Twee maal is scheepsecht voor Mercedes. De Mercedes-Benz GLC is de auto die de GLK had moeten zijn.
Als het aankomt op het combineren van luxe en een terreinwagen-achtige auto, dan is Mercedes een van de grondleggers van dit genre. Zo was het begin jaren ’90 dat Mercedes de 500 GE (W463) op de markt bracht, een extra luxe G-Klasse met V8 motor. Eind jaren ’90 introduceerde Mercedes de M-Klasse, een SUV met goede manieren op het asfalt.
Inhoudsopgave
Mercedes GLK
Maar waar Mercedes even de tijd voor nodig had, was het bovengenoemde in een kleiner pakketje verpakken. We kunnen de GLC niet behandelen zonder naar zijn voorganger te kijken, de GLK. De Mercedes-Benz GLK kwam in 2008 op de markt in Nederland. Rijkelijk laat, zeker als je bedenkt dat de BMW X3 er al vijf jaar was.
Nog in inschattingsfout was het design. Mercedes had enerzijds een paar typisch softroaders en anderzijds de G-Klasse. De GLK kreeg een stoer uiterlijk mee, met veel rechte lijnen, hoeken en daardoor enigszins massief voorkomen. Dat maakte de GLK heel erg herkenbaar en er waren zeker klanten lyrisch over het design. Mercedes zag echter dat Volvo (met de XC60) en Audi (met de Q5) in dit marktsegment de touwtjes stevig in handen hadden. In Nederland werden er in totaal iets meer dan 1.700 GLK’s op geel kenteken gezet door de importeur.
Mercedes-Benz GLC (X253)
Voor de opvolger moest het roer om. Gelukkig deed Mercedes dat ook. De Mercedes-Benz GLC (X253) die in 2015 het levenslicht zag, was veel ronder en ‘vrouwelijker’ vormgegeven. De pretendeerde niet stoer te zijn, maar modieus. Uiteraard kon de GLC dusdanig samengesteld worden dat je de GLC er alsnog erg stoer uit kon laten zien.
Plug-in hybride
In Nederland was het basismodel de GLC 250 4Matic, met een 211 pk sterke viercilinder. De GLC 350e was in ons land het meest populair. Deze plug-in hybride kwam in 2016 en combineerde bovenstaande viercilinder motor met een elektrische motor. Deze GLC 350e had (en heeft nog steeds) de beschikking over een A-label en was destijds met gunstige bijtellingsvoorwaarden te leasen.
Diesels
De GLC 350e kon zuinig gereden worden, tenzij je veel snelweg-kilometers moet maken. Dan is een van de drie diesels het handigste. Er was keuze uit twee viercilinders (GLC 220d, GLC 250d) en een zescilinder (GLC350d). Alle pre-facelift GLC’s zijn altijd voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving.
Mercedes-Benz GLC Coupé (C253)
In tegenstelling tot de GLK was de GLC er in twee varianten: een reguliere vijfdeurs cross-over en een Mercedes-Benz GLC Coupé (C253). Technisch gezien is dit ook een vijfdeurs cross-over. De voorkant van beide auto’s is bijna identiek. Vanaf de B-stijl wordt alles anders. De GLC Coupé heeft een aflopende daklijn. Dit gaat behoorlijk ten koste van de ruimte op de achterbank en in de kofferbak.
Drie AMG’s
Voor hen die uitstoot en verbruik niet zo belangrijk vinden, waren er niet één, niet twee, maar drie AMG’s. De eerste kwam in 2016 op de markt, de GLC 43 AMG. Dit was een AMG ‘Light’ met een 3.0 V6 turbomotor. Deze levert 367 pk en 450 Nm, voldoende om in 4,9 seconden naar de 100 km/u te sprinten. Sneller kan sinds 2018, toen was de GLC 63 AMG en GLC 63 S AMG ten tonele verschenen. Deze hadden de 4.0 biturbo motor uit de C 63 onder de kap. De gewone GLC 63 heeft 476 pk en 650 Nm. De GLC 63 S krijgt 510 pk en 700 Nm mee.
Facelift
Beide modellen zijn slechts héél kort leverbaar geweest, nog geen anderhalf jaar. Dat kwam doordat Mercedes een facelift doorvoerde in 2019. Het meest opvallend waren de koplampen. Deze zijn een stuk kleinerp en met name platter. Hierdoor loopt de auto keurig in de pas met de andere SUV’s van Mercedes, zoals de GLE en GLS.
MBUX
Nog een verschil met de ‘oude’ GLC is dat de facelift modellen gebruik maken van het MBUX-infotainment systeem. Dit betekent dat je beschikking hebt over het 12,3 inch grote scherm met de ‘Hello Mercedes’-spraakherkenningsfunctie.
Nieuwe viercilinders
Er waren ook motorische veranderingen. Zo was de ‘250’ komen te vervallen. In plaats daarvan zijn er drie nieuwe viercilinders. De instapper is de GLC 200, deze is zelfs leverbaar met enkel achterwielaandrijving. Deze is iets lichter (een kleine 50 kilogram) en haalt net wat betere emissiewaarden. Een stapje hoger staat de Mercedes-Benz GLC met 258 pk. De GLC 300e heeft een 211 pk sterke viercilinder, gekoppeld aan een elektromotor. Het accupakket van 7,4 kWh kun je opladen, waardoor je volgens de WLTP-cyclus 49 kilometer volledig elektrisch kan rijden.
Diesels
Ondanks dat diesel telkens minder populair wordt, heeft Mercedes een groot aantal nieuwe zelfontbranders. De GLE 200d is net als zijn benzinebroer met achterwielaandrijving of 4MATIC te bestellen. Dat geldt ook voor de GLC 220d. De GLC 300d heeft standaard vierwielaandrijving. Aan de top staat de GLC 400d 4Matic, die een 340 pk sterke zes-in-lijn onder de kap heeft.
Nieuwe AMG’s
Uiteraard maken de AMG-modellen hun rentree. De GLC 43 AMG heeft nu 390 pk en 520 Nm. De GLC 63 en GLC 63S zijn net nieuw en krijgen geen extra vermogen of koppel. Het leveringsprogramma van de GLC Coupé is bijna identiek, alleen is de GLC 220d niet met achterwielaandrijving te combineren. Je kunt niet alles hebben.
Mercedes-Benz GLC artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz GLC.