De B-Klasse is momenteel de enige echte MPV van Mercedes-Benz.
Er was ooit een tijd dat de E-Klasse de kleinste Mercedes was. Dat was totdat de 190 in 1982 op de markt verscheen. Jarenlang was de 190 de ‘Baby Benz’. In 1998 nam de A-Klasse het stukje over. De A-Klasse was een compleet andere auto dan C-Klasse (opvolger van de 190). De A-Klasse was een hogere MPV-achtige met sandwichbodem, gekantelde motor en voorwielaandrijving. Voor veel Mercedes liefhebbers was de stap behoorlijk groot. Letterlijk en figuurlijk.
Inhoudsopgave
A-Klasse
De A-Klasse stond ver af van hetgeen waar Mercedes toen voor stond en het was letterlijk een kleinere auto. Na de facelift van de eerste A-Klasse pakte Mercedes het probleem aan door een A-Klasse Lang aan te bieden. Dit was exact dezelfde auto, maar dan met een langere wielbasis. Nu was de facelift-versie sowieso al een stap vooruit, maar de lange versie reed aanzienlijk prettiger dankzij de langere wielbasis. De A-Klasse werd in 2005 opgevolgd door een nieuw model. Deze kwam weliswaar als drie- en vijfdeurs, maar met één wielbasis.
Compact Sports Tourer Vision B
Op de Salon van Parijs toonde Mercedes twee reisauto’s: de Mercedes Grand Sports Tourer Vision R en de Compact Sports Tourer Vision B. De eerste was een voorbode voor de R-Klasse, terwijl de laatste een voorbode was voor de nieuwe B-Klasse. Alleen de achterlichten en wielen waren echt afwijkend. De productieversie van de Mercedes-Benz B-Klasse werd op de Salon van Genève 2005 onthuld. De B-Klasse (W245) was gebaseerd op de tweede generatie A-Klasse (W169), maar had een eigen koetswerk.
Eerste generatie Mercedes-Benz B-Klasse (W245)
De B-Klasse was verkrijgbaar met vier benzinemotoren: een B 160 (95 pk), B 180 (115 pk), B 200 (136 pk) en de topmotor, de B 200 Turbo met 200 pk. Die concurreerde enigszins met de Opel Zafira OPC en Ford S-Max 2.5 Turbo. De B200 ging in 7,6 tellen naar de 100 km/u en haalde 225 km/u.
De diesels waren logischer voor het type auto. Er kon gekozen worden uit een B 180 CDI met 109 pk of een B 200 met 140 pk. Een B-Klasse op aardgas was ook mogelijk, de B 170 NGT. Ondanks de sandwichbodem kwam er geen milieuvriendelijke elektrische versie waarbij de accu’s in de bodem geplaatst konden worden.
Tweede generatie Mercedes-Benz B-Klasse (W246).
De tweede generatie B-Klasse (de W246) kwam in 2011 op de markt. De auto maakte zijn debuut op de IAA in Frankfurt. In Nederland zagen we de eerste exemplaren in 2012. Het nieuwe model was gestroomlijnder én groter geworden. Er was een behoorlijke keuze als het gaat om aandrijflijnen. Als eerste waren er benzinemotoren (B 180, B 200, B 220 en B 250). Diesel was uiteraard mogelijk: B 160 CDI, B 180 CDI, B 200 CDI en B 220 CDI. De B 200 NGD was voorzien van een aardgasinstallatie. De B 250 was eventueel leverbaar met 4Matic-vierwielaandrijving.
Elektrische versie
Een B 200 met brandstofcel bleef steken in de concept fase. In 2014 arriveerde er wel een B-Klasse Electric Drive, een volledig elektrische versie. Dankzij de lange laadtijden en korte actieradius, werd de B-Klasse Electric Drive geen succes.
Facelift
In 2014 werd de gehele range voorzien van een facelift. De neus werd hierbij iets strakgetrokken. Er was nu meer keuze dan ooit qua motoren. De B 160 was de nieuwe instapper. Niet alleen voor de benzineversies, een B 160d diesel kwam eveneens de gelederen versterken. Vierwielaandrijving was nu ook mogelijk op de B 220, B 200d en B 220d.
Derde generatie Mercedes-Benz B-Klasse (W247)
De derde generatie B-Klasse staat te schitteren op de Salon van Parijs in 2018. Nog altijd is het een soort midi-MPV. Dat is op zich al opmerkelijk, want dit hele marktsegment is uit de gratie geraakt. Ondanks dat het nog altijd een zelfde type auto was, komt de B-Klasse iets sportiever en jeugdiger over. De voorzijde is een stuk gladder en het model is iets breder en lager, waardoor deze minder iel overkomt. De auto past perfect in de rest van de A-Klasse-familie, die bestaat uit de A-Klasse (jawel), B-Klasse, CLA, GLA én GLB.
Motorenkeuze
Wederom is er keuze uit viercilindermotoren: een B 160 (109 pk), B 180 (136 pk), B 200 (163 pk), B 220 (190 pk) en B 250 (224 pk). De B 160 heeft altijd een handbak en de meest kale B 180 eveneens. Alle andere modellen van de B-Klasse hebben een automaat. De 200, 220 en 250 zijn te bestellen met vierwielaandrijving. Dieselen kan met de B 180d (116 pk), B 200d (150 pk) en B 220d (190 pk). De B 180d kan met handbak geleverd worden, de andere twee hebben een standaard automaat en kunnen eventueel ook met 4Matic besteld worden.
Plug-in hybride
Een belangrijke versie voor Nederland is de B 250e. Dit is een plug-in hybride versie van de B-Klasse. De B 250e combineert een 1,33 liter grote viercilinder benzinemotor met 160 pk met een 102 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 218 pk en het systeemkoppel is maar liefst 450 Nm. Dat zorgt voor aangename prestaties: de topsnelheid is 235 km/u en naar de 100 km/u accelereren vanuit stilstand duurt 6,8 seconden. Belangrijker is dat je er ook heel zuinig mee kunt rijden als je voldoende stekkert. Op de 15,6 kWh batterij moet je zo’n 70 km ver kunnen komen.
Mercedes-Benz B-Klasse artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz B-Klasse.