De Mercedes-Benz EQE SUV is een EQS, maar dan wat kleiner en een SUV.
Als fabrikanten nieuwe technieken kunnen introduceren, doen ze dat met nieuwe technieken. Er is een reden dat de Mercedes-Benz S-Klasse of een nieuwe Ferrari de meest bijzondere snufjes als eerste krijgt. De techniek is nog in een pril stadium en daardoor heel erg duur. Dat is op zich niet gek. Hoe duurder de auto, hoe groter de marge.
Dus op het moment dat een fabrikant over moet gaan van auto’s met een verbrandingsmotor naar volledig elektrische auto’s, past men dit toe op auto’s met de grootste marge. Dat niet alleen, men zoekt ook het meest populaire segment op. Dat is een van de redenen waarom nieuwe elektrische auto’s vaak luxe crossovers zijn. Daar valt simpelweg het meeste geld aan te verdienen.
Inhoudsopgave
Meerdere elektrische SUV’s van Mercedes
Daarom is de Mercedes-Benz EQS een van de eerste elektrische auto’s van het merk. En het bewijst waarom de EQA en EQB zijn gebaseerd op een crossover (respectievelijk de GLA en GLB). De Mercedes-Benz EQE en EQS zijn geen crossover, maar wel luxe sedans die in landen als de VS en Azië goed verkopen. Relatief snel kwam er een EQS SUV (een crossover-versie van de EQS). De komst van de Mercedes-Benz EQE SUV is natuurlijk een heel logische.
Uiteraard is de Mercedes EQE een maatje kleiner dan de EQS. De lengte is met 4,86 meter zelfs behoorlijk bescheiden te noemen. De breedte van 1,94 meter (zonder spiegels) is dat niet. De hoogte van 1,68 is stiekem voor het autotype niet heel erg hoog. Vergeet niet dat dit het elektrische equivalent is van de Mercedes-Benz GLE. Die is 6 centimeter langer, even breed en 5 centimeter hoger. Niet alleen de afmetingen zijn anders, ook de proporties en styling wijkt af.
Mercedes-Benz EQE SUV van begin een EV
De EQE is in een auto die vanaf het beginpunt is ontwikkeld als elektrische auto. Dat betekent dat de ingenieurs bij het ontwerpen van het platform rekening houden met elektromotoren (compact, op de assen) en accupakketten. De ruimte die een verbrandingsmotor, transmissie, uitlaat en brandstoftank inneemt is toch heel erg anders. Daardoor heeft de Mercedes-Benz EQE SUV een vrij vlakke neus die als een monospace doorloopt, dat is beter voor de geleiding van de wind.
De Mercedes-EQE SUV komt er in diverse smaakjes. Er is verschil tussen het aantal motoren, de aandrijving, het vermogen van de motoren en het accupakket. De meest eenvoudige versie is de EQE SUV 350 4Matic, deze heeft 2 motoren die samen goed zijn voor 469 pk en 564 Nm. Deze sprint in 6,2 seconden naar de 100 km/u en haalt 210 km/u (begrensd uiteraard).
Geval apart
De EQE SUV 350+ is een geval apart, deze heeft maar één motor en enkel en alleen achterwielaandrijving. De EQE 350+ is 292pk en 565 Nm sterk en sprint in 6,6s seconden naar de 100 km/u. Daarmee is de EQE 350+ minder indrukwekkend dan de EQE350 4Matic zónder plusje, die twee motoren heeft. Het vermogen is hetzelfde (292pk), maar het koppel is 765 Nm. Het verschil zit ook in de range, want de 350+ haalt 594 km op een accu, de EQE 350 4Matic haalt maximaal 541km.
Een stapje hoger staat de Mercedes-Benz EQE 500 4Matic, wederom vierwielaandrijving, maar met krachtigere motoren: 408 pk en 858Nm. Dit zorgt voor een gunstige acceleratie van 4,6 seconden naar de 100 km/u. Wel is de range met 547 km iets beperkter.
Mercedes-Benz EQE SUV in AMG-trim
Dan zijn er niet één, maar maar liefst twee AMG-varianten van de Mercedes-Benz EQE SUV. De AMG 43 heeft maar liefst 476 pk en 858Nm. Daarmee flits je in 4,3 seconden naar de 100 km/u en kun je een top halen van 220 km/u. Alsnog begrensd, maar je bent sneller dan de EQE’s zonder AMG-badge. Het topmodel is de AMG 53. Deze heeft maar liefst 677 pk en een boomontwortelende 1.000 Nm. Daardoor kun je in 3,5 seconden naar de 100 km/u knallen.
Het laden gaat best wel aardig snel, maar niet wereldschokkend snel. Optioneel 22 KW AC-laden thuis is wel prettig. Het snelladen gaat tot 170 kW en dat is een beetje teleurstellend voor een dure Mercedes. Porsche, Tesla, Kia en Hyundai doen dit dan toch beter. Zeker omdat het een 90,6 kWh-accupakket is. Waar Mercedes terugslaat is de hoeveelheid ruimte. Vanwege de handige indeling voor een EV heb je een vlakke vloer en zit de cabine vrij ver naar voren. Dit resulteert in een enorm ruime auto. Tel daarbij op dat dat geweldige interieur van Mercedes met zo’n enorm paneel om van te likkebaarden is en je hebt een geweldige elektrische crossover.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mercedes-Benz EQE SUV.