Met de Mercedes-Benz CLS heb je een veel fraaiere E-Klasse met minder ruimte, voor meer geld.
Automerken zijn altijd op zoek naar nieuwe soorten modellen. In sommige gevallen kun je namelijk een kassucces voortbrengen. Denk aan de Renault Espace of Toyota RAV4. De Mercedes-Benz CLS zit meer in een niche-hoek. De CLS was destijds de eerste vierdeurs coupé. Althans, de eerste die het recept herintroduceerde en verbeterde. In feite vallen auto’s als de Mazda 323F of diverse ‘hardtops’ uit Japan ook onder deze noemer. Denk aan de Toyota Carina ED. Dit waren sedans met stijlloze deuren en een luxere uitrusting en grotere motoren. Precies wat de CLS later zou doen ten opzichte van de E-Klasse. Net als met andere voorbeelden is de uitwerking van het recept van groot belang.
Inhoudsopgave
Vision CLS
De Mercedes Vision CLS stond in 2003 op de IAA in Frankfurt te schitteren. Het idee was even simpel als briljant. De Vision CLS stond op het platform van de E-Klasse (W211). De carrosserie was echter lager en breder.
Eerste generatie Mercedes-Benz CLS (C217)
De CLS kwam in 2004 op de markt, ook in Nederland. De CLS was leverbaar met dikkere motoren uit de E-Klasse. Het instapmodel was de CLS 350, voorzien van een 272 pk sterke 3.5 V6. Daarboven stond de CLS 500, met een 5.0 liter grote V8, goed voor 306 pk. De topper was echter de CLS 55 AMG.
De motor was lichtjes gebaseerd op die van de CLS, maar dan met 5,4 liter slagvolume en een enorme mechanische compressor. Met een vermogen 476 pk en een maximum trekkracht van 700 Nm was het een enorm snelle auto. De topsnelheid was weliswaar begrensd op 250 km/u, maar zonder zou de auto met gemak 300 km/u kunnen halen. In 2005 voegde Mercedes een CLS 320 CDI-diesel aan het gamma toe. Zo kon ook de veelrijder in stijl arriveren.
Nieuwe motoren
Een jaar later ging het complete gamma op de schop. In 2006 kwam er een nieuwe instapper: de CLS 350 CGI met directe brandstofinjectie (en 292 pk) verving de oude 350. De CLS 500 kreeg een nieuwe 5.5 V8 met 388 pk. Ook de diesel werd vernieuwd. Het topmodel, de CLS 55 AMG, kwam in de zomer van 2006 te vervallen ten faveure voor de CLS 63 AMG. Deze leverde iets meer vermogen (514 pk) en juist wat minder koppel (630 Nm) dan voorheen. De 6.2 AMG-motor klonk overigens geweldig.
Facelift
Dankzij de introductie van nieuwe motoren in 2006, was de facelift in 2008 niet heel schokkend. Wel kwam er een nieuwe instapper: de CLS 280 (die al een jaar later omgedoopt werd tot CLS 300). Je kan de facelift modellen herkennen aan de LED-achterlichten, nieuwe bumpers, andere grille (met twee spijlen) en de vierkante uitlaten. Ook kon je kiezen uit nieuwe kleuren, bekledingen en velgen. Het interieur werd ook iets strakgetrokken.
Tweede generatie Mercedes-Benz CLS (C218)
De tweede generatie Mercedes-Benz CLS (W218) kwam in 2010 op de markt. Het idee was hetzelfde. De nieuwe generatie E-Klasse (W212) werd als basis gebruikt. Wederom waren alleen de dikke motoren leverbaar. Dus een CLS 350 (306 pk) en CLS 500 (388 pk) voor de benzineminnende CLS-rijders. Die laatste motorvariant kon eventueel met vierwielaandrijving (4Matic) besteld worden.
Voor de budgetbewuste kilometervreters was er goed nieuws: voor het eerst behoorde een viercilinder diesel tot de mogelijkheden. De CLS 250 CDI was voorzien van een 2.1 turbodiesel met 204 pk en 500 Nm. Het is verreweg de zuinigste CLS. Uiteraard was een zescilinder 350 CDI mogelijk, al dan niet met 4Matic.
Meer AMG-versies
Als zuinig rijden geen prioriteit heeft, dan is de CLS 63 AMG de leukste versie. De V8 was nu 5.5 liter groot en voorzien van twee turbo’s. Daarmee leerde de auto 525 pk en 700 Nm. Deze versie was tot de lente 2013 beschikbaar, daarna kwamen er drie (!) nieuwe AMG-versies. De reguliere CLS 63 AMG was voorzien van 558 pk en 720 Nm. Deze kon je ook bestellen als CLS 63 AMG 4Matic. Nieuw was het topmodel van het eh… topmodel. Deze Mercedes-Benz CLS 63 AMG S 4Matic kreeg een sterkere V8 met 585 pk en 800 Nm. Standaard heeft deze altijd vierwielaandrijving.
Shooting Brake (X218)
Voor het eerst kreeg de CLS een praktische versie in de vorm van de CLS Shooting Brake (X218). Net zoals de CLS geen coupé is, is de Shooting Brake geen shooting brake. Het model het midden tussen een liftback en een stationwagon. Het is vooral een heel erg mooie auto, met een zeer lange en gestrekte daklijn. De CLS Shooting Brake is in alle uitvoeringen leverbaar waarin je de gewone versie ook kunt bestellen.
Facelift
In 2014 wordt de CLS-range voorzien van een facelift. De koplampen zijn anders, evenals de achterlichten. In het interieur is er een nieuw infotainmentsysteem. De naamgeving voor de uitvoering wijzigt en er komen een paar nieuwe motoren. De CLS 400 (benzine) en CLS 220d zijn compleet nieuw.
De viercilinder CLS 250d kan nu ook met 4Matic besteld worden. De CLS 400 eveneens. In 2016 krijgt de CLS 400 een nieuwe transmissie. Uiteraard komen de AMG-versies terug. De ‘coupé’ is er in drie uitvoeringen (basis, basis met 4Matic en S met 4Matic). Bij de Shooting Brake is alleen een non-S met achterwielaandrijving en een S-model met vierwielaandrijving.
Derde generatie Mercedes-Benz CLS (C257)
De derde generatie Mercedes-Benz CLS (C257) verschijnt in 2018 op de markt. In principe is er weinig veranderd. De CLS is nog steeds een sexy E-Klasse. Het grote verschil is dat Mercedes nu ook de AMG GT 4-Door Coupé heeft, eveneens een vierdeurs coupé-versie op basis van de Mercedes-Benz E-Klasse (W213 in dit geval). De Shooting Brake komt helaas te vervallen.
Qua motoren is er wederom keuze uit de dikkere aggregaten van Mercedes. Het begint bij de 299 pk sterke CLS 350. De 450 4Matic heeft een nieuwe zes-in-lijn motor. Daarnaast zijn er een hoop diesels: de CLS 220d (190 pk), CLS 300d (224 pk) en twee nieuwe zelfontbranders, beide een zes-in-lijn: de CLS 350d met 286 pk en een CLS 400d met 340 pk. Speciaal voor de Chinese markt is er een CLS 260 met hybride aandrijving. Er is voor het eerst een ‘AMG Light’-versie in de vorm van de CLS 53 AMG met 435 pk. Dit is de voorlopige topversie.
Mercedes-Benz CLS artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz CLS.