Mercedes-Benz gooide het roer om met de A-klasse: het model ging van MPV met dubbele bodem naar conservatieve hatchback.
Het begrip Baby-Benz bestaat al heel erg lang. Aanvankelijk werd de naam gekscherend gebruikt bij de E-Klasse. Dat was toen immers de Mercedes met het laagste prijskaartje. In de jaren ’80 kreeg de Mercedes 190 die naam toebedeeld. Maar de meest recente Mercedes-Benz met die bijnaam is de eerst generatie A-Klasse.
Inhoudsopgave
Eerste generatie A-Klasse (W168)
De A-Klasse moest een bijzonder succes voor Mercedes gaan worden. Dankzij de dubbele bodem was de auto voorbereid op alternatieve aandrijflijnen. Ook voor de veiligheid was het aanvankelijk een goede beslissing: de motor schoof onder deze plaat door in plaats dat deze in het interieur kwam.
Elandproef
Al voor dat de Mercedes-Benz A-Klasse goed en wel op de markt komt, beleeft de auto nare ‘reclame’ dankzij het Zweedse blad Teknikens Värld. De A-Klasse komt namelijk niet goed door de Elandproef. Sterker nog, de auto slaat om. Helaas halen deze beelden ook het 18:00 journaal, waardoor Mercedes meteen door het stof moet.
ESP
Desondanks wordt de auto redelijk goed ontvangen. Voor de veiligheid worden er wijzigingen aangebracht aan de ophanging. Ook wordt standaard het Bosch ESP-systeem gemonteerd. ESP staat voor elektronisch stabiliteitsprogramma en zorgt ervoor dat de bepaalde wielen worden afgeremd in een noodsituatie, waardoor de auto bestuurbaar blijft.
A210 Evolution AMG
De eerste generatie A-Klasse is niet bijzonder spannend voor petrolheads. De A140 en A160 zijn niet erg vlot, de A190 met 125 pk is iets leuker. De A-Klasse wordt nogal geplaagd met betrouwbaarheidsproblemen, die niet des Mercedes-Benz waren. De A-Klasse facelift in 2001 was een enorme verbetering. Voor de sportievere A-Klasse bestuurder was er een A210 Evolution AMG met 140 pk. Voor de grotere A-Klasse bijrijders was er een A-Klasse met lange wielbasis.
Tweede generatie A-Klasse (W169)
Mercedes wist de grote belofte niet in te lossen met de eerste generatie. Desondanks is 1999 het allerbeste verkoopjaar ooit geweest voor de A-Klasse: toen werden er 4.327 van verkocht. De komst van de nieuwe A-Klasse (W169) zorgden wel voor een korte opleving. De tweede generatie was op alle vlakken beter. Het meest belangrijke was waarschijnlijk het interieur: dat was nu veel meer op het niveau van een echte Mercedes-Benz.
A200 Turbo
Naast de ‘normale’ A-klasses was er ook een A200 Turbo, met een 200 pk sterke tweeliter viercilinder turbomotor. Omdat de A-Klasse alsnog op een sandwichbodem stond, was het zwaartepunt vrij hoog. Een echte rijdersauto was het nog steeds niet, maar het begon ergens op te lijken. De reden voor de beperkte verkoopcijfers is vrij eenvoudig aan te wijzen: naast de A-klasse was er nu ook een ruimer broertje, de Mercedes-Benz B-Klasse. Die verving de A-Klasse Lang. In 2008 word de gehele range voorzien van een subtiele facelift.
Derde generatie A-Klasse (W176)
Ondanks dat de Mercedes-Benz A-Klasse het niet slecht deed, bracht de auto niet het gewenste succes. Waar de jonge managers maar wat graag in een Audi A3 of BMW 1 Serie stapten, deden ze dat niet bij de A-Klasse. Daarom besloot Mercedes in 2012 het roer voor derde generatie Mercedes-Benz A-Klasse (W176) om te gooien. De sandwichbodem werd niet gebruikt. In plaats daarvan was de basis juist heel erg conservatief. Gewoon een vijfdeurs hatchback met voorwielaandrijving.
