De Mercedes-Benz GLE is eigenlijk de pionier in het meest lucratieve segment.
Tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken uit het straatbeeld: grote luxe cross-overs. Ze kwamen zo rond de millenniumwisseling op de markt. Denk aan de Volvo XC90, BMW X5 en Porsche Cayenne. Er zijn echter twee auto’s die eerder waren, namelijk de Lexus RX300 en de Mercedes-Benz ML. Ondanks het feit dat beide auto’s verrassend veel op elkaar leken, waren ze in technisch opzicht compleet anders.
Inhoudsopgave
Mercedes ML
De Mercedes was voorzien van een ladderchassis met separaat koetswerk. Iets dat je vaker ziet bij terreinwagens en pickups. Omdat Mercedes al een stoere G-Klasse in het gamma had, kon de ML juist het tegenovergestelde zijn. De auto was veel meer afgestemd op comfort, praktisch gemak en luxe, terwijl de G-Klasse (en eigenlijk alle andere concurrenten) veel meer werkpaarden waren.
De eerste generatie ML kwam in 1997 op de markt en bleef tot 2005. De tweede generatie ML (W164) ging mee van 2005 tot 2011. Het derde model (W166) stond tot 2015 in de prijslijsten. Die laatste is ontwikkeld in de tijd dat Daimler en Chrysler nog samen waren. De Dodge Durango en Jeep Grand Cherokee delen techniek met dit model. Niet zozeer de motoren, maar wel de bakken en het platform. De auto werd bij de facelift voorzien van een nieuwe naam: GLE. Dit om duidelijk te maken waar de cross-overs (aangeduid met een G) zich bevonden in de modelrange. Zo zijn er ook een GLA, GLB, GLC en GLS.
Eerste generatie GLE (W166)
De Mercedes-Benz GLE was er in een aantal smaakjes. Het begon met de GLE 400 (V6) en een GLE 450 AMG. Een andere zescilinder was de GLE 500 e, een plug-in hybride. Daarnaast was er ook een GLE 500 met V8. Aan de top van range stonden niet één, maar twee V8 AMG’s, een GLE 63 en een GLE 63 S. Dieselen kon met de GLE 250d (die je zelfs zonder vierwielaandrijving kon bestellen) en de GLE 350d.
GLE Coupé (C292)
Tegelijk met de GLE SUV kwam ook de GLE Coupé (C292). Deze auto kopieerde de uiterst succesvolle BMW X6. Een grote SUV dus, maar dan met een aflopende daklijn. De Coupé was bijna met dezelfde motoren te krijgen, behalve de enigszins verstandige 250d en plug-in hybride. De GLE Coupé is ook niet voor verstandige klanten. Je vindt het helemaal niets of helemaal geweldig. Een jaar later werden voor beide modellen de GLE 450 AMG modellen geschrapt ten faveure van de GLE 43 AMG.
Geen hardloper
In Nederland is de GLE nooit echt een hardloper geweest. De hybride had niet zoveel bijtellingsvoordeel als de XC90 en Porsche Cayenne e-Hybrid dat hadden, om maar te zwijgen van de Tesla Model X en Jaguar I-Pace. Dat kwam mede door het feit dat de naam GLE veel ouder was dan de auto zelf. Ook detoneerde de GLE een beetje met de rest van de Mercedes-Benz line-up die in rap tempo veel moderner werd.
Tweede generatie GLE (W167)
Gelukkig stond op de Salon van Parijs de nieuwe Mercedes-Benz GLE. In tegenstelling tot zijn voorganger paste dit model perfect in de showrooms met ronde vormen, veel chroom en een barok gestileerd interieur. Naast een GLE W167 is er ook een V167, met een lange wielbasis. Deze rijdt vooralsnog alleen in India rondt. Verwacht deze niet snel in de Nederlandse showrooms tegen te komen. Het hoeft ook niet, want je kunt ook nog gaan voor de nóg grotere GLS.
Zes-in-lijn
Net als bij de vorige generatie waren er bijna alleen maar dikke uitvoeringen. De benzine-instapper is de GLE 450, met een splinternieuwe 3 liter zes-in-lijn motor, die met turbo’s en 48V ondersteuning aan aansprekende prestaties én verbruik wordt geholpen. De GLE 580 is een dikke V8 met 489 pk, grote kans dat men dan eerder kiest voor de sportievere GLE 53 AMG, die ook voorzien is van een nieuwe zes-in-lijn. Aan de top staan twee GLE 63 modellen, eentje met een S en een zonder.
Diesels
Ondanks de interessante opgaven, moet je je qua verbruik geen illusies maken. De Mercedes-Benz GLE is een grote zware auto met grote motoren. Met de diesels kun je nog een beetje een gunstig gebruik scoren. De GLE 300d heeft een viercilinder met 245 pk, de GLE 350d is dezelfde motor, maar dan met elektrische motor erbij ter assistentie. De fijnste is echter de GLE400, een zes-in-lijn met 340 pk en nog belangrijker: 700 Nm aan koppel.
Mercedes GLE (W167) facelift
Een facelift voor de W167 introduceert Mercedes in het begin van 2023. Het zijn kleine veranderingen als je naar het uiterlijk kijkt. De facelift is voorzien van koplampen met een horizontale LED-streep. Van achteren valt op dat de achterlichten wat vierkanter zijn vormgegeven.
Voortaan komt iedere Mercedes GLE standaard met het AMG Line exterieurpakket. Dat was voor de facelift nog een optie. In het interieur is een nieuw stuurwiel te vinden met aanraakgevoelige knoppen. De schermen zijn uitgerust met de nieuwste MBUX, in combinatie met grote 12.3 inch grote schermen.
Qua motoren is er ook nieuws. Mercedes introduceert de GLE 400 e. Dit is een hybride die een 2.0 liter benzinemotor combineert met een 135 pk sterke elektromotor. Het accupakket van 23,2 kWh maakt de PHEV compleet. De 400 e is goed voor 252 pk en 400 Nm aan koppel.
De GLE 450 is bovendien voorzien van een nieuwe 3.0 liter turbo zescilinder met 375 pk. Het non-AMG topmodel is de 580 met 510 pk uit een 4.0 liter twin turbo V8. Alle motoren beschikken over een mild-hybride systeem.
Mercedes-Benz GLE artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz GLE.