Das Beste oder nichts. Dat is de Mercedes-Benz S-Klasse in een notendop.
Ondanks dat Mercedes-Benz een enorm aantal modellen maakt, is er één model dat het beste hun merkwaarden vertegenwoordigt. Dat is natuurlijk de Mercedes-Benz S-Klasse. Een grote limousine met alle luxe, techniek, kwaliteit en comfort aan boord.
Inhoudsopgave
Vroege S-Klasses
Mercedes bouwt al decennialang S-Klasses. De eerste was de 220 S (W180) begin jaren ’50 en de 220 SE aan het einde van dat decennium. De volgende generatie (W111) kwam in 1959. Deze sierlijke sedan werd ook wel Die Heckflosse genoemd. De luxere Heckflosses met grotere motoren kregen de fabriekscode W112 mee. De Mercedes-Benz S-Klasse groeide in 1965 met de W108-generatie. Met het topmodel van die generatie, de 300 SEL 6.3, werd ook geracet.
Eerste en tweede generatie S-Klasse (W116 en W126)
De W116 kwam in 1972. Dat was de eerste generatie die men daadwerkelijk ’S-Klasse’ noemde. Het was ook de generatie waarbij meer dan te voren werd gekeken naar technische noviteiten. De W116 was een van de eerste auto’s met autotelefoon, schijfremmen rondom, volledig onafhankelijke ophanging rondom, turbodiesel motor, ABS en een airbag. Wederom is er een supersnelle S-Klasse, de 450 SEL 6.9, een auto die in de film Ronin een hoofdrol opeist. De W126 zet de lijn van de W116 voort in 1980.
Derde generatie S-Klasse (W140)
Met de S-Klasse van de W140-generatie in 1991 gooit Mercedes-Benz er een paar schepjes bovenop. Mercedes is ambitieuzer dan ooit om de beste auto ter wereld te bouwen. De ontwikkeling neemt zeer veel tijd en Deutschmarken in beslag. Desondanks wordt de auto iets te vroeg op de markt gebracht, waardoor er wat betrouwbaarheidsissues zijn. Het grootste nadeel aan deze generatie is echter zijn omvang. Het sierlijke wat de S-Klasse altijd gehad heeft, ontbreekt volledig bij deze kluis op wielen. Wel is het een zeer geavanceerde auto die juist dankzij zijn enorme voorkomen veel fans voor zich weet te winnen. Ook de enorme 6.0 V12 is een technologisch hoogstandje. Volkomen nutteloos natuurlijk, maar het maakt de S600 zoveel beter.
Vierde generatie S-Klasse (W220)
In 1998 komt de W220-generatie van de Mercedes-Benz S-klasse, die veel slanker en ranker is. Dat niet alleen, de W220 is een stuk lichter. Qua ruimte komen de gefortuneerde klanten desondanks nog steeds niets te kort. De W220 is leverbaar geweest met een enorm scala aan motoren. Van een bescheiden zescilinder tot diverse twaalfcilinders. Net als voorheen was er een normale versie en lange S-Klasse, met meer ruimte voor de achterpassagiers. Deze generatie kun je nu voor een appel en een ei oppikken. Het zijn behoorlijk complexe auto’s met hun hydraulische ophanging en roestissues.
Facelift
De facelift in 2003 maakte veel goed. De S-Klasse kreeg potentere motoren en verbeterde infotainment. Dat mocht ook wel, want de BMW 7 Serie (E65) en Audi A8 (D3) waren inmiddels de S-Klasse voorbij gestreefd. Vierwielaandrijving was op sommige achtcilinders als optie mogelijk. Voor AMG-liefhebbers was er goed nieuws, er waren diverse modellen beschikbaar (S55, S55 Kompressor, S63 AMG en S65 AMG). Met name die laatste is met 612 pk en 1.000 Nm nog altijd een bizar sterk monster.
