De Mercedes-Benz GLB is een keurig PC Hooft-tractortje.
Nog niet zo heel lang konden we meewarig kijken naar cross-overs en SUV’s. De nodeloos onhandige en inefficiënte auto’s waren vooral heel erg groot en heel erg stoer. Het was een statement. We leven nu in een andere tijd. Een cross-over is de standaard. MPV’s zijn bijna nergens meer te verkrijgen en stationwagons zijn voor uitslovers en mensen die net niet een cross-over kunnen betalen.
Mercedes sprong daar goed op in met de GLA. Dat was hun eerste kleine en ‘betaalbare’ cross-over. Voor Mercedes kwam het goed uit: op basis van één platform kon Mercedes een ware compacte familie aan C-segment auto’s bouwen. De A-Klasse is in Europa erg populair, maar wordt in de VS niet verkocht. De GLA daarentegen wel. Hatchbacks ‘lusten’ ze daar niet, cross-overs heel erg graag.
Inhoudsopgave
Zevenzits cross-over
Tussen de GLA (op basis van de A-Klasse) en de GLC (op basis van de C-Klasse) zit niet heel erg veel ruimte, zou je denken. Niets is minder waar, want ondanks dat de GLC aanzienlijk groter is, is het niet direct een praktisch alternatief. Zeker niet als je zeven personen wilt vervoeren. De eerste zevenzitter van Mercedes in hun crossover-range is de GLE en die auto is waarschijnlijk net even een paar stapjes te ver voor velen. En daar komt de Mercedes-Benz GLB om de hoek kijken.
MFA2-platform
De GLB (fabriekscode: X247) staat op het MFA2-platform van Daimler (het moederbedrijf van Mercedes-Benz), waar de A-Klasse, CLA, GLA en B-Klasse ook gebruik van maken. Een groot verschil is de lay-out van de motor en transmissie. De motoren liggen overdwars (in plaats van in de lengte) met de bak ernaast (en plaats van erachter). Deze drijven de voorwielen aan (in plaats van de achterwielen). Een groot verschil met de andere MFA2-Mercedessen is dat de GLB een grotere wielbasis heeft. Daardoor is de GLB bijna even lang als de GLC, maar in technisch opzicht had deze dus bijna niet meer kunnen verschillen.
Motoren
De Mercedes-Benz GLB is verkrijgbaar met een keur aan motoren. Het begint met de GLB 180, die geen 1.8 motor, maar een 1.3 liter grote viercilinder turbomotor onder de kap heeft. Met 136 pk en 200 Nm is deze overigens voldoende krachtig voor een basiskrachtbron.
Een stapje hoger staat de GLB 200 die dezelfde M282-motor heeft: ook die 1.2, maar dan met 163 pk en 250 Nm. De GLB 250 heeft de Mercedes M260-motor en dat is dan een 2-liter. Deze is een stuk krachtiger met 224 pk en 350 Nm. Standaard krijgt deze motor 4Matic-vierwielaandrijving mee.
Diesels
Ondanks dat diesel redelijk in het diskrediet is gevallen de laatste jaren, heeft Mercedes er nog een hele hoop vertrouwen in. De GLB 180d heeft een 1.5 diesel met 115 pk en 280 Nm. De prestaties houden niet echt over, dus is het zaak om de overstap naar een GLB 200d te maken, die heeft 150 pk en 320 Nm.
Eventueel kun je deze krijgen met 4Matic-vierwielaandrijving. De GLB 220d 4Matic heeft dit standaard. Met 190 pk en 400 Nm is dat ook geen verkeerde gedachte. Uiteraard zijn er een hele hoop opties, pakketten en dergelijke mogelijk om je auto naar smaak aan te kleden.
PHEV
Een GLB 250e plug-in lijkt een mogelijkheid te gaan worden. De A-Klasse, CLA en GLA zijn namelijk leverbaar met deze aandrijflijn. Daarnaast zit er ook een EQB in het verschiet, een volledig elektrisch model onder de EQC op basis van deze GLB. De EQB komt in 2021 in de markt.
AMG GLB 35
Voor hen die geen verstandige GLB willen, maar juist een leuke GLB is er ook goed nieuws. Bij de introductie werd de Mercedes-Benz GLB namelijk meteen leverbaar als Mercedes-AMG GLB 35 4Matic. Deze heeft een 2.0 viercilinder turbo met maar liefst 306 pk en 400 Nm tot zijn beschikking.
Standaard is deze motor aan een automaat gekoppeld en vierwielaandrijving is eveneens standaard. Van 0-100 km/u sprinten kost slechts 5,2 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Met een vanafprijs van 75 mille kost het overigens een lieve duit. Maar dan heb je ook wat.
AMG-Line
Overigens hoef je niet per se te kiezen voor een GLA 35 als je de AMG-looks wil. Ook de GLB 180 kun je voorzien van het AMG exterieurpakket, AMG-Line genaamd. Dan krijg je de AMG bumpers en velgen waardoor de auto er erg veel op lijkt, zonder dat je meteen vastzit aan torenhoge brandstofkosten of boetes die maar binnen blijven stromen.
De Premium en Premium Plus-pakketten zijn bijna een verplicht nummer voor hen die bij een Mercedes bepaalde luxe verwachten. Standaard zijn ze vrij kaal uitgerust namelijk. Houdt er wel rekening mee dat de kosten alsnog lekker oplopen. Maar ja, dan heb je wel een zevenzits cross-over.
Artikelen Mercedes-Benz GLB
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz GLB.