De Mercedes-AMG GT is de Porsche 911 van Das Haus.
Mercedes heeft een naam hoog te houden als het gaat om sportwagens. Het merk heeft altijd wel enkele luxe, krachtige en dure sportwagens in het gamma gehad. Jarenlang was dat de Mercedes SL. De ‘Sport Leicht’ was altijd de aangewezen sportieve auto van Das Haus.
Inhoudsopgave
Voorganger I: SLR
Echter, in 2003 zien we een model daarboven. In samenwerking met McLaren wordt de SLR gebouwd. De auto is een redelijk succes. Er worden er veel van verkocht, maar de auto lijkt niet goed te weten of het nu een GT of supersportwagen wil zijn. De prestaties van de auto laten er geen twijfel over bestaan: in een rechte lijn is de supercharged SLR sneller dan de meeste supercars van dat moment.
Voorganger II: SLS
De SLR wordt opgevolgd door de SLS AMG, een auto die geheel in eigen huis is ontwikkeld. Althans, dat is de officiële lezing. Volgens kenners heeft de auto onderhuids veel gemeen met de Dodge Viper. Als je het weet zie je het ook overigens. Op zich ook wel logisch: voor lange tijd was DaimlerChrysler (waartoe Mercedes en Dodge ook behoorden) een item. Ondanks de geweldige motor was de SLS wederom een beetje een teleurstellende auto. Zeer vermakelijk voor de betere driftcursus, maar als serieuze sportwagen miste de auto finesse. Dat toonde de SLS Black Series ook aan, een auto die enorm aangepast moest worden om er een scherpe auto van te maken. Ook was de SLS heel erg prijzig.
Mercedes-AMG GT (C190)
Gelukkig was driemaal scheepsrecht en mocht AMG eindelijk zijn eigen auto ontwikkelen. Het resultaat was de Mercedes-AMG GT. Sindsdien worden AMG’s ook ‘Mercedes-AMG’ genoemd. De Mercedes-AMG GT werd op de Salon van Parijs in 2014 voorgesteld aan het grote publiek. Het was duidelijk dat de sportauto moest concurreren met die andere Duitse sportwagen, de Porsche 911. De Mercedes-AMG was kort en zelfs voorzien van een relatief bescheiden basismotor.
Twee gedaantes
In Nederland wordt de sportwagen van Das Haus leverbaar in twee gedaantes: de AMG GT met 462 pk en de AMG GT S met 510 pk. Daarmee had de AMG GT minder vermogen dan zijn voorgangers. Maar voor de 0-100 km/u sprint maakte dat niet uit. De AMG GT S, SLS AMG en SLR McLaren accelereren alle drie in 3,8 seconden naar 100 km/u. Overigens is de instapper ook geen slome duikelaar. Deze sprint in precies 4 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 304 km/u.
Mercedes-AMG GT Roadster (R190)
In 2016 wordt een open versie aan het gamma toegevoegd, de Mercedes-AMG GT Roadster (R190). De Mercedes SL is in de tussentijd uitgegroeid tot een ander type auto. De AMG-GT Roadster is iets puristischer en biedt meer rijsensaties. De cabrio is verkrijgbaar in twee smaakjes. De gewone AMG GT heeft nu 476 pk, precies evenveel als de SL 55 AMG destijds had in 2002. De tweede versie is de AMG GT C. De ‘C’ staat iets boven de S en heeft niet alleen meer vermogen (557 pk), maar ook een bredere carrosserie. Met name de bips is een stuk dikker. Ook is de GT C sneller: in 3,7 seconden zit je op de 100 km/u en de topsnelheid is 316 km/u.
Mercedes-AMG GT R
Voor de dichte versie komt er ook een bredere en snellere versie, de AMG GT R. Deze is nog sneller, sterker en sportiever. De motor (in basis nog altijd dezelfde 4.0 V8 met twee turbo’s) levert nu 585 pk en 700 Nm. Van 0-100 km/u sprinten duurt 3,6 seconden en de topsnelheid is 318 km/u. Deze auto is echter niet specifiek gebouwd voor snelheid in een rechte lijn maar meer voor circuits. De auto pakt zelfs – uiteraard tijdelijk – het ronderecord op de Nordschleife. De tijd van iets meer dan 7 minuten is enorm knap als je bedenkt dat het een relatief normale, achterwielaangedreven straatlegale auto is met navigatie, airco en lederen bekleding. De GT R kon je herkennen aan de verticale spijlen in de grille.
Updates
De Panamerica-grille krijgen alle modellen in 2017. Bij de Coupé krijgt de AMG GT nu ook 476 pk en de AMG GT S 522 pk. De AMG GT C met dicht dak wordt in 2018 geïntroduceerd. Het is daarmee de vierde variant voor de Coupé na de GT, GT S en GT R. In 2019 wordt heel kortstondig de GT S Roadster geïntroduceerd, een smaakje dat gek genoeg nog niet bestond. Voor de echte trackday fanatici is daar de Mercedes-AMG GT R Pro. Ook worden er 500 stuks gebouwd van de Mercedes-AMG GT R Roadster.
Mercedes-AMG GT Black Series
Bij Mercedes moet je wel even wachten, want niet veel later komt er namelijk de AMG GT Black Series. Dit is de allesovertreffende trap. De auto is voorzien van een ‘flatpplane’ krukas. De motor levert 720 pk en is goed voor bizarre prestaties: de topsnelheid bedraagt 325 km/u. Deze wordt min of meer bepaald door de enorme hoeveelheid neerwaartse druk. De AMG GT Black Series is herkenbaar aan de vleugel en de vele koolstofvezel onderdelen. De auto is tevens het laatste product van AMG onder leiding van Tobias Moers, die naar Aston Martin vertrekt.
Nog een kleine update, exit GT S
Aan het einde van 2020 is de AMG al vijf jaartjes oud. Terwijl de auto nog niet belegen overkomt, ziet Mercedes toch mogelijkheid de auto heel licht op te frissen. De AMG GT krijgt nu 530 pk, waardoor de GT S overbodig is geworden. De range voor de dichte versie is: AMG GT, AMG GT C, AMG GT R, AMG GT Black Series. De Roadster is er als AMG GT en AMG GT C. Er is overigens een groot aantal tuners dat upgrades in de aanbieding heeft voor de AMG GT, dus je kunt elke versie ‘je eigen’ maken.
Mercedes AMG-GT artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-AMG GT.