De Mercedes-Benz E-Klasse: misschien wel de meest iconische Mercedes.
De Mercedes-Benz E-Klasse was traditioneel altijd de kleinste Mercedes tot de komst van de 190 in 1982. De Mercedes in het E-segment gaat al een tijdje mee, sinds 1953 met de W120, het klassieke Pontonmodel. Vervolgens was er de W110 (1961 tot 1968) en de W114 (van 1968 tot 1976). De sedan maakt naam als onverwoestbare auto. In 1976 staat de roemruchte W123 klaar: deze doet daar zo mogelijk nog een schep bovenop. Na jaren van sierlijke, bijna klassiek aandoende slagschepen komt Mercedes daarna met iets heel anders.
Inhoudsopgave
Eerste generatie E-Klasse (W124)
De Mercedes-Benz E-Klasse van de W124-generatie breekt behoorlijk met het verleden. Het is alsnog een sedan met vier deuren, maar de styling is veel hoekiger en gestroomlijnder, zoals de jaren ’80 dicteert. In technisch opzicht verandert er niet al te veel in de zin dat de W124 is gebouwd om onverwoestbaar te zijn. Ze kunnen overigens tergend traag zijn. Met name de instapdiesels. Die instapdiesels zijn geen hardlopers, maar wel langlopers.
500 E
In sommige gevallen hangt er een negatieve connotatie aan het feit dat de E-Klasse zo vaak wordt ingezet als taxi, maar in principe hoef je je niet te schamen als je auto bijzonder gewaardeerd wordt om zijn uithoudingsvermogen, comfort en ruimte. En mocht je een snelle W124 willen, er was ook een 500 E. Deze werd gebouwd in samenwerking met Porsche. Ondanks de enorm sterke 5-liter V8, was het design zeer bescheiden.
Tweede generatie E-Klasse (W210)
In 1995 wordt de legendarische W124 opgevolgd door een compleet nieuw model, de W210. Wederom heet de auto gewoon E-Klasse en corresponderen de drie cijfers achter de E met de motor. Een E200 heeft en 2.0 motor, de E420 een 4.2 liter. Het nieuwe model is erg statig, maar aanzienlijk ronder dan zijn voorganger. Dat niet alleen, qua bouwkwaliteit is het aanzienlijk minder goed gesteld.
Althans, als je de W124 ernaast zet. De W210 is behoorlijk gevoelig voor roest, bijvoorbeeld. Ondanks dat er dikke uitvoeringen waren als de E50 en E55 AMG, hebben die nooit echt de W124 500 E weten te evenaren, alhoewel de W210 sneller, ruimer en nauwelijks zwaarder was. De E-Klasse Combi is werkelijk bizar ruim met een bagageruimte van 2 kubieke meter.
Derde generatie E-Klasse (W211)
De W211-generatie van de Mercedes-Benz E-Klasse maakt zijn debuut op het salon van Brussel in 2002, nadat de auto daarvoor al op witte doek verscheen in de film Men in Black 2. Qua styling was het een duidelijke doorontwikkeling, met de kenmerkende dubbele ronde koplampen. Een verschil was wel dat de auto an sich vloeiender was vormgegeven, waar de W210 een vrij vierkante auto was met een ronde voorzijde. De W211 was een enorme stap voorwaarts. Het interieur was veel verfijnder en meer premium. Wel was er een nadeel: de W211 werd zeker in het begin geplaagd door elektronische malheur.
Facelift
Mercedes-Benz maakte veel tussentijdse wijzigingen. De belangrijkste is de facelift. Het front was nu wat rommeliger vorm gegeven en deed ironische genoeg denken aan dat van de Kia Opirus. Dat is ironisch omdat het overduidelijk was dat de Opirus juist moest lijken op de Mercedes-Benz E-Klasse. In motorisch opzicht zit je op zich redelijk safe bij de E-Klasse. Ook met de E200 en E220 CDI is het mogelijk om heel erg veel kilometers te rijden. De spectaculaire E55 AMG (pre-facelift) heeft de voorkeur, of de E63 AMG.
