De Mercedes-Benz EQA is de meest compacte elektrische cross-over van Das Haus.
Voor een autofabrikant is het soms lastig te bepalen wanneer ze de overstap moeten maken naar nieuwe aandrijflijnen en technieken. Het liefste verkoop je dezelfde techniek in een nieuw jasje. Dat scheelt in de investeringen die gedaan moeten worden. Maar met de strenge Europese regelgeving in veel landen moeten fabrikanten er toch aan gaan geloven. De Mercedes-Benz EQA is een typisch voorbeeld van een fabrikant die op twee paarden wed.
De Mercedes-Benz EQA (modelcode: H243) is een compacte cross-over zoal er zovelen zijn. De auto is geheel elektrisch. Het bijzondere is dat de auto op het MFA2-platform staat. Dat platform wordt óók gebruikt voor de reguliere Mercedes-Benz GLA. Sterker nog, de EQA is eigenlijk een geheel elektrische GLA. De afmetingen zijn dan ook nauwelijks afwijkend. De EQA is 4,64 meter lang, 1,83 meter breed en 1,62 meter hoog. De wielbasis is 2,73 meter.
Daar zit nog een bepaalde logica achter. De GLA wordt wereldwijd verkocht en nog niet overal zijn de regels omtrent uitstoot even streng. Ook is niet elke markt even goed voorbereid op elektrische auto’s. Denk aan een solide laadinfrastructuur zoals wij die in Nederland kennen.
Inhoudsopgave
Introductie Mercedes-Benz EQA
De Mercedes-Benz EQA wordt in 2021 voorgesteld aan het grote publiek. Toen was de GLA al op de markt. Ondanks dat de auto’s overeenkomsten vertonen, zien ze er niet identiek uit. De GLA is erg herkenbaar aan de neus. Dat is een kleine versie van de neus die we ook op de EQC zien. Omdat een elektrische auto geen grille nodig heeft, is dat gedeelte hoogglans zwart met chromen omlijsting. Ook aan de achterzijde zijn er verschillen. De Mercedes-Benz EQA heeft (uiteraard) geen uitlaten. Ook zijn de achterlichten nu met elkaar verbonden middels een reflector-balk.
Drie uitvoeringen
De Mercedes-Benz EQA is in Nederland leverbaar in drie verschillende uitvoeringen. De instapper is de EQA 250. Bij deze versie is er op de vooras één elektromotor. Deze is goed voor 190 pk en 375 Nm. Daarmee kun je in 8,9 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. De motor wordt gevoed door een accupakket van 66,5 kWh. Daarmee is het mogelijk om 424 km te halen op één volle lading. Gelukkig is snelladen tot 100 kW mogelijk.
Een stapje hoger staat de Mercedes-Benz EQA 250 4Matic. Zoals de naam suggereert is deze voorzien van vierwielaandrijving. Dat wordt bereikt door gebruik te maken van twee motoren. Eentje is gemonteerd op de vooras, de andere bevindt zich logischerwijs op de achteras. Het maximum vermogen van deze motoren bij elkaar is 228 pk en het maximum koppel is 390 Nm. Dankzij de extra tractie, vermogen en koppel sprint de EQA 250 4Matic in 7,7 tellen naar de 100 km/u. Ook hier is de topsnelheid begrensd op 160 km/u. Op een volle accu haalt deze versie 430 km volgens de WLTP. Snelladen is wederom mogelijk, zij het op 100 kW DC.
Topuitvoering
De derde aandrijfoptie is de Mercedes-Benz EQA 350 4Matic, de topuitvoering. Ook hier is er vierwielaandrijving middels twee motoren. Een belangrijk verschil is dat de motoren aanzienlijk krachtiger zijn. In totaal staat er 292 pk paraat. Het koppel bedraagt maar liefst 520 Nm. Aangezien de 350 4Matic even zwaar is als de 300 4Matic (net iets meer dan 2.000 kg), zijn de prestaties indrukwekkend voor het type auto. Van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 6 seconden. De topsnelheid is alsnog begrensd op 160 km/u.
In Nederland zijn er drie uitvoeringen. Een naamloze basis-uitvoering, de ‘Business Solution Luxury’ en de ‘Business Solution AMG’. De Luxury is wat chiquer, de AMG juist wat sportiever. Het is voornamelijk de aankleding die licht afwijkt. De Mercedes-Benz EQA is een echte Mercedes, dus er zijn enorm veel opties en pakketten mogelijk om de auto naar wens aan te kleden.
Mercedes EQA in Nederland
De Mercedes-Benz EQA is in Nederland opvallend onopvallend qua verkoopcijfers. Auto’s die net even een paar jaar eerder op de markt waren, konden genieten van extreme bijtellingsvoordelen. Die zijn in 2021 (het jaar van introductie) al een stuk minder gunstig. De bijtelling is hoger en de vanafprijs van de EQA is niet bizar laag: je moet alsnog minimaal 50.000 euro overmaken. Met een sterkere motor, vierwielaandrijving, AMG-pakket en wat opties gaat het al hard naar de 65-70 mille. Dat wil niet zeggen dat de auto niet verkocht wordt. In het eerste jaar werden er bijna 800 van verkocht. Daarmee was het in zijn eerste jaar het op één na populairste EQ-model van Mercedes, nog voor de EQV en EQS. Alleen de EQC (een iets grotere cross-over) was populairder.
Mercedes EQA artikelen
Meer lezen? Hieronder de laatste artikelen over de Mercedes EQA.