De McLaren 765LT is een extra snelle, sterke en lichte 720S.
Bij de autodivisie van McLaren zitten ze absoluut niet stil. Hun eerste auto – de MP4-12C – kwam in 2011 op de markt. Dat model werd al vrij snel ietsje verbeterd en als McLaren 12C verkocht. Vervolgens kwam de opvolger, de McLaren 650S, vlak erna. Ondanks dat model nauwelijks vier jaar oud was, vond Mclaren het in 2017 tijd voor een nieuw model, de 720S. Deze auto valt officieel in de ‘middelste’ range van McLaren, de ‘Super Series’. Met 720 pk heb je geen enkele reden tot klagen. Qua gewicht ook niet, want de 720S is in zijn klasse erg licht.
Maar het kan altijd sterker en lichter. Dat blijkt wel in 2020. Dan ziet namelijk de McLaren 766LT het levenslicht. De naam ‘LT’ staat voor Long Tail. McLaren gebruikte deze naam ook voor de F1. De McLaren F1 had een relatief korte achterkant. Voor de raceversies bleken de longtails (met een langere achterzijde) beter uit de voeten te kunnen komen. De naam Long Tail debuteerde op de McLaren 675LT, dat in feite de voorloper is van de 765LT.
Gewicht McLaren 765LT
Het is bijzonder knap van McLaren dat ze de 765LT lichter hebben weten te maken. De McLaren 720S is geen volgepakte luxe-coupé, maar een tweezits supercar met koolstofvezel chassis. Het leeggewicht van de 72S is 1.320 kilogram. In vergelijking met een Porsche of Ferrari is dat zeer licht. De 765LT is aanzienlijk lichter: 1.230 kg. Daarmee komt de auto richting Lotus Exige-cijfers. De naam longtail is een beetje vergezocht, maar geen leugen.
De McLaren 720S is 4,54 meter lang, de 765LT is precies 4,60 meter. Er is ook een verschil in breedte. De 765LT is 2.05 meter breed, de 720S is slechts 1,93 meter smal. Dat is een enorm verschil. De wielbasis van beide is uiteraard identiek: 2,67 meter. De 720S is al laag, 1,20 meter, de 765LT is nóg lager: 1,16 meter. Het zijn allemaal slechts centimeters, maar deze zorgen ervoor dat de 765LT totaal anders oogt en dikke overkomt.
Motor
De motor is dezelfde M840T. Dat is een doorontwikkeling van de 3.8 liter V8 uit de McLaren 650S, die weer een doorontwikkelde V8 had uit de McLaren MP4-12C. Die motor was op zijn beurt een door Ricardo ontwikkelde motor die de architectuur deelt met die van de Nissan R390, een raceauto van Nissan uit de late jaren ’90. Nu zitten er geen Nissan-onderdelen meer op, waarschijnlijk. De motor is nu geen 3.8 liter groot, maar 4 liter. De overvierkante motor (de boring is veel groter dan de slag) is nu goed voor 765 pk bij 7.250 toeren, 45 pk méér dan in de 720S. Nu geeft de naam dat eigenlijk al weg, natuurlijk. Het koppel stijgt van 770 Nm naar 800 Nm en is beschikbaar bij 5.500 toeren.
Transmissie
De transmissie van de McLaren 765LT is een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Alle krachten worden afgegeven aan de achterwielen. Als de bestuurder goed wielspin kan managen, is het mogelijk om in 2,7 seconden naar de 100 te accelereren, een bijzonder snelle tijd voor een tweewiel-aangedreven supercar. De topsnelheid bedraagt maar liefst 341 km/u. Van 0-200 accelereren duurt slechts 7 seconden.
Ondanks die bijzondere prestaties, valt het verbruik stiekem heel erg mee. Volgens de WLPT kun je 1 op 7,7 gemiddeld ermee rijden, fractioneel minder zuinig dan de 1 op 8,2 van de 720S. Wel een handig voordeeltje, omdat de 765LT lichter is dan de 720S, is de motorrijtuigenbelasting lager. Raar maar waar.
Om te zorgen dat de McLaren 765LT op tijd stil staat, was er de mogelijkheid om de enorme remmen te kiezen van de McLaren Senna. Standaard zaten de remmen van de McLaren 720S eronder. Deze keramische schijven waren al erg goed, want de 765LT is immers lichter dan de 720S. Met de Senna-remmerij en de Pirelli Trofeo-R banden is de 765LT het beste afgestemd op circuit-gebruik.
McLaren 765LT Spider
In 2021 krijgt de 765LT in coupé-vorm gezelschap van de McLaren 765LT Spider. Wederom bouwt McLaren er 765 exemplaren van. In technisch opzicht zijn ze min of meer gelijk aan elkaar. Omdat McLaren de auto’s bouwt op een koolstofvezel bak die erg stijf is, valt de conversie naar een open variant erg mee.
Normaal gesproken moet een fabriek enorm veel verstevigingen aanbrengen, die naast de dakconstructie zorgen voor een veel hoger gewicht. Een toename van 150 tot 250 kilogram is absoluut geen uitzondering. Bij de McLaren 765LT is het extra gewicht zeer beperkt: iets minder dan 50 kilogram. Dit betekent dat de McLaren 765LT Spider langer, breder én lichter is dan de dichte McLaren 720S.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de McLaren 765LT.