De Mercedes-Benz CLA is een bijzonder succesvol modeverschijnsel.
In de eeuwige zoektocht naar onontgonnen marktsegmenten kan een fabrikant er zowel compleet naast zitten als een groot succes boeken. In het geval met de Mercedes-Benz CLA is het duidelijk het laatste. De CLA is onderdeel van een gehele A-familie. Jarenlang was de A-Klasse een soort bejaardenmobiel met dubbele bodem.
Die auto’s waren zeer innovatief, maar sloegen slechts beperkt aan. Met de derde generatie A-Klasse gooide Mercedes het over een andere boeg. Met een nieuw platform kon Mercedes ook een aantal andere auto’s in dit segment aanbieden, zoals de GLA en de CLA.
Inhoudsopgave
Eerste generatie CLA (C117)
De Mercedes CLA is dan weer een niche in een niche. De vierdeurs coupé-klasse in het C-segment is namelijk uiterst specifiek. Gek genoeg is misschien de Mazda 323F uit de jaren ’90 de eerste in dit segment. De CLA beleeft in 2012 zijn debuut als Concept Style Coupé.
Deze auto evolueerde vervolgens in de Mercedes-Benz CLA (C117) in 2013. In principe heeft Mercedes het lijnenspel van een CLS laten krimpen en het op een A-Klasse platform gedrapeerd. De lijnen zijn erg fraai, maar bij elkaar ziet het er wat geforceerd uit. De verhoudingen zijn wat zoek en het design is aan de drukke kant. Echter, dat weerhoudt niemand ervan om er eentje te bestellen.
Motoren
Er is keuze uit een enorm aantal motorvarianten: CLA 180 (122 pk), CLA 200 (156 pk), CLA 220 (184 pk) en CLA 250 (211 pk). De 220 en 250 zijn ook te bestellen als 4Matic met vierwielaandrijving. Dieselen kon met de CLA 180 CDI (109 pk), CLA 200 CDI (136 pk), CLA 220 (170 pk). De 200 en 220 zijn er ook als 4Matic. De 180 CDI heeft de 1.5 diesel van Renault onder de kap en is in Nederland zeer populair.
Het topmodel is de CLA 45 AMG. Dit is de CLA met alles erop en eraan. De 2.0 motor is door AMG onder handen genomen en levert nu 360 pk en 450 Nm. De CLA 45 heeft altijd een automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. De prestaties zijn ongehoord in dit segment: van 0-100 km/u sprinten is in 4,6 seconden achter de rug, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Shooting Brake
Een jaar later voegt Mercedes-Benz de CLA Shooting Brake toe aan het gamma. De auto heet bewust geen Estate. Overigens, de CLA wordt als Coupé getoond, terwijl de auto daarvoor eigenlijk twee deuren te veel heeft. Hetzelfde geldt voor de Shooting Brake. Sowieso is de naam raar, want een Shooting Brake heeft normaliter juist een enorm lang doorlopende daklijn, terwijl de CLA Shooting Brake een zeer vlak aflopende daklijn heeft.
De auto is ook slechts marginaal praktischer. Het is voornamelijk de styling die de auto een uniek karakter geeft. De CLA Shooting Brake is met bijna alle reguliere CLA-motoren leverbaar. Uiteraard is er ook een CLA 45 AMG Shooting Brake.
Facelift
In 2016 werd de gehele range voorzien van een subtiele facelift. Denk aan nieuwe koplampen, andere achterlichten, nieuwe kleuren, velgen, uitvoeringen en een paar technische wijzingen. De CLA 45 AMG kreeg nóg meer vermogen erbij: 381 pk in totaal.
Qua verkopen gebeurde er wat opmerkelijks, in Nederland althans. Normaliter is het eerste volle jaar het jaar dat de auto het beste verkoopt, waarna de verkoopcijfers jaarlijks wat teruglopen. Bij een facelift is er dan een kleine opleving en daarna loopt het weer iets terug. Bij de Mercedes-Benz CLA is het precies andersom. Tot 2019 bleef het model elk jaar beter verkopen dan het jaar ervoor. In totaal zijn er zo’n 750.000 CLA’s van de eerste generatie verkocht. Niet gek voor een niche de we voorheen niet kenden.
