De Mercedes-Benz EQT is een heel erg bijzondere Ludospace.
Het idee van de Ludospace is eigenlijk briljant. In veel gevallen was een kleine bestelauto een B-segment hatchback (soms C) met dan een enorme bak erachter. Zo was de Ford Courier een Fiesta met bak en de Opel Combo een Corsa met bak. Eind jaren ’90 brachten de Fransen daar verandering in met de Ludospace. Een auto die specifiek is ontwikkeld als bestelauto én praktische gezinsauto. Voorbeelden zijn de Citroen Berlingo en Renault Kangoo. Deze auto’s waren dermate succesvol dat andere fabrikanten volgden met het concept.
Inhoudsopgave
In het geval van Mercedes-Benz is het ietsje anders gegaan. De bedrijfswagens van het merk (de de Vito en Sprinter) zitten in de midden- hogere segmenten. In 2012 arriveert dan eindelijk een compacte bedrijfsauto in de vorm van de Mercedes-Benz Citan. Het is de Mercedes-Benz versie van de Renault Kangoo Express (en Nissan NV250). Er is een personenwagenversie in de vorm van de Dualiner en Traveliner. Qua motoren is er alleen keuze uit benzine- en dieselmotoren.
Citan
De tweede generatie Citan (W420) arriveert in 2021. Deze kun je nu voor het eerst ook krijgen als elektrische auto, de e-Citan. Daarnaast zijn er twee verschillende personenwagenversies. De eerste is de Citan Tourer. Dit is een relatief sobere variant voor personenvervoer. Wil je luxer door het leven, dan kan dat met de Mercedes-Benz T-Klasse. Die onthult Mercedes in de lente van 2022.
De Mercedes-Benz T-Klasse komt niet naar Nederland. Dit soort busjes op benzine of diesel is een vrij lastige markt. Wel komt de Mercedes-Benz EQT naar ons land toe. De Mercedes-Benz Concept EQT wordt al in mei 2021 onthuld en is dan nog een ‘spannende’ bus. De productieversie laat nog eventjes op zich wachten. Deze komt namelijk in de winter van 2022.
Mercedes-Benz EQT introductie
Het is niet zomaar een T-Klasse met elektromotor. De Duitsers hebben daadwerkelijk werk gemaakt van het uiterlijk van de auto. Zoals de EQB zich verhoudt tot de GLB, verhoudt de EQT zich tot de T-Klasse. De EQT krijgt dan ook een geheel eigen front met afwijkende looks en een gesloten ‘grille’. Dit is immers niet meer nodig bij een elektrische auto.
De techniek kan bekend voorkomen bij grote Renault Kangoo-fans, want de aandrijflijn is in basis identiek aan die van de elektrische Kangoo, de E-Tech. Dat betekent een elektromotor met een relatief bescheiden 122 pk aan vermogen en een iets bruikbaarder maximum koppel van 245 Nm. De elektromotor haalt zijn energie uit een accupakket van 45 kWh. Daarmee moet je – volgens de WLTP althans – precies 282 km halen. In vergelijking met de concurrentie van met name Stellantis steken de waarden ietsje schril af. De concurrenten, zoals de Citroën ë-Berlingo en Peugeot e-Partner hebben namelijk 136 pk vermogen en 260 Nm koppel. Ook komen ze ietsje verder op een volle accu. Niet noemenswaardig grote verschillen, maar je zou wellicht van Mercedes-Benz iets betere waarden verwachten.
Interieur
Waar Mercedes wel zijn stempel op heeft gedrukt, is het interieur. Dat is namelijk behoorlijk afwijkend van de Kangoo. Het geheel is in lijn met de rest van de vormtaal van het merk met de ster. Wat ook heel erg Mercedes is, is de prijs. Want de EQT is verreweg de duurste auto in zijn klasse. De auto moet namelijk bijna 48 mille kosten bij de introductie. Dat is flink meer dan de eerste genoemde elektrische Citroën Berlingo.
De Mercedes EQT is wel lekker praktisch, wat je van een Ludospace mag verwachten. Ten eerste kan er een kar achter en een flinke ook, de EQT mag 1.500 kg trekken. Dat is voor een geremde aanhangwagen, ongeremd mag de kar dan alsnog 750 kg hebben. Wat het doet met de actieradius, vertelt Mercedes dan weer niet, maar heb er niet te veel verwachtingen van.
Bagageruimte Mercedes-Benz EQT
Gelukkig kan je ‘m op meerdere manieren laden. Via een 22 kW-boordlader is het mogelijk om de accu van bijna leeg naar bijna vol te laden in 2,5 uur. Dat is dan het zogenaamde AC laden, wil je snelladen, dan kan dat met maximaal 80 kW. Dan duurt laden van bijna leeg naar zo’n 80% dik een half uur. Ook praktisch is de beschikbare ruimte. Als je de bank neerklapt, dan kun je 1.979 liter aan spullen meenemen. Dat is ietsje minder dan de reguliere T-Klasse mee kan nemen. De reden daarvoor is dezelfde reden waarom de EQT slechts een vijfzitter is en de T-Klasse een zevenzitter kan zijn. Het accupakket neemt de nodige ruimte in waar je normaliter de banken weg klapt.
Marco Polo
Met de Mercedes-Benz EQT haakt Das Haus ook meteen in op de populaire kampeermarkt. Er is namelijk een Marco Polo Module. De Marco Polo-versie van de V-Klasse is een volwaardige camper, maar in dit geval blijft het dus beperkt tot een module. Deze is wel reuzehandig, want je kan zo een slaapplaats voor twee personen creëren. Uiteraard zijn er diverse opruim-mogelijkheden middels lades en zelfs een kookstelletje ontbreekt niet. Een volledige Marco Polo EQT is er niet direct, maar Mercedes toont wel een concept die echt helemaal omgebouwd is tot camper met zelfs een wastafel!
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mercedes-Benz EQT.