De McLaren Artura is de nieuwe generatie junior supercar.
Ook supercar-fabrikanten moeten met hun tijd meegaan. Voor sommige merken is dat een groot gemis, voor anderen een uitdaging. Merken als Lamborghini en Ferrari zetten traditioneel altijd hoog in op drama. Niet alleen qua design en rijeigenschappen, maar ook qua motor geluid.
Ondanks dat de McLaren F1 (de eerste echte straatauto van het Britse merk) de mooiste atmosferische motor aller tijden heeft, zijn de meeste McLarens voornamelijk erg efficiënt. De V8 biturbo-motor (waarvan de wortels bij Nissan liggen) was altijd voornamelijk een functioneel blok die dankzij de platte krukas alsnog exotisch klonk.
Volumemodel
Bij een McLaren gaat het ook om design, wegligging en voornamelijk heel erg veel moderne techniek. Dus toen McLaren een V6 hybride aankondigde, was men vooral benieuwd hoe ze dat in Woking vorm gingen geven Nu had McLaren al eerder een hybride in het gamma. De McLaren P1 was echter meer een soort hyper-exclusieve peperdure testcase dan een volumemodel.
Met de McLaren Artura ging McLaren een stuk verder. Deze junior supersportwagen werd in 2021 geïntroduceerd. De Artura is in veel opzichten een nieuwe stap voor McLaren. Ten eerste qua styling. De Artura is onmiskenbaar een McLaren, maar het lijnenspel van Robert Melville (de designer) is iets minder extrovert dan zijn voorganger, de 570S. De McLaren is iets serieuzer en iets minder extrovert, voor zover dat mogelijk is bij een supercar met middenmotor en vleugeldeuren.
MCLA-platform
Over de voorganger gesproken, de Artura heeft er niets mee te maken. Veelal deelden McLarens de basis-architectuur van het koolstofvezel chassis en de V8-motor. De Artura staat echter op het MCLA-platform. Dat is een modulaire basis van McLaren (McLaren Carbon Lightweight Architecture).
Dit platform zal de basis zijn voor een hoop McLarens die volgen na de Artura. Waarmee de Artura ook aftrapt, is het gebruik van een naam in plaats van een code Emet cijfers en letters. Natuurlijk waren er speciale edities als de Speedtail en Senna, maar de ‘reguliere’ modellen hadden namen als 570S, 600R en 765LT. De Artura is de eerste ‘gangbare’ auto met een volledige naam, die een combinatie van Art (kunst) en Future (toekomst) moet zijn.
V6 motor McLaren Artura
Dat komt ook tot uiting met de motor van de McLaren Artura. De gehele aandrijflijn is zo goed als nieuw. De V8-motor is vervangen ter faveure van een V6. Dit is niet zomaar een normale V6 met turbo’s erop geschroefd. De ‘M630’-zescilinder heeft namelijk de ongewone blokhoek van 120 graden, terwijl dat normaal 60 of 90 graden is. Dankzij de grotere blokhoek is het zwaartepunt van de motor lager. Dat is helemaal handig aangezien de turbo’s ‘in de V’ zitten. Daarnaast is de Artura voorzien van een een elektromotor.
De verbrandingsmotor levert 585 pk aan vermogen en 584 Nm aan koppel. De elektromotor is goed voor een vermogen van 95 pk en 225 Nm. Nu kun je de waarden niet simpelweg bij elkaar optellen. Beide motoren leveren hun maximale vermogen andere toerentallen. Het systeemvermogen is 680 pk, terwijl het systeemkoppel 720 Nm bedraagt.
De gehele aandrijflijn is nieuw, dus ook de transmissie. Het is een nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling. Bijzonder: de automaat is vrij compact omdat er géén achteruit in zit. Uiteraard kun je wel achteruit rijden, maar daarvoor dat gaat met de elektromotor. Alles bij elkaar is de McLaren Artura niet extreem zwaar.
De gehele combinatie weegt minder dan anderhalve ton: 1.498 kg. Een optie bestellen en je zit er boven, maar gezien de hoeveelheid tech is dat bovengemiddeld knap. De prestaties zijn uiteraard meer dan orde. Van 0-100 km/u accelereren is achter de rug in 3 tellen rond. Van 0-200 km/u duurt slechts 8,3 seconden en McLaren geeft ook meteen een tijd voor de 0-300 km/u-sprint: 21,5 seconden. Als er voldoende ruimte is, moet je minimaal 330 km/u kunnen halen.
Verbruik
Als je die prestaties gaat evenaren, is de accu wel in no-time leeg. Er zit een 7,4 kWh-batterij in. Deze is voornamelijk bedoeld voor als je door stedelijke omgevingen rijdt. Je kunt namelijk tot 130 km/u elektrisch rijden, daarboven springt de V6 bij. Als je je een beetje inhoudt, kun je ongeveer 30 kilometer rijden op een volle accu.
Het mooie hiervan is, dat de WLTP-cyclus een stuk beter wordt afgelegd dan enkel en alleen met die V8 van de voorganger. Hierdoor is de nieuwprijs in Nederland niet bizar hoog. Bij introductie kost de auto namelijk 233.500 euro. Die prijs is bijzonder interessant, want voor het geld van een dik aangeklede Porsche 911, kun je dus ook een heuse McLaren rijden.
Meer lezen over de McLaren Artura?
Hieronder een overzicht van de artikelen die eerder verschenen over de McLaren Artura op Autoblog.