De Mercedes-Benz EQE is de betaalbare elektrische luxe sedan. Naar Duitse maatstaven althans.
Het probleem met heel veel modellen achter elkaar lanceren, is dat er sommige ondergesneeuwd zullen worden. Bij Mercedes werden de nieuwe elektrische modellen kort na elkaar voorgesteld en op de markt gebracht. De focus was enerzijds op de enorm vooruitstrevende EQS, het absolute vlaggenschip. Aan de andere kant zijn daar de (potentiële) hardlopers als de EQA en EQB. Dat zijn toch de modellen die dankzij hun brede inzetbaarheid en lagere prijs meer interesse wekken.
Maar ergens tussen al dat elektro-geweld zit nog een elektrische auto: de Mercedes-Benz EQE. Bij Mercedes-Benz geeft de laatste letter aan waar de auto zich in de range bevindt. De EQS is een elektrische auto in het segment van de S-Klasse, bijvoorbeeld. Bij de EQA, EQB en EQC gaat het om cross-overs (GLA, GLB en GLC). De EQE is een E-segment sedan en is derhalve de elektrische tegenhanger van de E-Klasse.
Inhoudsopgave
Elektrisch platform Mercedes-Benz EQE
Er zijn wel een paar heel grote verschillen tussen de EQA, EQB en EQC enerzijds en de EQE en EQS anderzijds. De eerste drie zijn gebaseerd op een bestaand platform dat ook gebruikt wordt voor modellen met verbrandingsmotoren, al dan niet (plug-in) hybrides. Dat is op zich niet direct een probleem, maar een elektrische auto kent een compleet andere opbouw. Zo is de motor veel kleiner bij een EV, is er nauwelijks koeling nodig en is juiste de accu enorm groot.
De Mercedes-Benz EQE is net als de EQS helemaal als elektrische auto ontworpen. Dat is ook aan de styling te zien. Net als de EQS heeft de EQE een vrij bijzonder voorkomen. De neus is vrij laag en kort, net zoals bij Tesla’s. De reden is simpel: minder frontale weerstand. De cabine is dan erg ruim van opzet met enorm gestrekte dakstijlen. De achterzijde is net als bij de EQS vrij kort. In dat opzicht lijkt de EQE een iets kleinere EQS te zijn. De Mercedes-Benz EQE is 4,98 meter lang (de Amerikaanse versie is dankzij de afwijkende bumpers net iets langer dan 5 meter). De breedte bedraagt (zonder spiegels) 1,92 meter en de hoogte is 1,51 meter.
Enorme wielbasis
De wielbasis is een meer dan vorstelijke 3,12 meter. Met name qua wielbasis zie je een groot voordeel van EV’s: die kan veel groter zijn. Er zijn ook geen extra assen, differentiëlen en transmissies. De wielbasis is dus niet alleen enorm, maar de vloer in het interieur is bijvoorbeeld helemaal vlak. Wel is deze een stuk hoger dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. Dat komt door het accupakket. Deze bevindt zich tussen de wielen, maar dankzij de enorme afmetingen en het extreme gewicht bevindt alles zich onder de cabine. Die eigenschappen bepalen min of meer de bijzondere proporties van de EQE ten opzichte van de reguliere E-Klasse. De bagageruimte van 430 liter valt een tikkeltje tegen voor een dergelijke slee.
Debuut Mercedes EQE
De Mercedes-Benz EQE beleeft zijn debuut op de IAA in München 2021. Aanvankelijk is er maar één optie qua aandrijflijn, de EQE 350. Deze versie heeft één elektrische motor op de achteras. Deze levert 292 pk aan vermogen en 530 Nm aan koppel. Afhankelijk van de configuratie haal je hiermee 550 tot 660 km op een volle accu. Het accupakket is met een capaciteit 90 kWh enorm. Later komen er nog snellere en sterkere varianten bij, waaronder modellen met 4Matic-vierwielaandrijving. Ook AMG-versies zijn aangekondigd bij de introductie. De Mercedes-Benz EQE wordt gebouwd in Duitsland, alhoewel de Chinese versies in Beijing worden vervaardigd.
Drie enorme schermen
Het interieur is voorzien van enorme schermen die allemaal in elkaar over lijken te lopen, net zoals bij de EQS inderdaad. In feite is er een scherm dat als instrumentencluster functioneert (een soort virtual cockpit), dan is er een enorm centraal MBUX-infotainment-scherm en dan is er aan de bijrijderskant nóg een groot scherm. Dat kan gebruikt worden om internetpagina’s te bekijken of om films te bekijken. Dat scherm is dusdanig afgesteld dat alleen de bijrijder de film kan zien, de bestuurder kan niet meekijken in verband met de verkeersveiligheid. Er zijn diverse autonome functies en hulpsystemen aanwezig, waardoor je wellicht wel heel afgeleid aan het verkeer deel neemt.
Uiteraard zijn veel opties van de EQS ook beschikbaar voor de EQE. Zo is er de mogelijkheid voor een Burmester-geluidsinstallatie. Ook luchtvering is mogelijk, evenals een meesturende achteras. Net als bij de EQS en S-Klasse stuurt deze flink mee. Daardoor is de draaicirkel erg klein. Op hoge snelheid sturen de achterwielen licht tegen, waardoor de stabiliteit veel groter is.
Mercedes EQE artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes EQE.