De Mercedes-Benz GL is een enorme terreinwagen, zoals de naam al zegt.
Mercedes is een van de eerste luxemerken met een SUV, de G-Klasse. Deze rouwdouwer kwam al in 1979 op de markt. Ondanks dat de auto voorzien was van Mercedes techniek, was de auto aanzienlijk meer basic dan de E, S of SL die op dat moment ook in de showrooms stonden. Pas vanaf 1991 (met de W463) werd de G-klasse een echte luxeauto.
Inhoudsopgave
Het is altijd al een cult-auto geweest. Toen eind jaren ’90 de grote SUV’s alsmaar populairder werden, was het tijd voor een praktische familie-SUV. Dat werd de M-Klasse. Die auto werd in de VS gebouwd en was daar zeer in trek. Ondanks dat je daar ook een G-Klasse kon krijgen, en de G prijstechnisch boven de ML stond, beantwoordde de GF niet aan de vraag voor een grotere, ruimere en praktischere SUV.
Model boven de ML
In de VS zijn auto’s als de Cadillac Escalade en Lincoln Navigator heel erg populair. Dat zijn echter auto’s met een ladderchassis met daarop een koetswerk. Dat komt omdat de basis van die auto’s eigenlijk een pickup-truck is en geen personenauto. Mercedes deed het anders, want het platform van de tweede generatie Mercedes-Benz ML werd gebruikt. Dat werd wijder en langer gemaakt en de Mercedes-Benz GL was geboren. Ondanks de ML-genen, was de GL duidelijk een afwijkende auto en niet simpelweg een grotere ML.
Modelgamma Mercedes-Benz GL
De eerste generatie GL komt in 2006 op de markt en is dan 5,09 meter lang, 1,92 meter breed en 1,84 meter hoog. De wielbasis bedraagt maar liefst 3,075 meter. Hiermee is de Mercedes GL een alternatief voor de echt grote SUV’s van deze wereld. In Nederland komt de auto ook op de markt in 2006. Rond die periode zijn er diverse andere grote auto’s in deze klasse, maar de GL spant de kroon. Ook qua motoren. De Tuscaloosa gebouwde auto is er namelijk alleen met heel erg dikke aggregaten. Qua benzine begint het met de GL450, met een 4,7 liter V8 die 340 pk en 460 Nm levert. Daarboven staat de GL500, goed voor 388 pk en 530 Nm. Deze versie heet in GL550 in de VS, af en toe kom je in Nederland een import tegen.
GL320 CDI
Als we het over Nederland hebben, dan zijn de diesels de enige logische keuze. De GL 320 CDI heeft een 3.0 V6 diesel met 224 pk en 510 Nm. Het gebrek aan vermogen wordt goed gemaakt door het surplus aan koppel en geeft de auto een nog enigszins realistisch verbruik. Je kan het beste van twee werelden combineren met de GL 420 CDI, die is voorzien van een 4.0 liter V8 diesel met 306 pk en maar liefst 700 Nm. In alle gevallen is het niet een bovengemiddeld zuinige auto. Gelukkig hebben ze allemaal een 100 liter tank, zodat je nog een beetje actieradius hebt.
Facelift (Modelpflege)
In 2009 wordt de X164 voorzien van een facelift. Je kan het model herkennen aan een stoerder front met andere LED-koplampen. De grille en bumper zijn ook nieuw. De diesel is een ‘BlueTEC’ en is nu ietsje schoner. De GL 420 CDI wordt opgevolgd door een GL450 CDI. Samen met de bestaande benzinemodellen blijft de GL in productie tot 2012.
Tweede generatie Mercedes-Benz GL (X166)
Daarna is het tijd voor een nieuwe generatie. Deze auto was een enorme stap vooruit. Het probleem met de uitgaande generatie was dat je ook wel kon zien dat het een in Amerika gebouwde auto is. Een beetje grove afwerking, dikke V8-motoren, goedkope materialen. Als concurrent voor de Cadillac Escalade meer dan voldoende, maar als Range Rover-tegenhanger net even te weinig. De auto is weer gegroeid, want de X166 is 5,13 meter lang, 1,94 meter breed en 1,85 meter hoog. De wielbasis is vorstelijk met 3,08 meter.
De nieuwe Mercedes GL lijkt behoorlijk veel op zijn voorganger, maar is in alle opzichten gloednieuw. Met name het interieur is er enorm op vooruit gegaan. Het is nog altijd niet op het niveau van een Range Rover, maar het verschil is veel minder groot dan voorheen. In motorisch opzicht is het ook genieten, want de auto komt enkel met dikke blokken. Het begint aanvankelijk bij de GL500, met een 4.7 liter biturbomotor, goed voor 435 pk en 700 Nm. Een stap hoger staat de GL 63 AMG, voor het eerst is er een AMG-versie van de auto.
Prestaties GL
Deze heeft de 5.5 liter V8 onder de kap, met in dit geval 558 pk en 760 Nm. Deze uitvoering knalt in 4,9 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 250 km/u. In Nederland zijn die motoren uiteraard niet relevant, maar de GLS350 CDI is dat wel. Deze heeft een 265 pk sterke diesel waarmee je gemiddeld 1 op 10 moet kunnen halen. Voor de dieselhaters is er een 3.0 V6 benzine, die dankzij twee turbo’s alsnog 333 pk en 480 Nm levert.
Houd er rekening mee dat de GL leeg al bijna 2.400 kilogram weegt, dus zuinig gaan deze auto’s niet worden. Eind 2015 gaat de Mercedes-Benz GL alweer uit productie. Of beter gezegd, Mercedes stopt met de naam GL. Om de auto beter te segmenteren, kiest men voor de GLC, GLE en dus de GLS. Op deze wijze kan de consument eenvoudiger herkennen waar de auto in de range staat.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mercedes GL.