van verkocht. Dat niet alleen, Mercedes verstevigt zijn naam als bouwer van hoogstaande en dure auto’s. Aanvankelijk alleen als Coupé, maar een Roadster komt er later bij in 1956. Deze heeft dan niet de kenmerkende vleugeldeuren, uiteraard.
190 SL
Dat geldt ook voor de Mercedes-Benz 190 SL. Het probleem met de 300 SL was diens exotische techniek. In principe was het een raceauto met kentekenplaten. De 190 SL combineerde de prachtige styling van de 300 SL met de techniek van de W120. Hier dus geen dikke zes-cilinder-lijnmotor met directe injectie, maar een eenvoudige 1.9 viercilinder met carburateur. Ook was het chassis veel minder hoogstaand, maar zorgde het er wel voor dat je ‘m elke dag kon rijden. Ook niet verkeerd, de 190 SL was aanzienlijk goedkoper.
Pagode (W113)
In 1963 verschijnt de Mercedes-Benz SL zoals deze naam en faam zou maken: als luxe Roadster met dikke motoren. Gran Tourers waarvan het dak afkan. De W113-generatie (zoals deze intern wordt aangeduid) is er alleen met zescilinder lijnmotoren. Het hoogtepunt van deze generatie is echter het enorm stijlvolle ontwerp van Paul Bracq. Naast W113 kent iedereen deze auto als ‘de Pagode’. Speciaal voor de auto is er een hardtop die bijna net zo mooi staat als het dak naar beneden, vrij zeldzaam bij cabriolets. In 1967 wordt de generatie iets verbeterd. De productie wordt in 1971 gestaakt.
Mercedes-Benz SL (R107)
In 1971 komt de legendarische R107-generatie. Deze auto lanceerde een nieuwe designtaal voor Mercedes-Benz. Denk aan de kenmerkende achterlichten met de sleuven, dit zodat ze ook goed functioneren als ze nat of vies zijn. Qua motoren begon het wederom met zescilinder lijnmotoren, maar lag de focus op de V8 in diverse gradaties. Deze generatie kreeg meerdere facelifts en bleef zeer lang in productie: tot 1989. Er was ook een coupé-versie, de SLC. Deze heeft C107 als interne fabriekscode en bleef slechts tot 1982 in productie.
Mercedes-Benz SL (R129)
Dik 18 jaar na introductie van de R107 komt de de volgende generatie Mercedes-Benz SL op de markt, de R129. Omdat er zoveel tijd zit tussen de ontwikkelingen, ziet ‘ie er compleet anders uit. De R129 wordt getekend door Bruno Sacco en is deels gebaseerd op de W124 E-Klasse. Qua motoren gaat het alle kanten op. Uiteraard begint het met zescilinder lijnmotoren in de 300 SL, maar de 500 SL heeft een dikke 326 pk sterke V8. Er is nu ook een nieuw topmodel met twaalfcilinder, de 600 SL met 408 pk sterke V12. Waar de SL500 zich uitstekend kan meten met de concurrentie, is de 600 SL een van de snelste GT’s – zo niet de snelste – GT op de markt.
Ook de R129 gaat lang mee, iets dat zorgt voor de nodige updates en facelifts. In 1993 komt de eerste. Je kan ze eenvoudig herkennen aan de nieuwe naam: SL staat nu voor de motorcode. Het is dus SL280, SL320, SL500 en SL600. Er zijn ook enkele AMG-versies van de SL, maar die zijn uiterst zeldzaam. In 1998 wordt de R129 wederom gefacelift. De zes-in-lijnmotoren worden vervangen door V6’en. Deze motoren hebben allemaal drie kleppen en twee bougies per cilinder. Uiteindelijk weet de R129-generatie het uit te zingen tot 2001. Naast speciale uitvoeringen als de Mille Miglia en Silver Arrow, zijn er ook de nodige AMG-versies, zoals de SL55 AMG en SL73 AMG.
Mercedes-Benz SL (R230)
In 2002 verschijnt er een compleet nieuwe generatie, de R230. Deze is aanzienlijk ronder vormgegeven. Op zich wel een beetje apart. In de jaren ’90 is rond design de maatstaf en is de SL vierkant en hoekig. Na de milleniumwisseling is rond uit de mode en lanceert Mercedes de meest rond vormgegeven auto in zijn klasse. Een grote USP is het Vario-dak, een metalen klapdak net als de SLK. Aanvankelijk komt de auto als SL500 met 306 pk sterke V8 op de markt. Een sterkere SL55 AMG met 5.4 V8 (476 pk) én compressor arriveert niet veel later.
