De EQC is niet de eerste elektrische Mercedes-Benz, wel de eerste die op grote schaal geproduceerd wordt. Weet Mercedes Das Beste Oder Nichts ook te handhaven bij een elektrische auto?
Mercedes-Benz is het eerste automerk sinds het begin der tijden. De Benz Patent Motor Wagen wordt gezien als de eerste volwaardige automobiel. Sinds dat moment heeft Mercedes telkens gestreefd om de beste auto’s te bouwen. Hun credo ‘Das Beste Oder Nichts’ is wel degelijk ergens op gestoeld, met name in de jaren ’70 en ’80. Ondanks de enorme know-how op het gebied van techniek, bleef men echter behoorlijk achter als het gaat om de ontwikkeling van een elektrische auto.
Inhoudsopgave
Electric Drive
Ja, er was een SLS Electric Drive in beperkte oplage beschikbaar en van de B-Klasse was ook een ‘Electric Drive’ variant en zelfs diverse Smarts waren (en zijn) leverbaar met elektromotor. Maar echte successen, zowel commercieel als technologisch, waren dat zeker niet. De Mercedes-Benz EQC is de eerste echte elektrische Mercedes die je daadwerkelijk kan en wil kopen. De naam ‘EQ’ wordt gebruikt door Mercedes als label voor elektrificatie. De ‘C’ is om de auto te positioneren.
Mercedes Generation EQ Concept
Het eerste teken van leven van deze auto zagen we op de Salon van Parijs in 2016. De Generation EQ was een introductie van het EQ-label, dat moest staan voor Electric Intelligence. De conceptauto was een vrij modern ogend apparaat, zeker als je keek naar de details zoals de hoogglans zwarte grille, kleine lampjes, zwarte motorkap en overal de blauwe verlichting. Ook het zwarte vlak achter met de achterlichten erin verwerkt, viel erg op.
Twee elektromotoren
De rest van de auto was strak, maar zeker niet onrealistisch, zoals je wel vaker bij concepts ziet. De motor van de Generation EQ was geheel elektrisch. De SUV was voorzien van twee elektromotoren. Gezamenlijk zijn deze goed voor 300 kW, oftewel 408 pk. Een motor bevond zich op de voorwielen, de andere op de achterwielen, waardoor de auto automatisch is voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving. De actieradius was 500 km.
Debuut
De productieversie van de Mercedes-Benz EQC laat op zich wachten tot de herfst van 2018. De EQC komt erg bekend voor en dat is omdat de auto eigenlijk gebaseerd is op de Mercedes-Benz GLC. De wielbasis is op de millimeter (2.873 mm) namelijk identiek. Wel is de EQC 10 centimeter langer, een tikkeltje smaller en iets lager. De spoorbreedte is ook iets groter, met name aan de achterkant.
Ruimte
In het interieur is te zien dat de EQC een kleinere bagageruimte heeft. Bij de GLC is deze 550 liter, bij de EQC is de kofferbak 50 liter minder groot. Ook met de bank naar beneden geklapt is er een verschil, zij het klein. Er zijn auto’s waarbij de accu’s en elektromotoren meer ruimte innemen aan de achterzijde. Dit is overigens meteen de verklaring waarom met vaak kiest voor cross-overs. Er is namelijk meer ruimte. Niet zozeer vanwege de elektromotoren, die juist relatief compact zijn, maar vanwege de accu’s die veel ruimte in beslag nemen.
80 kWh
Over accu’s gesproken: de EQC 400 heeft een accupakket van 80 kWh, bestaande uit 384 lithium-ion cellen. De accu zorgt ervoor dat de motoren van voldoende energie worden voorzien. Net als de conceptauto heeft de EQC 400 een elektromotor met 408 pk. Het koppel van 760 Nm is per direct beschikbaar. Daardoor zijn de prestaties meer dan uitstekend te noemen. Van 0-100 km/u accelereren is in 5,1 seconden achter de rug. Niet verkeerd gezien het enorme gewicht. Ter vergelijking: een GLC met viercilinder benzinemotor weegt zo’n 1.650 kg, met viercilinder diesel 1.750 kg en als plug-in hybride zo’n 1.950 kg. De EQC zit op 2.400 kg.
Snelladen
Via een wallbox kun je de EQC 400 volladen in 12 uur (7,4 kW AC), maar met 110 kW DC-snelladen kun je de auto van 10% tot 80% krijgen in een halfuurtje. Prima voor thuis en snel genoeg voor onderweg, alhoewel er concurrenten zijn die beide zaken beter doen. Over concurrentie gesproken: die is enorm. Naast de Mercedes-Benz EQC kan men ook kiezen voor de Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Tesla Model X en wat later ook de BMW iX3. Meer dan voldoende keuze voor de klant die een premium cross-over zoekt.
Vier uitrustingsniveau’s
Er zijn vier uitvoeringen van de EQC, als het gaat om luxe. De naamloze basisvariant, de Business Solution, Business Luxury en Business AMG. Die laatste drie kwamen pas in 2020 op de markt. Puntje van aandacht: de actieradius van deze vier uitvoeringen is niet identiek. Dat komt hoofdzakelijk door de velgen, die bij de Luxury en AMG een maat groter zijn.
Beperkt succes (vooralsnog)
Dankzij de eerder genoemde enorme concurrentie zijn de verkoopcijfers nog niet heel erg denderend voor het type auto. Nu heeft de tijd ook niet meegewerkt. De Jaguar I-Pace werd nog verkocht tegen 0% bijtelling, terwijl bij de Audi e-tron 4% mogelijk was. De EQC was in 2019 zeer beperkt leverbaar, waardoor er slechts 111 op kenteken gezet konden worden. In 2020 ging het al aanzienlijk beter, maar gooiden het coronavirus en alle gevolgen daarvan roet in het eten.
Mercedes-Benz EQC artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz EQC.