De Mercedes-Benz C-Klasse: alle kwaliteiten van een Mercedes-Benz in een ‘klein’ pakketje.
Er was ooit een tijd dat Mercedes een heel overzichtelijk programma had: een E-segment auto (E-Klasse), een topklasser (S-Klasse), een terreinwagen (G-Klasse) en een sportieve roadster (de SL). In 1982 kwam daar een D-segment auto bij (190) en Mercedes-Benz was nog lang niet klaar met uitbreiden. Omdat er meer modellen bij kwamen, moesten de modellen een duidelijkere naam hebben.
Inhoudsopgave
Naamswijziging
Om meer overzicht te creëren in het gamma verhuisden de letters naar het begin van de naam. Mercedes 500 SE werd Mercedes S500 en 300 TE werd E300 Stationwagon. Bij die modellen gaven de cijfers aan wat voor motor er onder de kap lag (een 500 is een 5.0 en een 320 een 3.2). Bij de 190 was dit niet het geval.
Eerste generatie C-Klasse (W202)
De opvolger van de 190 kreeg de naam C-Klasse mee. De drie cijfers erachter moesten wederom met de cilinderinhoud corresponderen. De eerste Mercedes-Benz C-Klasse (W202) debuteerde in 1993. Er waren vier uitvoeringen (basis, Esprit, Elegance en Sport). De C-Klasse was er met twee viercilinders (C200, C22) en een zescilinder (C280). Topper was de C36 AMG met met 280 pk. Vertegenwoordigers konden kiezen uit 3 diesels, twee viercilinders (C200 en C220) of een vijfcilinder (C250).
Facelift
In de herfst van 1995 werd het model op de schop genomen. Je kan ‘m het meest eenvoudig herkennen aan de witte knipperlichten. Qua motoren werd het iets serieuzer. De 230 Kompressor was bovengemiddeld krachtig voor een viercilinder, terwijl de C250 Turbodiesel bovengemiddeld krachtig was voor een zelfontbrander. Het instapmodel heeft nu een naam: ‘Classic’. De Esprit komt te vervallen. In 1996 komt er een Stationwagon bij. In tegenstelling tot de E-klasse stationwagon (T-Modell) is de C-klasse Combi vooral erg fraai, met een vlak aflopende D-stijl.
Nog een facelift
De Mercedes-Benz C-klasse kreeg in 1997 nog een facelift. Wederom was het meer een milde modelupdate. Visueel gezien dan, want in technisch opzicht veranderde er wel degelijk het een en ander. De zes-in-lijn motor werden vervangen door een V6 in de C280 en er kwam een kleinere V6 (C240) bij. Belangrijker waren de diesels. De C200/C220 CDI waren de eerste Mercedes diesels met het befaamde common-rail inspuitsysteem. Niet alleen waren deze diesels zuiniger en sterker, met name de ‘manieren’ werden verbeterd. Aan de top stond nu een C43 AMG met V8.
Tweede generatie C-Klasse (W203)
De tweede generatie van de Mercedes-Benz C-Klasse (W203) staat in 2000 klaar. Het design is nu aanzienlijk ronder dan voorheen. Omdat de C-Klasse net nog nieuwe motoren heeft meegekregen, is er wat overlap. De C200 heeft nu ook een Kompressor en de nieuwe topper is de C320 met V6. Qua diesels is er een nieuwe C270 CDI met dikke vijfcilinder motor. Een stationwagon komt in 2001. In dat jaar komt ook de C32 AMG, ditmaal een V6 in plaats van V8, maar voorzien van mechanische compressor waardoor deze 354 pk levert.
Sportcoupé
Omdat de A-Klasse en beetje faalt als A3-concurrent (er rijden alleen bejaarden en welgestelde huismoeders in) komt er een derde variant, de Sportcoupé. Het is een beetje hetzelfde concept dat BMW heeft toegepast op de 3 Serie Compact. Qua motoren is de C Sportcoupé gelijk aan de reguliere C-Klasse. In 2002 zijn alle drie de modellen te verkrijgen als C30 CDI AMG, een 3.0 vijfcilinder met enorme turbo en 540 Nm. Het is de eerste en enige AMG-diesel die er ooit geweest is.