AMG Styling
Het model was een stuk lager en sportiever. Met het AMG Styling-pakket kon je de beleving nog wat verhogen, zowel van buiten als van binnen. Het AMG Styling-pakket is geen bewijs dat je A-Klasse ook daadwerkelijk snel is. Het was namelijk een optie op alle modellen, ook de eenvoudige A160 en A180 CDI. De leukste uitvoeringen waren de A220 CDI (170 pk) en de A250 (211 pk).
A45 AMG
Het echte vuurwerk kwam in 2013. Toen werd de A45 AMG 4Matic geïntroduceerd. Het was een van de eerste ‘hyper hatches’. Zeer prijzige en zeer snelle hatchbacks met een hoop luxe. De M133-viercilinder leverde 360 pk en 450 Nm, bizar hoge waarden voor 2013 en ook nu nog steeds heel erg veel voor een viercilinder. Dankzij het 4Matic-systeem kon je in 4,6 seconden naar de 100 km/u sprinten.
Facelift
De W176-generatie werd in 2015 visueel en technisch voorzien van een update. Ondanks dat de meeste cosmetische aanpassingen subtiel waren, friste de auto er enorm van op. De diesels kregen een nieuwe benaming: A200 CDI werd A200d, net als bij de rest van de Mercedes-range. De A45 AMG kreeg nog meer vermogen en koppel: 381 pk en 475 Nm. Qua verkoopcijfers zou je verwachten dat dit model het meest populair is. Dat is niet het geval, het beste jaar was 2013 met bij 2.750 verkochte exemplaren. De reden is vrij simpel: de A-Klasse-familie was flink uitgedijd. De A-Klasse was weliswaar een vijfdeurs hatchback, maar er was ook een sedan (CLA), stationwagon (CLA Shooting Brake), midi-MPV (B-Klasse) en zelfs een heuse cross-over (GLA).
Vierde generatie A-Klasse (W177)
De A-Klasse familie is intussen alleen maar groter geworden. Sinds 2018 is de vierde generatie Mercedes-Benz A-klasse (W177) leverbaar. Deze zet de lijn van zijn voorganger voort. De A-Klasse is er nu als vijfdeurs (zoals voorheen) en een vierdeurs sedan. Die wordt náást de CLA geleverd, net als de CLA Shooting Brake en B-Klasse. Tevens zijn er ook een GLA en GLB. Al deze modellen kunnen gezien worden als derivaten van de A-Klasse.
A45 S
Van de A-Klasse zijn ook weer leuke uitvoeringen. Naast A-Klasse met het AMG pakket zijn er vlotte versies. De A220 heeft 190 pk, de A250 heeft zelfs 224 pk. Voor het eerst is er een A250e plug-in hybride, in dit geval met 218 pk. De leukste zijn wederom de AMG’s. Er zijn drie smaakjes. Het begint met de A35 AMG, die met 306 pk uitstekend van zijn plaats komt. Dan is er een A45 (387 pk) en zelfs een A45 AMG S met 421 pk! Dat Mercedes de goede weg is ingeslagen blijkt uit de verkoopcijfers, want in 2019 werden er meer dan 4.250 exemplaren aan de man gebracht.
Facelift W177
In 2022 volgt er een facelift voor de Mercedes-Benz A-klasse (W177). Het is allemaal vrij subtiel. Nieuwe LEDs voor de koplampen, een nieuwe grille en de komst van vier nieuwe velgen. Vergeet ook niet de nieuwe kleur Sage Grey.
De grootste vernieuwingen zijn in het interieur te vinden. Allereerst is het nieuwste Mercedes stuur geïntegreerd in het model. Het instrumentencluster beschikt over een 7 inch scherm, het scherm voor de infotainment is 10.25 inch groot. Optioneel kan het scherm voor de instrumentencluster ook in een formaat van 10.25 inch geleverd worden. Een andere opvallende wijziging is het weglaten van de bedieningsknop voor het MBUX-systeem. De complete bediening verloopt nu via het touchscreen.
Qua aandrijflijnen is er niet veel anders. Hetzelfde ruime aanbod van motoren is gebleven, van een A180 tot een A250e plug-in hybride en natuurlijk de gepeperde AMG modellen met 421 pk. Noemenswaardig is wel dat Mercedes-AMG niet langer de A45 instapper levert: het is altijd de A45 S.
Mercedes-Benz A-klasse artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz A-klasse.