De McLaren 600LT is een vriendelijke hardcore supersportwagen. Voor McLaren-begrippen, althans.
Segmentatie is iets wat ze bij McLaren tot in de perfectie beheersen. Heel kort door de bocht zijn al in hun auto’s gebaseerd op hetzelfde koolstofvezel chassis met dezelfde motor en versnellingsbak. Nu is dat overigens niet nieuw, automerken spreiden wel vaker techniek over meerdere modellen.
Bij McLaren zijn de modellen onderverdeeld in drie series: Sports Series, Super Series en Ultimate Series. De Ultimate Series zijn de bijzondere hypercars als de P1, Speedtail en Senna. De Super Series zijn alle modellen gebaseerd op de MP4-12C, 650S en 720S, plus de afgeleiden daar van. De ‘Sports Series’ is de instapper van de McLaren-range. De eerste auto in dit segment is de McLaren 570S.
Sport Series
Helemaal onderaan bungelt de 540C, de instap-McLaren van de Sport Series. Maar met een topsnelheid van 320 km/u en een 0-100 km/u van 3,4 seconden is het nog altijd een raszuiver snelheidsmonster. Je zou aannemen dat er niet te veel modellen boven de 570S staan, want deze zouden dan te veel overlappen met de 650S en dergelijke. Niets is minder waar. Net als Porsche weet McLaren voor elk model een aparte niche te creëren.
Longtail
Nadat de 650S-modellen werden opgevolgd door de 720S (2017), was er plaats voor snellere versies in de Sport Series. In 2018 presenteerde McLaren dan ook de 600LT. LT staat voor Longtail. Niet dat deze enorm veel langer zijn, maar ze moeten refereren aan de McLaren F1 Longtail waarmee de 24 Uur van Le Mans gewonnen werd. De LT-modellen (er was ook een 675LT) kun je het beste vergelijken met de GT3-modellen van Porsche of de Performantes van Lamborghini. Ze zijn iets lichter, iets krachtiger en meer gericht op trackdays. Echter, in eerste instantie zijn het gewoon straatauto’s.
McLaren 600LT
Om maar meteen met de naam te beginnen: ja, de McLaren 600LT is iets langer dan de 570S, zo’n 7,3 centimeter. Belangrijker is de aanwezigheid van een nieuwe aerodynamisch pakket met andere splitter, diffusor en spoiler. Naast het feit dat deze onderdelen van koolstofvezel gemaakt zijn, zijn meer onderdelen van de 600LT van dit materiaal. Daardoor weegt de 600LT bijna 100 kg minder dan de 570S, wat van zichzelf al geen zwaargewicht is. Leuke details zijn er zeker, de McLaren 600LT heeft namelijk titanium uitlaten. Bijzonder: de bagageruimte is bij de 600LT groter dan bij de 570S. Het verschil is echter klein en in totaal maakt het alsnog niets uit (150 tegen 145 liter).
Motor McLaren 600LT
De motor is in basis dezelfde M838-T als in de 570S, alleen heeft de 600LT 30 pk en 20 Nm méér. Het maximum vermogen is 600 pk bij 7.500 toeren, het maximale koppel is 620 Nm bij 5.500 toeren. De verschillen in een rechte lijn zijn niet heel groot. Van 0-100 km/u sprinten kost nu 2,8 seconden (in plaats van 2,9), terwijl de topsnelheid begrensd blijft op 328 km/u.
Niet alleen het exterieur maar ook het interieur van de McLaren 600LT is iets bijzonderder. Er is gebruik gemaakt van veel alcantara. De stoelen zijn afkomstig van de McLaren P1, maar optioneel kun je de (veel) lichtere items uit de McLaren Senna krijgen. Voor degenen die dat willen showen aan hun vrienden (of wildvreemden), kwam er in 2019 goed nieuws. Sinds dat moment is namelijk de McLaren 600LT Spider leverbaar.
McLaren 600LT Spider
De Spider is, zoals de naam het suggereert, een open versie van de 600LT. Normaal gesproken is een cabrioversie een stuk minder stijf én veel zwaarder. De McLaren 600LT maakt echter gebruik van hetzelfde koolstofvezel chassis van de 570S. Dat is naast heel erg licht, ook zeer stijf. Dit betekent dat het gewicht nauwelijks toeneemt (50 kg) en dat er qua stijfheid geen concessies worden gedaan. De prestaties zijn dan ook nagenoeg gelijk. Van 0-100 km/u accelereren duurt alsnog 2,9 seconden. Op de 0-200 km/u sprint is de Spider 0,2 seconden langzamer. Wel is de topsnelheid iets lager: 324 km/u is maximaal haalbaar volgens McLaren. Heb je het dak geopend, dan is 315 km/u maximaal mogelijk. Het verbruik is volgens de WLTP en NEDC identiek aan dat van de dichte 600LT.
Prijs
Van de McLaren 600LT komt er een nóg hetere versie in de vorm van de 620R. Dit is in feite een 570S GT4 raceauto zonder restrictor op de V8 en voorzien van kentekenplaten. De 600LT is in Nederland echter het heetste smaakje dat je kunt krijgen. Dat is op zich ook logisch, want met ons belastingsysteem heeft het vaak geen zin om de ‘mindere’ versie te kiezen. Ze kosten allemaal erg veel geld. Waar een 570S nog minder dan 250.000 euro kost, zit een 600LT al op bijna 290.000 euro, terwijl je voor zo’n 315.000 euro ook een (veel snellere) 720S hebt. Deze afwegingen kun je bij McLaren constant maken, want elk klein marktsegment hebben ze bezet met een of meerdere modellen.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de McLaren 600LT.