De Mercedes-AMG SL is de meest prestigieuze cabrio van de Duitsers.
Het is een van de langstlopende modellijnen, die van van de Mercedes-Benz SL. De eerste generatie kwam in 1954 op de markt. Dat was in feite een raceauto aangepast voor straatgebruik. Nu staat dat wel vaker in de folder, maar in met de W196-generatie was dit daadwerkelijk het geval. Het was aanvankelijk een raceauto en op aanraden van Rudolf Uhlenhaut (die ze naar de VS importeerde) werd het een straatauto.
Inhoudsopgave
Vervolgens zouden er nog een aantal generaties volgen. Die werden bijna zonder uitzondering telkens groter en zwaarder. De naam SL ‘Sport Leicht’ past niet helemaal in dat straatje. De laatste SL, de R231, was een technologisch meesterwerk, maar kon het succes van zijn voorgangers niet evenaren. Dat kwam mede omdat de SL een hele specifieke niche bediende, dit terwijl de markt voor open auto’s sowieso vrij klein geworden was. Om het nog erger te maken voor de SL, had Mercedes niet één, maar twee alternatieven.
Meerdere voorgangers
Aan de ene kant was daar de sportievere en lichtere Mercedes-AMG GT Roadster, een auto die eigenlijk dichter bij het originele van het SL-concept stond dan de SL zelf. Aan de andere kant was daar ook nog de S-Klasse cabriolet. Als je dan toch een luxe cabrio wenste, had je met zo’n S-Klasse meer ruimte en zelfs een achterbank met twee zitplaatsen. En dan waren er ook nog auto’s als de C63 AMG Cabriolet en E53 AMG Cabriolet als je een sportief getinte open Mercedes zocht.
Dat werkte niet, dus pakte Mercedes het rigoureus aan. De C- en E-Klasse worden samengevoegd tot de CLE. De AMG GT Roadster ging uit productie in 2021 en kreeg geen opvolger. Ook de S-Klasse ging eruit. Om het nog verwarrender te maken, staakte Mercedes óók de productie van de SL in 2019. In 2022 verschijnt dan een model die alledrie de auto’s moet vervangen, de Mercedes-AMG SL. De generatiecode geeft aan dat het in principe de nieuwe SL is. Het is echter wel een ander type auto geworden. De Mercedes-AMG SL heeft namelijk nu een achterbank.
Stoffen dak voor Mercedes-AMG SL
In sommige gevallen kon dit achteraf geregeld worden bij de SL-generaties R107 en R129. Nu is het af-fabriek standaard. Een andere punt waarop de SL nu afwijkt, is het dak. De SL heeft niet meer het metalen klapdak, maar een stoffen kap. Die kap wordt nu niet hydraulisch bediend, maar elektrisch. Ook bijzonder is dat de auto door AMG ontwikkeld is. Normaal gesproken nemen ze bestaande modellen, maar de SL is altijd een AMG. De stijfheid is daarom ook vele malen hoger dan de vorige SL en de AMG GT bijvoorbeeld. Ook is vierwielbesturing voor het eerst mogelijk.
Twee smaakjes met V8
In Nederland is de auto er in eerste instantie in twee smaakjes, de Mercedes-AMG SL 55 en de 63. De 55 heeft net als de SL55 AMG uit 2002 een V8 met 476 pk (dat is toevallig precies 350 kW). Zelfs het koppel is identiek: 700 Nm. Een groot verschil is echter de rest van de aandrijflijn. De mild-hybrid V8 is gekoppeld aan een negentraps automaat die zijn krachten verdeeld over alle vier de wielen, een noviteit voor deze R232 generatie. De prestaties zijn uitstekend, want van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 3,9 seconden. De topsnelheid bedraagt maar liefst 295 km/u.
Een stap hoger staat de Mercedes-AMG SL 63 4Matic. Deze heeft dezelfde V8, maar dan met iets meer vermogen en koppel. De 4.0 levert namelijk 585 pk bij 5.500 toeren terwijl er al bij 2.000 toeren 800 Nm paraat staat. Zoals de toevoeging 4Matic al verklapt heeft deze ook vierwielaandrijving. De standaardsprint van 0-100 km/u is achter de rug in 3,6 seconden en de topsnelheid is 315 km/u. Nu moet je daar 280.000 euro voor meenemen en dat is nog voordat je de optielijsten erbij pakt.
Viercilinder Mercedes-AMG SL
Als je een betaalbare SL wenst, is er goed nieuws. Later wordt namelijk de Mercedes-AMG SL 43 aan het gamma toegevoegd. Voor het eerst sinds de 190 SL uit de jaren ’50 heeft deze Sport Leicht een viercilinder motor onder de kap. Het is wel de uitermate potente M139 uit de A45 AMG, met in dit geval 381 pk aan vermogen en 480 Nm aan koppel. De SL43 heeft twee voordelen. Ten eerste is het gewicht een stuk lager.
Het scheelt bijna 150 kilogram met de zware V8-modellen. Nog een voordeel is uiteraard de prijs, want in Nederland betaal je extra belasting over de CO2-uitstoot. Met een vanafprijs van 170 mille is het alsnog geen koopje, maar het scheelt een flinke slok op de borrel ten opzichte van een V8. Qua prestaties doet de 43 het niet verkeerd: in 4,9 seconden knal je naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 275 km/u.
Mercedes-AMG SL artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-AMG SL.