Als de Britten een extraverte supercar bouwen, doen ze het meteen goed. De McLaren 720S is absoluut geen muurbloempje.
De wedergeboorte van McLaren is zeer indrukwekkend. In de jaren ’90 was de fabrikant voornamelijk bekend als Formule 1-team. Wat dat betreft is het ironisch dat hun enige niet F1-project de naam ‘F1’ mee kreeg. Onder de bezielende leiding van Ron Dennis groeide McLaren uit tot een enorm bedrijf. McLaren ging van eenvoudige renstal naar high-tech epicentrum in Woking.
Personenauto’s
Naast succes in de Formule 1 wilde McLaren graag uitbreiden naar personenauto’s. De eerste auto was de McLaren MP4-12C. De auto was een lijnrechte concurrent voor de Ferrari 458 Italia. Waar die auto werd geroemd om zijn emotie, drama en sensaties, vond men de McLaren ietwat timide.
Niet zozeer qua prestaties, de McLaren was namelijk sneller. Nee, als het ging om lol achter het stuur vond men de McLaren iets te veel aan de verstandige kant. Ook de styling was iets te behoudend voor velen. Liefhebbers van de Lotus Evora en Honda NSX konden aan hun trekken komen, maar McLaren mikte iets hoger.
650S
Gelukkig hadden ze designer Frank Stephenson gestrikt. De Amerikaan had de McLaren MP4 getekend en mocht nu de opvolger tekenen, de 650S. Hierbij kreeg hij meer de losse hand en mocht hij iets meer emotie toepassen op het ontwerp. In de tussentijd volgende Robert Melville Frank Stephenson op als design director.
McLaren 720S
Melville was al aanwezig bij McLaren toen Stephenson er nog regeerde. Onder zijn leiding kwam de McLaren 720S tot wasdom. In principe was de 650S een sterk gefacelifte MP4. Je zou dat ook kunnen zeggen van de 720S, maar dat is niet het geval. De 720S heeft namelijk een compleet nieuw chassis dat sterker en lichter is. Sterker nog: volgens McLaren was meer dan 90% van de 720S helemaal nieuw.
De motor is nog altijd een V8 met twee turbo’s, maar nu was het slagvolume 4 liter in plaats van 3.8. Volgens McLaren waren meer dan 40% van de motoronderdelen compleet nieuw. Over de motor gesproken: deze is goed voor 720 pk bij 7.000 toeren. Het maximale koppel is 770 Nm, dat bij 5.500 toeren paraat staat. Alle McLarens 720S hebben een automaat met dubbele koppeling en achterwielaandrijving.
Hiermee kun je in 2,9 tellen naar de 100 km/u sprinten en is de topsnelheid maar liefst 341 km/u. Dat een lichte en afgetrainde auto met flinke motor relatief zuinig kan zijn, bewijst de McLaren 720S ook. Het gemiddelde verbruik ligt op 1 op 9,3. Niet verkeerd gezien het potentieel.
MSO
Uiteraard melkt McLaren het recept weer maximaal uit met het model. Er komen diverse bijzondere uitgaves, al dan niet in samenwerking met MSO (McLaren Special Operations). De eerste was de 720S Velocity. Deze werd precies een dag na de onthulling van de 720S onthuld. Naast de Velocity waren er ook versies als de Dubai, Pacific Theme, Track Theme, Fux (inderdaad, voor de matrassenkoning Michael Fux), Stealth Theme en de Atlantic Blue. In de meeste gevallen is de hardware identiek. Het is met name de aankleding die anders is.
McLaren 720S Spider
In 2019 komt er een belangrijke telg bij in de vorm van de McLaren 720S Spider. Zo’n cabrioversie is normaliter vloeken in de kerk, maar niet in het geval van de McLaren. Ten eerste ervaar je veel meer sensaties en heb je gewoonweg meer lol. Normaal gesproken is een cabrio veel minder stijf qua carrosserie én vanwege de verstevigingen is een open versie flink zwaarder. Bij de McLaren 720S Spider valt dat heel erg mee. Het meergewicht is slechts 45 kilogram, dat komt mede vanwege het enorm stijve chassis. Uiteraard lanceert McLaren zo snel mogelijk MSO-versies van de 720 Spider. Dat is overigens, wederom, meer aankleding dan echt andere hardware.
Long Tail
Op basis van de McLaren 720S ontwikkelen de Britten de McLaren 765LT. Deze auto is de opvolger van de 675LT. LT staat voor Longtail. Alhoewel de auto ietsje langer is, is het voornamelijk de benaming voor de hardcore sportversies. Een beetje zoals de Porsche 911 GT3 of Lamborghini Performante-modellen: iets lichter, iets meer vermogen en een iets strakker chassis.
De motor is nu goed voor 765 pk (zoals de naam al suggereert). Het maximumkoppel is een tamelijk bizarre 800 Nm! Overigens staat 765 niet alleen voor het aantal pk’s, maar ook het aantal exemplaren dat McLaren ervan gaat bouwen.
Opmerkelijk genoeg is de topsnelheid nu lager dan bij de McLaren 720S. Dat komt door de actieve downforce, waardoor de 765LT eerder het gevecht met de luchtweerstand verliest. Wel is er dan meer neerwaartse druk, waardoor de auto stabieler is. Qua prestaties onder de 300 km/u hoef je je overigens echt geen zorgen te maken. Het moet mogelijk zijn om in 7 tellen de 100 km/u te halen.
In 2021 arriveert ook van de 765LT een Spider-variant. Daarvan bouwt McLaren er nog eens 765, wat het totaal op 1.530 brengt.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de McLaren 720S.