De McLaren GT is de Ferrari onder de Macca’s.
Veel merken hebben van een model meerdere smaakjes en varianten. Door deze segmentatie kan een merk meerdere markten en een groter publiek aanspreken. Dat is ook bij sportwagen-fabrikanten het geval. Kijk maar naar Ferrari. De California is een wezenlijk andere auto dan de LaFerrari, de FF en 458 Italia zijn ook compleet anders. Ferrari werkt dan ook met diverse layouts qua cilinders (V8 en V12) en motorpositie: voorin of in het midden.
Bij McLaren zit dat net eventjes anders. Dat Britse merk heeft qua layout en motortype maar één variant: een relatief compacte V8 die in het midden geplaatstst met achterwielaandrijving. Dat is voor alle McLarens het geval. De 570S, 675LT, Senna, P1: allemaal is de basis een koolstofvezel MonoCell II-T-monocoque met die motor, transmissie én aandrijving. McLaren moest dus op zoek naar andere manieren om de modellen te onderscheiden.
McLaren GT
De meest comfortabele en luxe versie is de McLaren GT. Zoals de naam suggereert is dit de Gran Turismo of Gran Tourer uit de reeks. De basis van de auto is dezelfde als die van de McLaren 720S. Dus niet de 3.8 V8, maar de 4.0 V8 M840TE-motor. Voor een docielere rijbeleving en betere respons van de motor in de lagere regionen (waar een straatauto meer profijt van heeft), werd de motor aangepast. Niet alleen de ECO werd herschrijven, maar de turbo’s zijn zelfs een stukje kleiner. Hierdoor moet de motor fijner en gelijkmatiger oppakken.
Nu bestaat er niet zoiets als een ‘langzame’ McLaren. De motor is alsnog goed voor 620 pk bij 7.000 toeren en 630 Nm bij 5.500 toeren. Dat is aanzienlijk minder vermogen en koppel dan de 720S levert met de M840T-motor. De transmissie is ook hier een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Ook hier is alles afgestemd op soepele overgangen in plaats van keiharde klappen in de aandrijflijn.
Prestaties
De prestaties van de McLaren GT zijn nog altijd bijzonder indrukwekkend in het algemeen. Voor een McLaren is het gewicht relatief hoog vanwege de luxe uitrusting en aankleding. Van 0-100 km/u accelereren duurt 3,3 tellen. Van 0-200 km/u is in 9 seconden achter de rug. De topsnelheid is volgens McLaren 327 km/u.
Maar de prestaties zijn niet het belangrijkste bij de auto. De Mclaren GT wijkt het meeste af qua het design van exterieur en interieur. Veel McLarens hebben zeer opvallend en extrovert koetswerk. Dit is deels functioneel en deels omdat het hoort bij de dramatiek van een supercar met middenmotor. Het design van de McLaren GT is veel eleganter en cleaner dan bij andere McLarens. Overigens is dit allemaal relatief, als je met deze auto door de PC Hooftstraat paradeert, zul je alsnog omgeven worden door fotocamera’s.
Luxer interieur
Naast een iets minder opvallend uiterlijk is het interieur ook van een andere opzet. Bij veel McLarens is er de focus op een doelmatig en sportief interieur. De McLaren GT is juist een stuk luxueuzer. Dus is het gehele interieur bekleed in nappaleer. Maar ook andere dure bekleding-soorten zijn mogelijk. Ook is de McLaren GT een stukje praktischer met meer bagageruimte. In frunk kun je 150 liter kwijt. De bagageruimte achter is met 420 liter serieus ruim, ongeveer gelijk aan dat van een compacte middenklasse sedan. De vorm is dusdanig dat vermogen klanten hun favoriete sport kunnen beoefenen: Golf. Er passen namelijk twee golftassen in.
Ook de beleving aan boord is luxer. Er is een infotainment systeem met twee grote panelen. Dat niet alleen, ook is er een Bowers & Wilkins geluidsinstallatie met mar liefst 12 luidsprekers. Ook zijn de stoelen iets minder kuipvormig, waardoor je makkelijker in en uit kan stappen.
Prijs McLaren GT
In Nederland kost de McLaren GT precies 252.000 bij de introductie. Dat is behoorlijk in lijn met de concurrenten. Dat zijn auto’s als de Porsche 911 Turbo S, Mercedes AMG GT S en Aston Martin DB11. De vraagprijs is overigens een echte vanafprijs, want heel veel items die de Mclaren GT zo bijzonder maken zijn optioneel. Dat is dan nog voor dat de MSO-uitvoering leverbaar wordt. Die komt namelijk in 2020. MSO staat voor McLaren Special Operations. Bij MSO kun je kiezen voor speciale kleuren als MSO Defined Flux Silver
Dat het nog veel luxer en aparter kan, blijkt in 2020 wanneer de McLaren GT Verdent Theme by MSO wordt gepresenteerd. De auto is uitgevoerd in een bijzondere tweekleurige lak. De auto is blauwgroen en gifgroen tegelijkertijd. Voor de is de auto donkergroen c.q. blauw groen, maar naarmate je naar de achterzijde kijkt is deze gifgroen. Het aanbrengen van deze lak kost MSO zo’n 430 uur. Ook bijzonder is het interieur: dat is geheel van kasjmier. In technisch opzicht is de auto verder identiek.
Meer lezen over de McLaren GT?
Hieronder vind je een aantal artikelen over de McLaren GT die eerder op Autoblog verschenen.