Als instapper is er de SL350, met 245 pk sterke 3.7 V6. Deze laatste heeft geen hydraulische vering en Active Body Control. Daarmee rijdt ‘ie iets ‘puurder’ en heb je minder onderhoudsissues. Aan de andere kant arriveert de SL600 in 2003 met 5.5 V12 en 500 pk en 800 Nm. Mocht je een V12 met AMG-behandeling wensen kan dat ook met de SL65 AMG met 612 pk en 1.000 Nm.
Facelift en Black Series
In 2006 is de eerste facelift daar, maar deze is zeer subtiel. Dat kun je niet zeggen van de 2008 update. De SL moet namelijk passen in het nieuwe modelgamma dat aanzienlijk hoekiger is vormgegeven. De SL55 AMG wordt vervangen door de SL63 AMG die iets meer pk’s, maar minder Nm’s tot zijn beschikking heeft. De SL350 is nu uitgerust met een 3.5 (met 272 pk) motor en er komt een nieuwe SL300 bij met 231 pk. Aan de andere kant van het spectrum is daar de SL65 AMG Black Series. Deze heeft 670 pk uit zijn biturbo V12, een vast dak en extreem brede bodykit.
Mercedes-Benz SL (R231)
De R231 verschijnt in 2012. Deze generatie Mercedes-Benz SL lijkt vrij veel op zijn voorganger. Het dakmechanisme is zelfs identiek. De nieuwe SL is echter optrokken uit aluminium en dus veel lichter. Dat niet alleen, de auto is ook veel stijver. Het resulteert in een veel betere auto, niet in de laatste plaats door het veel hoogwaardigere interieur.
In motorische opzicht is er keuze uit de SL350 (met V6) of een SL500 (met V8). Uiteraard ontbreken de AMG-modellen niet in de vorm van de SL63 AMG en SL65 AMG. In 2014 wisselt de SL400 de SL350 af. Dankzij de geblazen V6 is er nu meer vermogen en koppel voorhanden, evenals wat tuningspotentie. In principe de enige SL die je ooit zult nodig hebben. Maar ja, de SL koop je niet omdat je ‘m nodig hebt, maar omdat je ‘m wil.
Dat zijn overigens telkens minder mensen, zo blijkt. Deze generatie Mercedes-Benz SL verkoopt aanzienlijk minder goed dan de uitgaande. Dat komt mede door ietwat gekunstelde styling, met name de neus is niet bijzonder fraai. In 2016 trekt Mercedes recht met de facelift. De SL is veel fraaier dan voorheen. Qua motoren is het vrij simpel: er is een SL400 (V6), SL500 en SL63 AMG (beide V8) en SL65 AMG (V12). Die V12 gaat in 2019 uit productie, de andere modellen volgen in 2020. Een opvolger staat helaas niet klaar.
AMG GT Roadster
Dat is ook niet echt nodig, want de Mercedes heeft de opvolger min of meer al in de showrooms staan in de vorm van de Mercedes-AMG GT Roadster. Die auto staat dichter bij het SL-principe dan dat de Mercedes-Benz SL dat staat. De AMG GT Roadster staat tot 2021 in de showrooms. Ook de AMG GT Roadster (R190) krijgt geen directe opvolger.
Mercedes-AMG SL (R232)
In 2021 worden beide modellen alsnog voorzien van een opvolger in de vorm van de Mercedes-AMG SL. De SL is nu altijd een AMG, geen Benz. Nog een groot verschil ten opzichte van de vorige generatie SL en AMG GT: het is nu een vierzitter. Of nou ja, vierzitter, meer een 2+2. Het achterbankje is echter wel een noviteit. Een andere bijzondere voorziening is de terugkeer van de stoffen kap.
De Mercedes-AMG SL is leverbaar met drie motoren. De SL43 AMG heeft een 375 pk sterke viercilinder onder de kap. De SL55 AMG is voorzien van een 4.0 V8 met 476 pk, net zoveel als de R230 bij de introductie had. Het topmodel is de SL63 AMG met 640 pk sterke V8. De achtcilinders zijn voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mercedes-Benz SL.