Vijfde generatie S-Klasse (W221)
Op de IAA in Frankfurt in 2005 stond de nieuwe generatie Mercedes-Benz S-Klasse (W221). Mercedes had alle schroom van zich afgestoft. De W221 was aanzienlijk groter en aanweziger qua styling. De auto deelde niet geheel toevallig wat designelementen met de grotere en luxere Maybachs. De S-Klasse was zoals gewoonlijk een tour de force qua innovaties, waaronder infrarood Night Vision. Qua motoren kon je alle kanten op. Van een eenvoudige V6, meerdere achtcilinders en natuurlijk V12-motoren. Sterker nog: als je keek naar een S600 of S65 AMG was het lastig om te bepalen waarom je veel meer moest bijbetalen voor een Maybach.
Facelift
Het leek erop alsof Mercedes zijn verlies had genomen met Maybach (het merk sloeg niet goed aan) en langzaam de luxere Mercedes-Benz S-Klasse de positie liet innemen. De facelift kwam in 2009. Deze zorgde voor een frisser ogende auto. Aan de voorkant veranderde er niet veel, maar de geheel rode achterlichten toonden aanzienlijk moderner. De dikke V12 uit de S65 mocht blijven, nieuw was de S63 met de 6.2 V8 (later een 5.5 biturbo V8). Aan de andere kant van het spectrum kwam in 2010 de S250 CDI, met twaalfcilinder motor.
Zesde generatie S-Klasse (W222)
Bij Mercedes waren ze kennelijk in hun nopjes met de W221, want diens opvolger, de S-Klasse W222 leek er erg veel op. Het zakelijke, strakke design mocht iets uitbundiger, met meer ronde vormen en nog meer chroom. Omdat Maybach nu was weggevallen, mocht de S-Klasse alles oplossen. De modelrange van de S-Klasse W222 is daarom enorm. Uiteindelijk kwamen er vier carrosserievormen: sedan (W222), Lang (V222), Pullmann, Coupé (C218) en Cabriolet (A218). Qua uitvoering werd Maybach een luxe niveau: van de S500, S600 en S650 zijn Maybach-derivaten geweest, zelfs van de Cabriolet! In China zijn de Maybach-modellen nota bene met V6 geleverd. Vierwielaandrijving was mogelijk op de V8 benzine, S63 AMG en dikste diesels.
Daarnaast leverde AMG diverse snelle modellen: de S63 AMG (eerst 5.5, daarna 4.0 V8) en een S65 AMG, met een tot 630 pk opgevoerde V12. De plug-in hybride doet ook zijn intrede. Uiteraard denkt Mercedes aan de veelrijder. De V6 diesels worden aan het einde vervangen door zes-in-lijn motoren. Ook de benzine V6 motoren worden in 2017 vervangen door de 3.0 zes-in-lijn in de S450. De S65 AMG Final Edition betekent het einde van de 6.0 V12 van AMG. De twaalfcilinder wordt nog wel in de S600 en S600 Maybach geleverd.
Zevende generatie S-Klasse (W223)
In 2020 arriveert de zevende generatie van de S-Klasse en deze lijkt meer dan ooit op zijn voorganger. Sterker nog: als we niet beter zouden weten zouden we denken dat het een facelift is. De grootste wijzigingen aan de buitenkant zijn de platte koplampen en dito achterlichten. In het interieur is het wel in één oogopslag duidelijk dat het een nieuwe generatie betreft. Het dashboard is compleet anders dan alles wat Mercedes daarvoor had gedaan. Een groot deel van de fysieke knoppen zijn vervangen door een centraal touchscreen, dat overloopt in de middenconsole.
Er is wederom ruime keuze qua motoren. Zo zijn er twee plug-in hybrides met een zes-in-lijn, maar ook een V8 is nog mogelijk (in de S 580). De S 63 behoud ook zijn V8, maar het is nu wel een plug-in hybride. Deze combinatie levert maar liefst 800 pk op. De S-Klasse Coupé en Cabrio keren helaas niet terug. Wel is er wederom een Maybach-variant. Dit is de enige Mercedes die nog met een V12 wordt geleverd.
Mercedes-Benz S-Klasse artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-Benz S-Klasse.