De Mercedes-Benz GLA combineert de compactheid van de A-klasse met de stoerheid van de G-Klasse. Zo ongeveer.
Vroeger was het zo simpel voor fabrikanten van premium auto’s. Een premium auto was een uitstekend gebouwde sedan met eventueel een zeer luxe aankleding. De Mercedes-Benz E-Klasse en S-Klasse werden gebouwd volgens dit recept. Mede door de Audi A3 werd bewezen dat een kleine C-segment auto óók premium kan zijn. Mercedes-Benz pareerde met de A-Klasse, die in de eerste twee generaties nog niet helemaal aansloeg, maar vanaf de W176 was het raak. Op basis van die generatie A-Klasse kwam er een complete familie, met de B-Klasse (MPV), CLA (vierdeurs ‘coupé’), CLA Shooting Brake (stationwagon) en de GLA (cross-over).
Inhoudsopgave
Concept GLA
In 2013 kon men de eerste glimp van de auto ontvangen op de Shanghai Motor Show. De Concept GLA zag er al heel erg productierijp uit. In principe werd het design één op één overgenomen, een paar uitzonderingen (zoals de grote ronde verstralers in de bumper, chroomdecoratie en de afwerking in het interieur) daargelaten. Het was dan ook geen verrassing dat op de IAA in 2013 de productieversie van de Concept GLA er stond.
Eerste generatie GLA (X156)
De Mercedes-Benz GLA arriveerde in de eerste maand van 2014 in Nederland. Ondanks dat het officieel een cross-over is, kunnen we begrijpen dat mensen dat vergezocht vinden. De GLA is 4,42 meter lang, 1,80 meter breed en 1,50 meter hoog, met een wielbasis van 2,70 meter. In vergelijking met de A-Klasse heeft de GLA dezelfde wielbasis en bijna dezelfde breedte. De GLA is vooral ietsje langer (zo’n 12 centimeter) en ietsje hoger. Het verschil tussen een GLA en A is bijvoorbeeld kleiner dan een Audi Q3 en A3 of BMW X1 en 1 Serie.
Motoren
De Mercedes-Benz GLA is er met diverse benzine- en dieselmotoren. De instapper is de 122 pk sterke GLA 180. Een stapje hoger staat de GLA 200 met 156 pk. Het topmodel is in eerste instantie de GLA 250 met 211 pk. Die laatste heeft standaard een automaat (met dubbele koppeling).
De GLA 250 is ook de enige die leverbaar is met 4Matic-vierwielaandrijving, wat uiteraard wel past bij een cross-over. Dieselen kan met de CDI-varianten van de GLA 180 (109 pk), GLA 200d (136 pk) en de GLA 220 CDI (170 pk). Net als bij de 250 benzine heeft de 220 diesel een automaat en is het mogelijk deze uit te voeren met 4Matic.
GLA 45 AMG
4Matic en een automaat waren sowieso standaard op het topmodel uit de range, de Mercedes-Benz GLA 45 AMG. Deze kwam in 2014 op de markt. Dit was het absolute topmodel en een regelrechte concurrent voor de Audi RS Q3. Onder de kap huist de door AMG getunede M133-motor.
Deze motor levert 360 pk bij 6.000 toeren en 450 Nm tussen 2.250 en 5.000 toeren. Daarmee is het een van de snelste auto’s uit zijn klasse. Van nul naar honderd sprinten duurt slechts 4,8 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. In 2015 werd de motor iets aangepast en gekieteld naar 381 pk en 475 Nm.
Facelift
In 2017 wordt het model gefacelift. De GLA kreeg een nieuwe grille, nieuwe koplampen (LED’s), achterlichten, bumpers, velgen, kleuren en dat soort wijzigingen. In het interieur veranderde er niet al te veel, maar het infotainmentsysteem werd wel voorzien van een nieuwe update. In technisch opzicht wijzigt er verder niet heel erg veel. Qua motoren blijft het min of meer gelijk.
Tweede generatie GLA (H247)
In 2020 staat de tweede generatie Mercedes-Benz GLA klaar, de H247-generatie. De auto ziet er minder ‘gekunsteld’ uit en meer als een apart model naast de A-Klasse. Het nieuwe model is ietsje korter, wat breder en een vooral een stuk hoger. Ook is de GLA iets ruimer en praktischer dan het uitgaande model. In technisch opzicht deelt de auto veel techniek met de A-Klasse. De GLA staat op hetzelfde MFA2-platform.
Aandrijflijnen
Qua aandrijflijnen is er goed nieuws voor mensen die niet van schakelen houden. De Mercedes-Benz GLA is namelijk altijd voorzien van een automaat. Er is enorm veel keuze qua motoren voor de auto. Er is een GLA 180 (136 pk), GLA 200 (163 pk) en GLA 250 (224 pk). Die laatste kan met 4Matic geleverd worden. Vervolgens zijn er een paar diesels: GLA 180d (116 pk), GLA 200d (150 pk) en GLA 220d (190 pk). De 200 en 220 kunnen als 4Matic besteld worden. Dan is er een GLA 250e, een plug-in hybride. Deze kan zo’n 50 km op de elektromotor rijden. Dankzij een systeemvermogen van 330 pk is het ook nog eens een serieus snelle auto.
AMG-versies
Ook aan AMG-derivaten geen gebrek. Deze heten tegenwoordig geen Mercedes-Benz, maar Mercedes-AMG. Er is een GLA 35 met 306 pk, dit is de AMG-light versie. Dan is er keuze uit twee volvette AMG’s. Een GLA 45 en een GLA 45 S. De eerste heeft 387 pk, de tweede zelfs 421 pk.
Mercedes-Benz GLA artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz GLA.