Vierde generatie E-Klasse (W212)
De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse (W212) verschijnt in 2009. Mercedes heeft gekozen voor een compleet andere benadering qua styling. De twee dubbele koplampen zijn nu vierkant. De auto is sowieso hoekiger vormgegeven, met een duidelijke ronde en bolle wielkast bij de achterwielen. Naast een stationwagon (de nu Estate heet) is er een E-Klasse Coupé en Cabriolet. Ondanks de uiterlijke kenmerken zijn deze laatste in technische zin geen E-Klasse, maar een C-Klasse. Zoals altijd is er enorm veel keuze uit motoren, van eenvoudige 2.1 liter diesel in taxi-specificatie tot 6.2 liter grote E63. Als je prijs, prestaties, beleving, comfort en verbruik tegen elkaar af laat wegen, zijn de zescilinders onverslaanbaar, zowel diesel als benzine.
Rigoreuze facelift
Zelden was een Mercedes-Benz facelift zo rigoureus als die van de W213 E-Klasse in 2013. Mercedes is bezig met een nieuwe huisstijl, die veel barokker, rijker en ronder is. De kenmerkende dubbele koplampen komen te vervallen, alhoewel je ze nog in de grote units kunt herkennen. Het gehele front is nu veel ronder dan voorheen. Het interieur wordt ook behoorlijk gewijzigd. Qua motoren zijn er telkens meer viercilinders, ook met hogere vermogens. De E-klasse coupe en cabrio krijgen ook een dergelijke opfrisbeurt, alhoewel dat gewoon C-Klasses blijven. Voor het eerst is er een hybride: de E300 BlueTec Hybrid.
Vijfde generatie E-Klasse (W213)
Dankzij de facelift van 2013, lijkt de nieuwe E-Klasse (W213) in 2016 niet heel anders. Qua grille en koplampen zijn de auto’s duidelijk verwant. Qua techniek is dat absoluut niet het geval. De nieuwe E-Klasse is vele malen moderner. Als je er in zit, zie je het verschil onmiddellijk. Het doet veel rijker en klassieker aan met veel ronde ventilatieopeningen, fraaie houtafwerking en rijkelijk gebruik van chroom. De styling doet natuurlijk denken aan de nieuwe C-Klasse en S-klasse. Sterker nog, de drie lijken erg veel op elkaar. Aan de voorzijde kun je ze eenvoudig uit elkaar halen: de C-Klasse heeft één LED-strip in de koplampen, de E-Klasse heeft er twee en de S-Klasse heeft er drie.
Vooruitstrevend
De W213 is vooruitstrevender dan ooit. Op het gebied van autonome techniek, infotainment en gadgets kun je het bijna zo gek maken als je wilt. Qua aandrijflijnen worden er ook een paar stappen gemaakt. De meeste motoren worden iets zuiniger en het gros bestaat nu uit viercilinders. Een zescilinder is mogelijk, maar in Nederland vrij prijzig. Aan de top staan de E63 AMG en E63 S AMG. Deze auto’s zijn bijzonder krachtig, vandaar dat er ruimte is voor een E43 AMG. Deze wordt later opgevolgd voor de E53, die geen V6 maar zes-in-lijn heeft. Hetzelfde geldt voor de diesels. De E350e is in Nederland een bescheiden succesje.
Coupé en Cabrio
Naast een sedan en Estate zijn er nu ook weer een E-Klasse Coupé en Cabrio. Beide modellen zijn ditmaal échte E-Klasses. Sterker nog, ook de C-Klasse is er nu als Coupé en Cabrio, net als de S-Kasse overigens. De E-Klasse wordt in 2020 strakgetrokken, waarbij de nieuwe koplampen de meest zichtbare indicator is. De E450 zes-in-lijn vervangt de V6. Belangrijker is dat het ietwat verouderde COMAND-systeem plaats maakt voor het MBUX-infotainment systeem.
Zesde generatie E-Klasse (W214)
In 2023 is het tijd voor de volgende generatie E-Klasse. Zoals we gewend zijn van Mercedes is het weer een evolutie qua design. De grootste verandering op dat vlak is de neus. De koplampen zijn middels een zwart gedeelte aan de grille verbonden in de stijl van de EQ-modellen. De EQ-invloeden gaat in het interieur nog een stuk verder. De E-Klasse krijgt het (optionele) MBUX Superscreen, waarmee het dashboard één en al scherm is.
Qua motoren zijn het vooral viercilinder hybrides die de klok slaan. De instapversies zijn mild hybrids, daarnaast zijn er de plug-in hybride E300e en E400e. Die laatste heeft altijd 4Matic en 381 pk. De E-Klasse komt er als vanouds als Estate, maar de Cabrio en Coupé zijn geschrapt. Er komt echter wel een alternatief in de vorm van de CLE, die zowel de C-Klasse Coupé en Cabrio als de E-Klasse Coupé en Cabrio vervangt.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz E-Klasse.