De Mercedes-Benz Citan is de compacte Ludospace van Mercedes.
Automerken proberen normaliter een zo groot mogelijk publiek aan te spreken, enkele uitzonderingen daargelaten. Dus voor een merk als Mercedes-Benz is het interessant om in veel verschillende segmenten aanwezig te zijn. Ook als het gaat om bedrijfswagens gaat. Van de Duitse luxemerken is Mercedes-Benz de enige met een bedrijfswagentak. BMW heeft het in zijn geheel niet en Audi laat dat stuk van de markt over aan concernbroeder Volkswagen Nutzfahrzeuge.
Inhoudsopgave
Het ontwikkelen van een bedrijfswagen is bijzonder kostbaar. In tegenstelling tot met personenauto-versies zijn er enorm veel verschillen qua cabine, opbouw en aankleding. Daarnaast zijn er ook vaak personenauto-versies van, zoals kleine taxi’s en voertuigen voor andere vervoersbedrijven. Dat is de reden waarom veel merken samenwerken qua bedrijfswagens. Zo kun je de ontwikkelingskosten uitspreiden verdelen over meerdere merken.
Samenwerken
Mercedes deed dat in eerste instantie met Volkswagen. De Mercedes-Benz Sprinter en Volkswagen LT zijn immers dezelfde auto. De Vito is dan weer uniek voor Mercedes. Met de derde generatie Sprinter koos Mercedes-Benz ervoor om het model in eigen huis te ontwikkelen. Mercedes werkte echter wel samen voor een kleiner model in de range. Het merk uit Stuttgart had voor lange tijd geen concurrentie voor auto’s als de Peugeot Partner, Opel Combo of Volkswagen Caddy.
Dit type auto is erg populair voor kleine bedrijven of als kleine bestelauto. Ook voor koeriersdiensten en beveiligingsbedrijven is het een ideale auto. Niet te groot, maar wel een bedrijfsauto. De Franse merken hebben dit type auto perfect tot wasdom gebracht. De Ludospace is een personenversie van de bedrijfsauto. Zo kun je de auto ook als praktische familieauto aanbieden.
Eerste generatie Mercedes-Benz Citan (W215)
Het is dus niet vreemd Mercedes-Benz ervoor kiest om met Renault samen te werken. De Renault Kangoo is al jaren een graag gezien bedrijfswagen en ludospace. Het is overigens niet zo dat Mercedes en Renault samen de Citan hebben ontwikkeld. Mercedes heeft kort door de bocht een briefje met eisen gegeven aan Renault. Ondanks dat Mercedes Duits is, wordt de Citan gebouwd in Frankrijk (Maubege om precies te zijn). De Citan is dan ook grotendeels identiek aan de Kangoo.
Afmetingen
Er zijn drie lengtematen voor de Citan: 3,94, 4,32 meter of 4,71 meter. Dan is er vervolgens keuze uit een gesloten bestel-uitvoering, dubbelcabine of personenversie. Qua motoren voor de Mercedes-Benz Citan is het ook Renault dat de klok slaat. Ondanks de OM607-naam (een typische Mercedes-code) is het gewoon de K9K-diesel van Renault. Dus een 1.5 viercilinder die je kan krijgen in een hele hoop verschillende stadia qua vermogen en koppel.
Motoren
De Citan 108 CDI heeft een 75 pk sterke versie van dat blok. Bij de 109 CDI is het 90 pk. De benzineversie, de Citan 112, heeft een 113 pk sterke 1.2 viercilinder van Renault-origine. Mercedes noemt ‘m de ‘M200’, maar het is gewoon de H5Ft van Renault-Nissan. In 2017 voegt Mercedes een sterkere diesel aan het gamma toe, de Citan 111 CDI met 110 pk. In 2020 krijgen alle motoren een update waardoor ze allemaal net even wat krachtiger zijn: 80 pk, 95 pk en 115 pk.
Tweede generatie Mercedes-Benz Citan
De tweede generatie Mercedes Citan arriveert in 2021. Niet zo vreemd, want dat jaar arriveren ook de nieuwe Renault Kangoo en Nissan Townstar. Alledrie staan dan ook op hetzelfde CMF-CD -platform. Wederom is het trouwens gewoon een Mercedes-versie van de Renault Kangoo. Wel moeten aangetekend worden dat het Mercedes beter dan voorheen gelekt is om de auto een eigen gezicht mee te geven.
Er is wederom een gesloten besteluitvoering, uiteraard. De personenversie, de Mercedes-Benz Citan Tourer, keer terug. Maar er komt ook een luxere versie. Die gaat als Mercedes-Benz T-Klasse door het leven. Er komt zelfs een elektrische variant, de Mercedes-Benz EQT. Die T-Klasse heeft al veel meer een eigen gezicht en de EQT ziet er zelfs best cool uit, iets dat opmerkelijk is om te zeggen over een kleine bedrijfswagen-afgeleide.
Motoren
Qua motoren zijn er geen grote verassingen. De OM607-diesels waren net voorzien van een update en worden bijna één-op-één overgenomen. Het begint met 75 pk, vervolgens 95 pk en het topmodel met 116 pk. Er zijn twee benzinemotoren, eentje met 102 pk en eentje met 131 pk. Die basisdiesel met 75 pk kun je niet krijgen voor de Citan Tourer. Automaten zijn voornamelijk leverbaar bij de dikkere uitvoeringen met meer vermogen. Qua uitvoeringen en luxe kun je het zo karig en bont maken als je zelf wenst. Dat laatste uiteraard met een navenant prijskaartje. Wat dat betreft is de Citan een echte Mercedes-Benz.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mercedes Citan.