De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé is een originele Panamera kopie.
De Mercedes-AMG GT is een van de meest tot de verbeelding sprekende sportwagens en een overduidelijke aanval op de Porsche 911. De AMG GT heeft weliswaar twee cilinders meer, maar qua karakter en prestaties is duidelijk wat de concurrent is. Kijk alleen al naar de enorme variatie qua smaakjes van de AMG GT. Van eenvoudige instapper tot circuitmonster. Maar Porsche verkoopt natuurlijk veel meer dan alleen 911’s. Naast de bekende (en zeer populaire SUV’s) heeft Porsche ook de Panamera.
Voor de Macan en Cayenne (de SUV’s van Porsche) heeft Mercedes voldoende modellen in de aanbieding, al dan niet in AMG-uitdossing. Voor de Panamera was dat echter niet helemaal het geval. Waarschijnlijk kwam Porsche mede daardoor op het idee van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. De AMG GT Concept maakt zijn debuut in 2017 op de Salon van Genève. Daar is al duidelijk te zien dat het studiemodel al in een ver stadium zit. Ondanks de naam Coupé, specifiek in de naam, is het geen coupé. Het wordt nog verwarrender, want de AMG is een coupé, maar wordt niet als zodanig in de typenaam aangeduid. Lang leve de marketing.
Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé
Sterker nog, stiekem heeft de AMG GT 4-Door Coupé helemaal niets te maken met de tweedeurs AMG GT. Het is overigens exact hetzelfde wat Porsche doet. De Panamera heeft al helemaal niets te maken met een 911, echter worden er wat design-elementen overgenomen zodat de ‘Porsche-vibe’ wel overgebracht wordt. In het geval van de Panamera is het wellicht nog ‘erger’, want daar zit een compleet andere motor in die op een totaal andere positie te vinden is.
Het gekke is dat de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé op hetzelfde platform staat als dat van de E-Klasse. Het is dus de sportievere variant van een E-Klasse. Dat is hoogst opmerkelijk, want specifiek daarvoor was de CLS in het leven geroepen. De CLS wordt ietsje meer in de luxe-comfortabele hoek gepositioneerd, met bescheiden motoren. De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé is juist de sportieve variant met dikkere motoren.
Dikke achtcilinders
Aanvankelijk is de AMG GT 4-Door enkel en alleen leverbaar met hele dikke motoren. Er is keuze uit twee gradaties van de 4.0 V8: de AMG GT63 en AMG GT63S. In beide gevallen hebben ze vierwielaandrijving (4Matic+) en een negentraps 9G-Tronic automaat. De GT63 heeft 585 pk en 800 Nm tot zijn beschikking. Genoeg voor een 0-100 km/u tijd in slechts 3,4 seconden en een topsnelheid van 310 km/u. Het kan natuurlijk altijd sneller. De GT63S heeft dezelfde V8, maar dan in een iets heftigere afstelling. De motor levert 640 pk en 900 Nm. Van 0-100 kmu printen is al in 3,2 seconden achter de rug, de topsnelheid is 315 km/u. Hiermee is het een rechtstreekse concurrent voor de snelle Porsche Panamera Turbo.
Zescilinders voor Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé
In tegenstelling tot de AMG GT (C190) en AMG GT Roadster (R190), komen er voor de AMG GT 4-Door (X290) ook zescilinders. Dat is op zich niet een vreemde keuze. Zo kan de schoorsteen blijven roken. Ook bij de Porsche Panamera is te zien dat de achtcilinders het snelste zijn, maar de zescilinders onmisbaar zijn voor de verkopen. Er komen twee zescilinder-motoren. De nieuwe instapper is de AMG GT43. Daarmee zit ‘ie qua naam ‘onder’ (bijvoorbeeld) de A45, maar de motor is aanzienlijk groter. Om wellicht deze verwarring te voorkomen, zijn er ook markten war deze versie de AMG GT50 heet (zoals China).
Het is namelijk een 3-liter zescilinder lijnmotor. Deze levert 367 pk en 500 Nm. Het is tevens de enige AMG GT die enkel en alleen met achterwielaandrijving leverbaar is en een gunstiger E-Label heeft. Qua prestaties is de GT43 langzamer (0-100 km/u in 5 seconden, top 270 km/u), maar echt langzaam is ‘ie natuurlijk niet. De GT43 heeft standaard weliswaar achterwielaandrijving, maar 4Matic-vierwielaandrijving is wel degelijk mogelijk voor dik 6.500 euro extra.
Een stap hoger staat de AMG GT53 4Matic. De basis is dezelfde 2.999 cc grote M256 zes-in-lijn. I dit geval is het vermogen aanzienlijk hoger: 45 pk. Ook het koppel steeg mee, zij het bescheiden: 520 Nm. De topsnelheid is 285 km/u, terwijl de 0-100 km/u met 4,5 seconden ook ietsje vlotter is. Gevoelsmatig is er nog een gat tussen de 53 en 63, maar die wordt niet opgevuld.
Update en nieuw hybride topmodel
In 2021 komt de eerste modelupdate. Het gaat iets te ver om het een facelift te noemen. De modellen worden ietsje bijgepunt met iets andere achterlichten en gewijzigde grille. In het interieur zijn er wat elektronische gadgets opgewaardeerd. Het grootste nieuws is de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé GT63 S E-Performance.
Dit is het nieuwe absolute topmodel. De auto volgt hetzelfde recept als de Porsche Panamera Turbo S e-hybrid. De V8 wordt bijgestaan door een flinke elektromotor. Gecombineerd leveren deze 843 pk en 1.400 Nm. Hierdoor kun je in 2,9 seconden naar de 100 km/u sprinten en een top van 316 km/u halen. Je hebt er niets aan, maar we willen het gezegd hebben: je kan 12 kilometer puur elektrisch rijden in theorie.
Meer artikel over de Mercedes-AMG GT 4 Door?
Hieronder een overzicht van de meest recente artikelen die zijn verschenen op Autoblog over de Mercedes-AMG GT 4 Door.