De Mercedes-Benz 500E is de ultieme sleeper onder de sleepers.
Een sleeper is een auto die er niet snel uitziet, maar het wel is. Een auto die er niet mee te koop loopt dat er veel vermogen in zit, terwijl dat wel het geval is. Het idee is al vrij oud en vrij eenvoudig: lepel een grote motor in een compacte onopvallende auto en klaar is Kees. Mercedes had een plan voor een soortgelijke auto. Hierbij wilde men graag de M119 achtcilinder uit de Mercedes-SL lepelen in de E-Klasse sedan.
Inhoudsopgave
Uiteraard zijn het Duitsers en moet het goed gebeuren. Het bleek niet zo heel erg eenvoudig te zijn om de motor over te zetten. De W124 E-Klasse was bijzonder rank (aerodynamisch) en niet voorbereid op een grote V8. Het idee van de E-Klasse was juist efficiency, niet zozeer maximale prestaties. Om het allemaal passend en werkend te krijgen, werd de hulp van Porsche ingeschakeld. Mercedes was op dat moment heel erg druk met de ontwikkeling van de W140 S-Klasse, dat de beste auto ter wereld moest worden.
Samenwerking met Porsche
Daarbij, het ging niet al te denderend met Porsche in die periode, dus ze konden de opdracht goed gebruiken. Net als Mercedes-Benz komt Porsche uit Stuttgart. En naast het bouwen van hun eigen Porsches, hebben ze ook een afdeling die fabrikanten helpt met de ontwikkeling van nieuwe modellen en ze hadden zelfs ruimte voor assemblage.
Porsche nam als basis voor de Mercedes-Benz 500E de 400E. Deze auto was namelijk al voorzien van een V8-motor, in dit geval een vrij compacte 4.2 liter. Om de 5.0 liter passend te krijgen, moest Porsche nog wel het nodige aanpassen. Niet alleen aan de auto, maar ook de rest van de aandrijflijn. De remmen kwamen van de 500 SL, latere modellen hadden zelfs de SL 600 remmen. Voor een betere wegligging werd de auto iets verlaagd en er grote wielen gemonteerd die een stukje breder waren dan standaard. Om die wielen passend te krijgen, kreeg de 500 E uitgeklopte wielkasten. Dat is ook precies de reden waarom Porsche de auto in elkaar mocht schroeven. De 500 E was namelijk te wijd voor de productielijn van de reguliere E-Klasses. De opdracht uitbesteden aan Porsche was goedkoper dan de assemblagelijn aanpassen voor de 500 E.
Motor Mercedes-Benz 500E
De motor was de 5.0 met 326 pk en maar liefst 480 Nm. De 500 E heeft altijd een automatische transmissie met slechts vier overbrengingen. Deze stonden wel afgestemd op maximale acceleratie. Van 0-100 km/u sprinten was in 6,1 seconden achter de rug. De topsnelheid was 250 km/u.
De Mercedes-Benz 500 E krijgt – net als alle andere W124’s – een facelift. Daarbij verandert de naam van 500 E naar E500. Deze heeft iets minder vermogen (320 pk) en minder koppel (470 Nm) dan de 500 E. Voor de prestaties maakt dat niet uit, ze zijn exact even snel. Wel is de auto volgens Mercedes nu ietsje zuiniger. Aan het einde van de run komt er nog een E500 Limited, herkenbaar aan de 17 inch Evolution wielen en een nogal bijzonder interieur. Optioneel kon je kiezen voor het 957 AMG Technologie Pakket, ofwel de E60 AMG, dat is een E500 met grotere zes liter V8 die 381 pk levert. Dan heb je in feite een auto die door Porsche én AMG is aangepakt.
Einde productie Mercedes-Benz 500E
De Mercedes-Benz E500 blijft tot 1995 in productie. Daarna is het over en uit. Mercedes werkt in die periode namelijk inniger samen met AMG als partner. Porsche heeft een nieuwe opdracht binnen van Audi, waardoor ze de RS2 gaan bouwen. Sterker nog, er zit zelfs een overlap tussen de 500. Er is dus een periode geweest dat Porsche een Audi én Mercedes bouwde. De Mercedes 500E (en E500) zou uitgroeien tot een waar icoon. De opvolgers kregen het AMG-label mee. Dus de E 500 werd opgevolgd door de E50 AMG in 1996 en uiteindelijk alle E-AMG modellen tot de huidige E63. Het business-pakket dat je altijd voor die auto’s kon bestellen, doet het sleeper gehalte van die E500 herleven.
Terugkeer van de E500 badge
Overigens kwamen er wel degelijk E500’s. Dat waren echter ‘gewone’ Mercedes E-Klasses met toevallig een 5.0 V8 onder de kap. In 2002 verschijnt de W211 E500, met een 306 pk sterke 5.0 V8. Deze kun je krijgen als sedan of als stationwagon. Die laatste kun je dan vervolgens optioneel uitrusten met 4Matic vierwielaandrijving. Het leuke is, omdat het een ‘gewone’ E-Klasse is, kun je ‘m als Elegance bestellen. In 2006 krijgt de E500 een 5.5 liter V8 met 388 pk. Nu kun je ook 4Matic bestellen op de sedan.
In 2009 verschijnt de W212 generatie van de E-Klasse. Deze heeft dezelfde 5.5 liter V8 met 388 pk, die motor is nog vrij recent. Heel erg bijzonder is dat je de E500 nu kan krijgen als Coupé en zelfs als Cabriolet. Die modellen heten weliswaar ‘E-Klasse’, maar staan feitelijk op het platform van de C-Klasse. Dus waar de sedan en Combi luchtvering hebben, is dat bij de coupé en cabrio niet het geval. In 2011 wordt de 5.5 liter V8 vervangen door een 4.7 liter biturbo V8 met 435 pk en 700 Nm.
In 2013 wordt de gehele range gefacelift. De motor is net vernieuwd, dus die blijft gelijk voor de E500, die je in vier carrosserievarianten kunt krijgen. De E500 blijft tot 2017 in productie. Daarna kun je alleen een V8 krijgen als je gaat voor de E63. De positie van de E500 wordt min of ingenomen door de E53 AMG. Die heeft dan helaas geen V8 meer, maar een zescilinder lijnmotor.