Wat doe je als je als supercar-fabrikant heel veel verschillende supercars bouwt? Precies, je bouwt er nog een paar meer. De McLaren Elva is daar een beetje de overtreffende trap van.
Voor lange tijd is McLaren meer een raceteam dan een sportauto-fabrikant. Het team van Bruce McLaren maakte zowel Formule 1-auto’s als Can Am-racers. De McLaren M6 GT uit 1969 was slechts een vingeroefening (slechts 2 exemplaren). De McLaren F1 uit 1993 werd in grotere getale gebouwd, maar om nu te zeggen dat McLaren met 57 auto’s een autofabrikant was? Nee, niet echt. Dat werd in 2010 rechtgezet met de McLaren MP4-12C. Die auto was meteen de basis c.q. uitgangspunt voor heel veel andere McLarens.
Ultimate Series
Sterker nog, er kwamen zoveel McLarens in korte tijd bij, dat het Britse merk een segmentatie ging maken. Het begint met de ‘McLaren Sports Series’. Dat zijn de – heel oneerbiedig gezegd – instapsportwagens. Denk aan de 540C, 570S, 600LT en 620R. Een stap hoger zijn de McLaren Super Series. Dat zijn auto’s als de MP4-12C, 650S, 675LT, 720S en 765LT. De hoogste stap zijn de auto’s uit de McLaren Ultimate Series. De eerste F1 valt daaronder, maar ook de P1, Senna en Speedtail. De vijfde in dat rijtje is de McLaren Elva.
McLaren en Elva
Deze auto moet terugdenken aan de McLaren raceauto’s van weleer. Dan niet zozeer de Formule 1-auto’s, maar de Can-Am-racers uit de jaren ’60. Denk aan de M1 en de variaties op dat model (de M1A, M1B en M1C0). Deze auto’s zijn weliswaar ontwikkeld door McLaren, maar werden niet door hen gebouwd. Dat besteedde McLaren uit aan Elva, een Britse sportwagenfabrikant uit Bexhill. Elva besteedde voornamelijk aandacht aan kleine en lichte sportwagens en diverse raceauto’s. Hun meest praktische auto was de Courier. Geen kleine bestelwagen (zoals de Ford Courier) maar een tweezits cabriolet met een kofferbak. De meeste Elva’s zoals de Mk1 tot MkV waren raszuivere lichtgewicht sportwagens of racewagens met een kenteken.
Dat McLaren de naam Elva gaat gebruiken is dan ook niet heel erg vreemd. De Elva is namelijk niet zozeer een hybride hypercar als de P1, circuit-monster als de Senna of een snelheidsmonster als de Speedtail. Nee, bij de Elva gaat het enkel en alleen om de beleving. Mede daardoor heeft de McLaren Elva géén vooruit, net als sommige Caterhams, de Renault Sport Spider en de Lotus 2 Eleven. Om er een paar te noemen. Middels een systeem AAMS – dat staat voor Active Air Management – is de luchtstroom dusdanig dat bestuurder er geen last van heeft. Mocht het iets té spartaans zijn voor de aspirant Elva-klant, het was mogelijk om af-fabriek een voorruit te bestellen.
Spartaans
Omdat het een Spartaanse, lichtgewicht tweezits roadster is, is het gewicht lekker laag: 1.148 kg. Neem je er een voorruit bij, stijgt het met 20 kg naar 1.168 kg. Dan heb je overigens niet eens een complete auto, want een dak mist alsnog en is ook niet mogelijk. Het is een auto die echt voor het mooie weer gemaakt is. Dat lage gewicht zorgt overigens voor meer dan uitstekende prestaties, alhoewel dat natuurlijk niet het eerste uitgangspunt is. Aan de andere kant, het is een gelimiteerde McLaren uit de Ultimate Series, daar past geen instapper bij.
Motor McLaren Elva
Onder de lichtgewicht kap huist namelijk de M840TR-krachtbron. Dat is een 4.0 biturbo V8, goed voor maar liefst 812 pk en 800 Nm. De motor is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling en vuurt alle krachten af op de achterwielen. Van 0-100 km/u sprinten is mogelijk in 2,8 seconden, als je de grens tussen grip en slip perfect kunt managen met je rechtervoet. Misschien is de acceleratie-tijd van 0-200 km/u nog indrukwekkender: 6,7 seconden. Dat is echt bizar snel. Een hele snelle sportwagen zit dan op de 160 km/u, maar de Elva rijdt dan al 200 km/u. Het acceleratievermogen is wat dat betreft ongekend.
Oplage
Qua oplages is het altijd even spannend met een McLaren. Is het wel of niet verstandig om erin te investeren? Natuurlijk moet je in zo’n auto rijden, maar ook rijke klanten denken aan de portemonnee. Aanvankelijk was het de bedoeling om er 149 te gaan bouwen. Op basis daarvan was er veel interesse voor de auto. McLaren – nooit te beroerd om de klant tegemoet te komen – verhoogde de oplage naar 399 stuks. Echter, die beslissing zette kwaad bloed bij de mensen die al getekend hadden voor een Elva en rekening hielden met maximaal 149 exemplaren. Daardoor besloot McLaren om de productie te verlagen naar 249 stuks.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de McLaren Elva.