Sommige marktsegmenten zijn extreem specifiek. In het segment van zeer ruime elektrische zevenzitters kent de Mercedes-Benz EQV niet heel veel concurrentie.
Niches zijn er om gevuld te worden. Als je maar succesvol genoeg bent in een kleine segment, wordt je vanzelf groot. Dat is op zich wel logisch, want in veel gevallen laten merken veel niches liggen. Land Rover gaat geen Golf-concurrent maken en Kia geen Ferrari F8 Tributo-concurrent. Auto’s als de Aston Martin Cygnet en Volkswagen Phaeton hebben aangetoond dat de consument dit soort kruisbestuivingen niet kan waarderen. Mercedes-Benz is echter een merk dat bijna in elke niche wel actief is, zeker als je Smart meerekent.
Inhoudsopgave
Elektrische zevenzitters
Daarom is het ook niet vreemd dat Mercedes-Benz een elektrische zevenzits luxe-bus bouwt. De combinatie elektrisch plus zeven zitplaatsen is een bijzondere. Er zijn enkele opties. De elektrische busjes van Stellantis en Toyota (zoals de Citroen e-SpaceTourer en Toyota HiAce Electric) of de Nissan Evalia. De Mercedes-Benz EQB is elektrisch en heeft zeven zitplaatsen, maar die laatste twee zijn wel héél erg krap. Dan zijn er nog altijd de Tesla Model X, aangevuld met de Tesla Model Y. De Y is niet bijzonder ruim. De X is een stuk beter voor elkaar, maar alsnog zitten die laatste twee niet extreem ruim. Daarnaast is een Tesla Model X vrij kostbaar, de Amerikanen willen er meer dan een ton voor hebben.
Mercedes-Benz EQV
De Mercedes-Benz EQV is dus een bijzonder geval. Je kan hem het beste vergelijken met de Stellantis-bussen of de Nissan e-Evalia. Qua afmetingen zijn de Stellantis-bussen in lange uitvoering even groot als de lange EQV. De Mercedes-Benz EQV is 5,14 meter lang, 1,93 meter breed, 1,90 meter hoog. De wielbasis bedraagt 3,20 meter. Dat zijn dan de cijfers voor de korte versie. De lange EQV is 5,37 meter lang en heeft een wielbasis van 3,43 meter, de lengte en breedte zijn (uiteraard) gelijk. Daarmee is ook de standaard EQV veel groter dan de Nissan e-Valia (die overigens ook een klasse lager opereert).
In vergelijking met zijn concurrenten is de EQV heel erg veel zwaarder. In vergelijking met de elektrische Stellantis-bussen is het 350 kg en in vergelijking met de Nissan e-Evalia is het meer dan 1.000 kg. Dat komt door het 90 kWh-accupakket waarmee de elektrische Mercedes-bus is uitgerust. Dit zorgt er wel voor dat de actieradius toereikend is. Volgens de WLTP bedraagt deze meer dan 400 km. In het echt zul je dus redelijk eenvoudig rond de 300 km moeten kunnen halen. Nog een voordeel van die enorme accu is dat je kunt snelladen, tot wel 110 kW.
Verschil met vroege Vito eTourer
Let op als je een gebruikte Mercedes-EQV gaat kopen. Vanaf 2020 was de EQV er, maar de eVito Tourer (de iets minder luxe versie) kon je al krijgen sinds 2018. Dat was echter van 2018 tot 2020 niet dezelfde auto in technisch opzicht. De eVito Tourer van de eerste serie heeft een 136 pk en 295 Nm sterke elektromotor en een aanzienlijk minder capabale accu. Echter, met de introductie van de EQV in 2020 kreeg de eVito óók die nieuwe motor en het nieuwe accupakket. Met de EQV zit je dus altijd goed, met de Evito Tourer moet je even goed naar de productiedatum kijken.
De prestaties zijn ook een groot verschil met de concurrentie. Nu gaat het niet om prestaties in deze klasse, maar het is zeker lekker om iets ‘over’ te hebben. De EQV heeft een motor met 204 pk en 362 Nm. Daarmee is het mogelijk om 160 km/u te halen. Van 0-100 km/u sprinten gaat in 12,5 seconden, zeer acceptabel voor het type auto.
Indeling Mercedes-Benz EQV
Ondanks dat we spreken over de Mercedes-Benz EQV is er ook een ‘e-Vito’. Dat is een minder luxe versie die ingezet kan worden strikt voor personenvervoer. De EQV is aanzienlijk luxer uitgerust. We spreken overigens over een zevenzitter, maar het is zelfs mogelijk om acht personen te vervoeren in de elektrische Benz-Bus. Standaard heeft de auto zes zitplaatsen. Twee op de eerste rij, twee op de tweede rij en twee op de derde rij. Het is mogelijk om daar 2-3-2 of 2-3-3 van te maken.
Qua opties en samenstellen is de EQV overigens een echte Mercedes-Benz. Er zijn namelijk talloze opties om de auto aan te kleden. Ook met opties die je normaliter alleen in grote luxe sedans tegenkomt zoals elektrisch verstelbare voorstelen, lederen bekleding, AMG stylingpakket en zelfs een Burmester audio-installatie.
Het grootste probleem is natuurlijk de prijs. Want nieuwe technieken zijn buitengewoon kostbaar. Inclusief btw ben je meer dan 70 mille kwijt voor zo’n bus, waardoor de markt buitengewoon klein is.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Mercedes EQV.