De McLaren Speedtail is een hoedtik naar de originele McLaren F1.
Aanvankelijk was het zo makkelijk bij McLaren. Ze hadden in de jaren ’90 één model: de F1. Daar werden dan weliswaar een paar verschillende smaakjes als de GTR en LM van gebouwd, maar het was vrij duidelijk. Een merk met één model. Wel was het een beetje onhandig dat een Formule 1-team hun eerste echte eigen straatauto bouwt en dan uitgerekend die auto ‘F1’ noemt. Alsof je je je eerste zoon na 8 dochters alsnog ‘dochter’ noemt. Het is een tijdje stil geweest rond McLaren qua straatauto’s na de F1. De SLR McLaren was een samenwerking met Mercedes waarbij Mercedes iets meer in de melk te brokkelen had dan McLaren.
Sinds 2011 is McLaren weer bezig met zijn eigen straatauto’s. De basis is een nieuw koolstofvezel chassis met een door Ricardo ingrijpend aangepaste Nissan V8. Niet uit een pick-up, maar de R390 raceauto. De MP4-12C is het startpunt voor een hele hoop nieuwe McLarens. De MP4-12C wordt omgedoopt tot 650S in sindsdien wordt het echt verwarrend bij McLaren.
Ultimate Series
In principe heb je drie ‘series’: Sport Series, Super Series en Ultimate Series. De Sport Series zijn de 570S, 540C, 600LT en 620R. De kleinere modellen met (relatief) weinig vermogen. De Super Series zijn de 650S, 675LT, 720S en 765LT bijvoorbeeld. Dan is er nog de ‘Ultimate Series’. De eerste was de McLaren P1. De tweede de Senna, wat in feite een heftige P1 is zonder de hybride aandrijflijn. De McLaren Speedtail past in dat laatste rijtje.
De McLaren Speedtail begint zijn carrière als Project BP23. Daarvan krijgt het publiek in 2017 voor het eerst te horen. Het moet de eerste McLaren zijn die een hommage brengt aan de F1. Niet zozeer qua design, dan wel qua topsnelheid. De auto moet bijzonder aerodynamisch zijn. Nog een hoedtik naar de McLaren F1 moet de zitpositie gaan worden. De McLaren F1 had in het midden het stuur en de stoel voor de bestuurder. Aan zowel de linker- als de rechterkant had de F1 dan een extra stoel voor een bijrijder, twee bijrijders in totaal dus. McLaren wil 106 exemplaren ervan gaan bouwen. In 2018 maakt McLaren bekend dat de auto ‘Speedtail’ gaat heten.
Onthulling McLaren Speedtail
In de herfst van 2018 onthult Mclaren de Speedtail. Meer dan de andere modellen van de Britten is het een aërodynamisch wonder. Dit zorgt er tevens voor dat de klassieke supercarliefhebber er blij van wordt. De meeste McLarens zijn in die tijd bijzonder druk vormgegeven. De Speedtail is juist vrij strak. Dat geldt ook voor het interieur. Dat is, net als de McLaren F1, voorzien van drie zitplaatsen. Eentje voor in het midden, de andere twee er schuin achter.
De basis is ook hier een koolstofvezel chassis met een V8 biturbo. De motor is in dit geval de ‘M840T’. Dit is de sterkere en grotere vier liter V8 die je ook vindt in de 720S. In de Speedtail levert de motor 757 pk en 800 Nm. Daarnaast heeft de Speedtail een elektromotor met dik 300 pk. Gezamenlijk leveren deze motoren 1.050 pk. De 0-100 km/u sprint is daardoor nauwelijks relevant. Geef iets te veel gas en je staat stil met een hoop wielspin. McLaren zegt dat de Speedtail van 0-300 km/u kan accelereren in slechts 12,8 seconden. Alles staat natuurlijk in het teken van topsnelheid. Die bedraagt 406 km/u.
Uitverkocht
De Mclaren Speedtail was in principe al uitverkocht voordat deze in productie ging. Dat is iets dat je meer ziet bij dit soort bijzondere hypercars. In principe worden alle Speedtails gebouwd naar specificatie van de klant. Daarbij is het uiteraard mogelijk om bij MSO (McLaren Special Operations) aan te kloppen en de auto nog iets bijzonderder te maken met aparte kleuren, bekleding of nog meer carbon-afwerking.
McLaren Speedtail Albert
Van de McLaren Speedtail is er één model dat net eventjes anders is: de Albert. Deze is vernoemd naar het prototype en verschijnt aan het einde van 2021. Deze is herkenbaar aan de tweekleurige lak. Normaal gesproken is dan de onderkant van de auto één kleur en de bovenkant de andere, maar in dit geval betreft het een bijzondere stripig in Magnesium Silver en Ueno Grey. De voorzijde is overwegend grijs, de achterzijde overwegende zilver. Dit levert een heel bijzonder resultaat op. Het kost McLaren zo’n 6 weken om enkel en alleen de lak aan te brengen op een McLaren Speedtail Albert. Daarnaast kost het 2 kilometer aan afplak-tape. De naam Albert is overigens niet een eerbetoon aan een stuk metaal, maar hommage aan een prototype van de McLaren F1 in de jaren ’90. De Albert is een van de laatste exemplaren die McLaren bouwt van de Speedtail.
Meer lezen?
Bekijk hier de laatste artikelen over de McLaren Speedtail: