De Mercedes-Benz EQB is een zevenzits elektrische premium cross-over.
Er zit een verschil tussen wat de fabrikant denkt dat het publiek wil en wat het kopende publiek daadwerkelijk koopt. Met name Mercedes-Benz kwam daar achter. De eerste A-Klasse was briljant qua opzet. Het was een compacte en efficiënte auto met een dubbele bodem. Dit was niet alleen gedaan voor de veiligheid (de motor schoot onder de cabine door in het geval van een aanrijding), maar was ook voorbereid op alternatieve aandrijflijnen, accupakketten, elektromotoren, waterstof: alles zou mogelijk moeten zijn. Het platform werd echter alleen gebruikt voor benzine- en dieselmotoren.
Inhoudsopgave
B-Klasse Electric Drive
Dat was bij de tweede generatie A-Klasse ook het geval. Bij de derde generatie werd de A-Klasse een aanzienlijk andere en meer conventionele auto. De B-Klasse (oorspronkelijk de opvolger van de A-Klasse Lang) kreeg bij de derde generatie wél een dubbele bodem voor alternatieve aandrijflijnen. En eindelijk werd deze dan eindelijk ook daarvoor gebruikt. Er was een B250e plug-in hybride én een Electric Drive, de eerste elektrische auto die Mercedes op grotere schaal verkocht. Een enorm succes was die auto echter niet. Het publiek loopt namelijk niet warm voor midi-MPV’s. In Europa wel, maar wereldwijd niet. En om de investeringen voor een elektrische auto eruit te halen, moet de afzet maximaal zijn.
Tussen EQA en EQB in
Daarom is er gekozen voor een elektrische cross-over. Sterker nog, Mercedes lanceerde al eerder twee elektrische cross-overs: de EQA en EQC. De EQB valt er zoals gezegd vrij eenvoudig tussenin. In dat opzicht is de EQB (modelcode: X247) echter meer verwant aan de EQA dan de EQC. Je kunt de EQB het beste zien als een langere versie van de EQA, wat het in feite ook is. Zo staan de EQA en EQB beide op het MFA2-platform, terwijl de EQC op het MRA-platform staat. De Mercedes-Benz EQB is 4,69 meter lang, 1,83 meter breed en 1,67 meter hoog. Daarmee is de EQB ietsje langer dan de GLB. Het meest bijzondere is dat de auto ondanks de relatief compacte afmetingen plaats biedt aan zeven personen.
Standaard is de EQB is het echter een vijfzitter. Deze heeft dan een bagageruimte van 495 liter. De zevenpersoons versie heeft maximaal 465 liter te bieden. Let wel, met de achterste stoelen naar beneden geklapt die dus 30 liter innemen. Met zeven stoelen in gebruik is er bijna geen bagageruimte. Als je de achterbank neerklapt, heb je in de vijfpersoons uitvoering 1.710 liter tot je beschikking. Als je in de zevenzits versie de achterstoelen én achterbank neerklapt, is deze ruimte maximaal 1.620 liter. Bijzonder handig is de tweede zitrij die verschuifbaar is. Als je deze naar voren schuift, is er weliswaar minder beenruimte voor de achterpassagiers, maar ontstaat er wel 190 liter extra bagageruimte. Zo kun je bepalen waar je gebruik van wilt maken.
Verschillen EQB en GLB
De EQB is overduidelijk een elektrische GLB, maar de designers hebben er wel degelijk werk van gemaakt om de auto te laten afwijken. Met name het front is compleet anders. Zo is er gek genoeg een grote zwarte grille, die de auto natuurlijk niet nodig heeft. De grote ster erin maakt duidelijk dat het een Mercedes betreft. Ook de nieuwe koplampen geeft de EQB een iets vriendelijkere uitstraling dan de GLB, waarbij juist voor een iets stoerder front gekozen. Ook aan de achterzijde zijn er aanwijzingen dat het geen GLB. Uiteraard is er een badge die verklapt dat het een EQB is en zijn er vanzelfsprekend geen uitlaten. Het makkelijkste punt om de EQB te kunnen onderscheiden van de GLB zijn de achterlichten. De GLB heeft twee separate units, bij de EQB zijn deze aan elkaar verbonden.
Aandrijflijn Mercedes-Benz EQB
Net als de EQA komt de Mercedes-Benz EQB er in meerdere configuraties. Er is een EQB 250 met voorwielaandrijving, met een elektromotor op de vooras. Dan is er ook een EQB 350 met twee elektromotoren, eentje op de vooras en een op de achteras. Dit zorgt dan voor de 4Matic-vierwielaandrijving. De accucapaciteit is 66 kWh, waarmee een actieradius van ongeveer 400 km mogelijk is. Dat geldt niet als je kiest voor de sterkere versie en optioneel de 22 inch wielen bestelt. Snelladen is beperkt mogelijk, maximaal met 100 kW. Anno 2022 zijn er auto’s die dat veel beter doen.
De Mercedes-Benz EQB wordt gebouwd in Hongarije, in tegenstelling tot de reguliere versies die in Mexico van de band rollen. Voor de Chinese markt wordt de EQB in China gebouwd bij Beijing Mercedes, een joint venture tussen Duitse Daimler AG en het Chinese BAIC Motor. De Mercedes EQB komt in Nederland eind 2021 op de markt. De grote bijtellingsvoordelen zijn dan al voorbij voor dit soort duurdere elektrische auto’s. Ook is er aanzienlijk meer concurrentie aanwezig.
Mercedes-Benz EQB artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz EQB.