De McLaren 570S is de eenvoudige instap-McLaren. Dus alsnog een serieuze supersportwagen.
Ook een bijzonder supercarmerk heeft zo zijn cashcows nodig. Bij Ferrari zijn dat de V8 modellen modellen, bij Lamborghini de Gallardo (later Huracán), maar McLaren had voor lange tijd niets. Daarna kwam uit het niets de MP4-12C, die al vrij snel werd opgevolgd door de heftigere 650S. Niet veel later werd de hybride hypercar, de McLaren P1, aan het rijtje toegevoegd. Maar voor voldoende omzet was er ook een betaalbaarder model nodig.
Nu is alles relatief, maar in absolute zin was de 570S de instapper van de range. McLaren voorzag al grote verwarring met de range en deelde deze in drie segmenten in: Sport Series, Super Series en Ultimate Series. De McLaren P1, P1 GTR, Senna, Senna GTR, Speedtail en dergelijke vallen onder de Ultimate Series. De MP4-12C, 650S en 720S vallen onder de Super Serieus. De 570S is de grondlegger van de Sport Series.
Inhoudsopgave
Introductie McLaren 570S
De auto werd in 2015 onthuld op de New York Motor Show. Ondanks dat de auto overduidelijk de instapper was, deelde de 570S veel hardware met de grotere McLarens. Zo is de basis hetzelfde koolstofvezel chassis en de motor dezelfde 3.8 liter V8 biturbo (M838T, zij het in ‘E’-configuratie). Ook de bak, een zeventraps automaat met dubbele koppeling, is in basis identiek. Wel staat alles veel minder heftig en exotisch afgesteld dan bij de 650S en P1.
Het maximum vermogen is 570 pk bij 7.500 toeren, terwijl het koppel 600 Nm bij 5.000 toeren bedraagt. Omdat de McLaren 570S grotendeels is opgetrokken uit lichtgewicht materialen en niet al te groot is, valt het gewicht (zo’n 1.320 kg voor opties) behoorlijk mee. De prestaties zijn dan ook meer dan indrukwekkend voor een kleine sportwagen. De 0-100 km/u sprint is namelijk in 3,2 seconden achter de rug. De topsnelheid bedraagt 328 km/u. Niet verkeerd voor een instapper die McLaren zelf ‘sportwagen’ noemt. En dan te bedenken dat snelheid in rechte lijn geen prioriteit had voor deze auto.
Sportwagen voor elke dag
Het was namelijk de bedoeling dat de McLaren 570S een soort Porsche 911-tegenhanger zou worden. Een sportwagen waarmee je elke dag kunt rijden. Met een lengte van 4,51 meter, een breedte van 1,91 meter en een hoogte van 1,20 meter is de 570S behoorlijk compact. Een beetje BMW 3 Serie is langer en hoger. Met 9,3 centimeter is er zelfs een behoorlijke rijhoogte om jezelf door het verkeer te loodsen. Dat niet alleen, McLaren heeft zelfs rekening gehouden met triviale zaken als eenvoudig in- en uitstappen en zelfs extra bagageruimte!
McLaren 570S Spider
Heel belangrijk in deze klasse is een open versie. De Cabriolets, Spiders, Spyders en Roadsters worden vaak beter verkocht. In veel gevallen vallen de rijeigenschappen dan nogal tegen. Dat komt door het verlies aan stijfheid van de carrosserie. Denk aan een schoenendoos met en zonder deksel, zonder deksel zit er meer ‘flex’ in. Fabrikanten kunnen dat gedeeltelijk pareren met extra verstevigingen, maar die maken de auto weer zwaarder. Voor de McLaren 570S Spider had McLaren een briljante oplossing waarbij er nauwelijks nadelen zijn.
Het idee is vrij simpel, het koolstofvezel chassis is namelijk dermate stijf dat een dak geen verschil maakt. De voorruit en B-stijl zijn zo enorm sterk, dat het verval van een dak nauwelijks opgevangen hoeft te worden. De McLaren 570S Spider is dan ook slechts 39 kilogram zwaarder. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het geen volledige cabriolet is zoals de Audi R8 Spyder. De B-stijl blijft namelijk overeind staan. Voor aerodynamische optimalisatie is de Spyder een paar centimeter langer dan de Coupé. Volgens McLaren zijn de prestaties identiek, zowel het verbruik, de topsnelheid als de acceleratie. In de regel is een cabriolet wat trager en dorstiger.
Versies
De McLaren 570S komt er in enorm veel smaakjes. Echter, omdat het de ‘Sport Series’ is, zou je ook kunnen stellen dat het allemaal andere auto’s zijn.
De 570GT is de meer luxe en comfortabele versie. Deze auto is iets minder hard geveerd, voorzien van meer geluidsisolatie en heeft een grotere kofferruimte, die extra goed toegankelijk is dankzij de achterruit die zijwaarts opent. Aan de andere kant van het spectrum zijn er de extra snelle en ruige 600LT en 620R. Deze auto’s zijn een stuk serieuzer en minder bruikbaar.
Dat geldt ook voor de raceversies van de 570S. Er zijn er twee, de 570S Sprint en 570S GT4. Daarbij is de 570S GT4 bedoeld voor het FIA GT kampioenschap in – niet verwonderlijk – de GT4-klasse. De 570S Sprint is een klantenraceauto, die is gebouwd zonder de restricties van die klasse. De auto’s werden gewoon bij McLaren gebouwd, naast de straatuitvoeringen. Het is mogelijk om de Sprint om te bouwen naar GT4-specificatie. De race uitvoeringen hebben een gestript interieur, een enorme spoiler, magnesium velgen met center-lock wielmoeren, race-onderstel, slicks en verbeterde koeling. Qua vermogen is er niets bijgekomen.
Opvolger
De McLaren 570S is de populairste McLaren ooit gebouwd. De auto bleef tot 2021 in productie. De 570S werd afgelost door de Artura, met V6 en hybride-aandrijving. Diverse derivaten op basis van de 570S bleven echter nog een tijdje in productie.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de McLaren 570S.