Subtiele update
De facelift in 2004 is subtiel, maar er zijn een paar hele duidelijke kenmerken waardoor de auto aanzienlijk moderner overkomt. De heldere koplampen zijn duidelijke indicatie, ook de achterlichten zijn moderner. Uiteraard zijn de bumpers ook strakgetrokken. De instap-benzinemotor heeft nu ook een compressor. Heel even zijn de oude V6-motoren nog te verkrijgen, maar in 2005 zijn dat de C230, C280 en C350. Omdat er een 231 pk sterke C320 CDI komt, is de C30 CDI AMG overbodig. De sterkste zescilinders zijn leverbaar met 4Matic-vierwielaandrijving. De C32 AMG ruimt het veld ten faveure van de C55 AMG. Om het blok (en koeling) passend te maken, heeft de C55 een 8 centimeter langere snuit.
Derde generatie C-Klasse (W204)
De derde generatie C-Klasse (W204) is compleet anders dan zijn voorganger, maar nog altijd een typische Mercedes. De ronde vormgeving heeft plaats gemaakt voor een meer hoekje en stoere vormgeving. Ook het interieur is een stuk strakker dan voorheen. De motoren van de uitgaande C-Klasse waren nog nieuw, dus die worden de eerste paar jaar nog geleverd. Er zijn diverse vier- en zescilinders, zowel benzine als diesel. De C63 AMG met knotsgekke 6.2 V8 volgt later in 2007, evenals een stationwagon, de C-Klasse Estate. En ja, deze is óók als C63 AMG te bestellen. De C-Klasse Sportcoupé gaat in gefacelift vorm verder als CLC.
Facelift
In 2011 wordt de gehele line-up strakgetrokken. Je kunt ze eenvoudig herkennen aan de nieuwe snuit. De knipperlichten zitten nu laag in plaats van boven de koplampen. De achterlichten zijn nu helderder. Het interieur is ook een stukje strakker met een beter infotainmentsysteem. Ook zijn er nieuwe rij-assistentiesystemen. Belangrijker is de C-Klasse Coupé, een heuse tweedeurs coupé als opvolger van de CLK. Dat is erg opmerkelijk, want de E-Klasse Coupé (die gewoon leverbaar bleef) was ook de opvolger van de CLK. Dat niet alleen, ook de E-Klasse Coupé was technisch gezien een C-Klasse. De C63 AMG keert terug, eventueel met Performance Package of als heuse 507 Edition.
Vierde generatie C-Klasse (W205)
Voor 2014 komt Mercedes-Benz met de vierde generatie C-Klasse, de W205. Qua styling gooit Mercedes het wéér over een andere boeg. Mercedessen zijn weer rond en wulps. Met de hoeveelheid chroom en details is duidelijk dat opvallen geen probleem is. In het interieur zet deze barokke sfeer zich voort. Belangrijker is dat de nieuwe C-Klasse zo’n 100 kg lichter is dan zijn voorganger.
C63 AMG
Het gros van de motoren is nu een viercilinder. Dankzij een turbo worden deze voorzien van voldoende vermogens: tot 245 pk. Er is gelukkig ook een V6 (C400 en C450). De C350e is de eerste plug-in hybride C-Klasse en meteen een groot succes. 2015 is dan ook het beste jaar voor de C-Klasse sinds 2001. Een C-Klasse Estate arriveert in 2014, een Coupé (2015) en Cabriolet (2016) volgen later. De C63 AMG heeft nog altijd een V8, zij het een vierliter met twee turbo’s. Wel is deze uitvoering sterker dan ooit.
Subtiele make-over
In 2018 worden alle C-Klasses voorzien van een zeer subtiele make-over. Je kunt ze herkennen aan de LED-koplampen. In 2019 voegt Mercedes een nieuw model aan het gamma toe: de C300de, een hybride diesel.
Vijfde generatie C-klasse (W206)
In 2021 wordt de vijfde generatie C-klasse gelanceerd. Deze heeft heel veel weg van een facelift. De uiterlijke verschillen zitten ‘m vooral in de neus en de achterlichten. Wel is de wielbasis iets gegroeid en is de C-klasse ook iets breder. Er is uiteraard zowel een sedan als een stationwagen, maar de coupé en cabrio keren niet meer terug.
Motoren
Qua motoren houdt Mercedes het uitsluitend bij viercilinders. Alle varianten zijn op z’n minst mild hybrid. Er is ook een plug-in hybride, in de vorm van de C300e, met 313 pk en 550 Nm koppel.
C 63 E Performance
De grootste cultuurshock komt met de C 63, die in 2022 wordt onthuld. Dit is namelijk óók een plug-in hybride met een viercilinder. Daarmee is de C 63 is één klap de helft van zijn cilinders kwijt. De prestaties zijn er echter niet minder om, met dank aan een systeemvermogen van 680 pk en systeemkoppel van 1.020 Nm.
Mercedes-Benz C-klasse artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz C-klasse.