De McLaren Senna is de ultieme supercar van de ultieme supercarbouwer.
Het is voor een autofabrikant van sportwagens soms heel erg lastig. Want als je alleen maar extreme supercars bouwt, wanneer heb je dan écht een extreme supercar? Of een alles overtreffende extreme supercar? Het is een beetje alsof een dweilorkest dan eindelijk een lekkere meezinger gaat spelen. Het is een beetje wat ze doen. Met supercarbouwers is het niet anders.
Voor McLaren is het nog eens lastiger dan voor bijvoorbeeld Ferrari. Het Italiaanse merk heeft auto’s met de motor voorin of juist in het midden. Ook zijn er duidelijke verschillen tussen de modellen met V8 en de prestigieuze auto’s met een V12. Het geeft de auto zijn eigen karakter. Bij McLaren is dat dus moeilijker. Sinds de introductie van de MP4-12C zijn namelijk alle McLarens qua lay-out gelijk: een in lengte geplaatste V8 biturbo middenmotor met DCT-automaat en achterwielaandrijving.
Inhoudsopgave
Meer gelijk
Op basis daarvan zou je kunnen zeggen dat alle McLarens gelijk zijn. Maar net als met mensen het geval is, zijn sommige McLarens ‘meer’ gelijk dan anderen. McLaren heeft er drie categorieën voor gedefinieerd. Het begint met de Sports Series. Dat zijn de ‘instappers’. De Sport Series bestaat uit de McLaren 540C, 570S, 570GT, 600LT, 620R en de cabrioversies daarvan. Dit zijn al auto’s met serieuze vermogens (de cijfers corresponderen met het aantal pk’s). Een stapje hoger vinden we de Super Series. Daar vinden we de 720S en 765 LT. De concurrenten voor de Ferrari F8 Tributo, bijvoorbeeld.
Ultimate Series
Het hoogste segment bij McLaren is echter de ‘Ultimate Series’. De eerste auto die onder die vlag ‘viel’ was de McLaren P1. Ook de McLaren Elva en Speedtail vallen onder deze categorie. De McLaren Senna ook. De naam is een hommage aan Ayrton Senna. De legendarische Braziliaanse coureur behaalde veel succes met een McLaren, waaronder 35 overwinningen en 3 wereldtitels.
McLaren Senna
Het is een beetje lastig om de Senna te segmenteren. De basis van de auto is de 720S. Het koolstofvezel chassis is nagenoeg identiek. De Senna is alleen veel extremer. De McLaren 720S is al geen muurbloempje, maar de Senna is ronduit buitenissig. Er zullen mensen zijn die de McLaren Senna erg lelijk vinden en dat is eigenlijk ook logisch. Het is geen gracieuze schoonheid in de klassieke zin van het woord. Nee, de Senna is gevormd enkel en alleen door wetenschap. De auto is ontwikkeld om zo snel mogelijk te zijn op een circuit. Het is de ultieme trackday-auto. Voor hen die een Porsche 911 GT3 RS veel te gewoontjes en saai te vinden.
Prestaties
De Senna heeft een paar basics enorm goed voor elkaar. De motor is net als bij de 720S een 4 liter V8 (veel andere McLarens hebben de 3,8 liter versie). In het geval van de Senna bedraagt het vermogen maar liefst 800 pk. Het koppel is met 800 Nm ook niet verkeerd. Zoals gezegd: via een automaat met dubbele koppeling worden de krachten afgevuurd op de achterwielen. Maar het is niet alleen het surplus aan vermogen dat de McLaren Senna snel maakt, de auto is ook erg licht.
Het ‘drooggewicht’ is namelijk 1.198 kg. De prestaties van de McLaren Senna zijn dan ook buitenaards. 0-100 km/u is in 2,8 seconden achter de rug. Dat is erg snel voor een auto met enkel achterwielaandrijving. De 200 km/u is bereikt in 6,8 tellen en in 17,5 seconden rijd je al 300 km/u. De kwartmijl sprint is in minder dan 10 seconden gedaan. Er zijn er slechts 500 van gebouwd en allemaal zijn ze al verkocht.
McLaren Senna GTR
Ondanks dat de Senna een zeer extreme auto is, kan het dus nog extremer. Dat bewijst de McLaren Senna GTR. Deze werd in 2018 onthuld. In feite is het circuitspeeltje pur sang. Je moet wel: de Senna GTR is niet straatlegaal, de gewone wel. De Senna GTR heeft met 825 pk net dat beetje meer power. Ook is het gewicht een stuk lager omdat het interieur er zo goed als uitgesloopt is.
De spoilers, splitters en diffuser moeten zorgen voor aanzienlijk meer downforce en dus snellere rondetijden. Er zijn overigens eigenaren van een Senna GTR die de auto hebben weten te homologeren voor straatgebruik. Er zijn er slechts 75 van gebouwd.
McLaren Senna LM
Dan komen we uit bij de McLaren Senna LM. Dit is een combinatie van een gewonde Senna en een GTR. De Senna LM heeft het slanke koetswerk van de straatversie, maar enkele onderdelen van de GTR. De Senna LM heeft OZ-velgen met ‘center lock’-naven. Ook qua power zit de Senna LM tussen de gewone McLaren Senna en Senna GTR in: de LM heeft 815 pk tot zijn beschikking. De Senna LM is wel een stukje zeldzamer: er zijn er slechts 20 van gebouwd.
McLaren Senna GTR LM
Dus de Senna GTR is al een heel bijzondere auto en dan zijn er twee NOG specialere derivaten van. Kan het nog gekker? Maar natuurlijk: combineer die twee. Het resultaat is de McLaren Senna GTR LM. Net als de gewone Senna LM wordt deze door MSO (McLaren Special Operations) gebouwd. Er worden er slechts vijf van gebouwd. De auto’s zijn een hoedtik naar de McLaren F1 Le Mans-racers, die precies 25 jaar daarvoor schitterden op het Franse asfalt. Elk exemplaar heeft een kleurstelling die overeenkomt met een F1 die deelnam aan die race.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de McLaren Senna.