Tweede generatie CLA (C118)
Mercedes veranderde daarom ook niet al te veel aan het recept voor de tweede generatie CLA. De auto staat nu op het MFA2-platform dat debuteerde met de vierde generatie Mercedes-Benz A-Klasse. Bijzonder is dat er nu twee sedans zijn op basis van de A-Klasse: de A-Klasse Sedan en de CLA. Dat lijkt dubbelop, maar er zit logica achter. In veel markten is een hatchback niet populair, denk aan de VS. Daar is de A-Klasse Sedan de instap-Mercedes.
Wil je meer stijl, flair en prestaties, dan kun je kiezen voor de CLA. Op zijn beurt werd de Mercedes-Benz CLA ook iets hoger in de markt gezet. De auto is duidelijk langer dan voorheen: 5 centimeter, waarvan 3 centimeter in de wielbasis. Ook is het nieuwe model zes centimeter breder. De hoogte bleef bijna gelijk. De nieuwe CLA komt zo een stuk volwassener over, mede dankzij de nieuwe designtaal die we later op meer Mercedessen gingen terug zien.
Benzine, diesel, PHEV
Er is wederom een enorme keur aan motoren leverbaar. De CLA 180 (136 pk) en CLA 200 (163 pk) hebben beide een 1.3 motor. De CLA 220 (190 pk) en CLA 250 (224 pk) hebben beide een 2.0 motor. Dieselen kan met de CLA 180d (116 pk uit een 1.5 diesel), CLA 200d (150 pk) en CLA 220d (190 pk), die beide zijn voorzien van een 2.0 diesel. Voor het eerst is er nu ook een PHEV: de CLA 250e. Deze combineert de 1.3 motor met een elektromotor en een accupakket. Alle uitvoeringen zijn er als vierdeurs en als vijfdeurs Shooting Brake.
Drie AMG-derivaten
Er zijn nu niet één, niet twee, maar niet minder dan drie AMG-varianten van de Mercedes-Benz CLA, die dan Mercedes-AMG heten (geen Benz dus). Het begint met de Mercedes-AMG CLA 35 met 306 pk en 400 Nm. In principe meer dan voldoende: in 4,9 seconden naar de 100 km/u is bovengemiddeld snel.
Een stapje hoger staat de Mercedes-AMG CLA 45 met 387 pk en 480 Nm. Daarmee sprint je in 4,1 tellen naar de 100 km/u. Het topmodel is de Mercedes-AMG CLA 45 S, die er slechts 4 seconden over doet, dankzij 421 pk en 500 Nm. De topsnelheid van de AMG’s is gelijk aan die van de CLA 250: namelijk 250 km/u.
Facelift C118
In 2023 introduceert Mercedes een facelift voor de tweede generatie CLA. De belangrijkste wijzigingen zijn een nieuwe voor- en achterbumper en een nieuwe generatie MBUX met optioneel Dolby Atmos geluid.
Daarnaast zijn zaken als LED High Performance koplampen, comfort stoelen, een lederen stuurwiel en een 10.25 inch mediadisplay voortaan standaard op de CLA. Mercedes introduceert met deze facelift twee nieuwe kleurtjes, te kennen Spectral blue en Hyper blue. Ook zijn er drie kersverse velgdesigns om uit te kiezen.
Het display voor de bestuurder is standaard 7-inch groot. Optioneel is tweemaal een 10.25 inch scherm mogelijk, waardoor je een widescreen situatie in het interieur creëert. Voor het eerst is het ook mogelijk om een verwarmd stuurwiel te krijgen in combinatie met AMG Line.
De benzinemotoren zijn allemaal geëlektrificeerd met de facelift Mercedes CLA C118. Standaard is een automaat. Het gaat hier om een 7-traps of een 8-traps, afhankelijk van de uitvoering. Elke viercilinder benzinemotor is gekoppeld aan een 48-volt boordmotor. Deze levert een extra 10 kW aan vermogen.
De plug-in hybride aandrijflijn krijgt er meer vermogen bij. De elektromotor in de CLA 250e levert 5 kW meer in vergelijking met het model van voor de facelift. Daarmee komt de totale elektropower op 80 kW. Het accupakket van 15,6 kWh is op te laden met een snelheid van 3,7 kW of 11 kW. Dat laatste is nieuw en was voorheen 7,4 kW. Optioneel is 22 kW snelladen mogelijk. Dan is de batterij in ongeveer 25 minuten van 10 tot 80 procent te laden.
Mercedes-Benz CLA artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz CLA.