De Mazda RX-8 is de meest bijzondere sportwagen voor de gewone man.
Grappig dat wij ons dingen anders herinneren dan dat ze waren. Tegenwoordig zijn auto’s als de Toyota Supra, Honda NSX en Mazda RX-7 extreem gewilde auto’s bij autoveilingen. Als je een origineel exemplaar hebt met weinig kilometers en in de goede uitvoering, dan ben je spekkoper. Maar ondanks dat we nu die Japanse auto’s te gek vinden, was dat niet het geval toen ze in de showrooms stonden te verstoffen.
Bijna al die Japanse supercars kwamen uit een tijd dat de economie floreerde. De auto’s waren peperduur om te ontwikkelen. Dat zorgde ervoor dat de vraapgrijs van die auto’s erg hoog was en dat de auot’s nauwelijks verkocht werden. Dat is ook niet gek: als je kan kiezen tussen Porsche of een Mazda, kies je de Porsche, nietwaar.
RX-01
Dus Mazda had door dat ze absoluut niet die kant op wilden gaan met de opvolger van de RX-7. Al in 1996 was Mazda aan het kijken naar een eenvoudigere sportwagen met wankelmotor. Geen 911-concurrent, maar een model net onder de Boxster qua prijs en prestaties. De RX-01 was de eerste stap in de goede richting. Ditmaal geen dure sportwagen met de begrensde 280 pk, maar een vrij modale en bescheiden 220 pk.
De RX-01 kreeg kwam er niet, want niet praktisch genoeg. De auto moest namelijk gewoon bruikbaar zijn. De tweede stap in de richting van de Mazda RX-8 is de RX-Evolv. In grote lijnen is de RX-8 in deze auto zichtbaar. De koplampen zijn compleet anders bij de RX-Evolv, maar het concept is wel gelijk. Dus een coupé met twee normale deuren (voor de voorstoelen) en twee kleine deurtjes voor de achterbank. Qua techniek was het nog wel een dikke auto met 280 pk en een sequentiël te bedienen transmissie.
De RX-Evolv werd op zijn beurt weer opgevolgd door de RX-8 Concept twee jaar later. De koplampen waren nu horizontaal in plaats van verticaal. De definitieve auto, de Mazda RX-8, week nog wel ietsje af.
Introductie Mazda RX-8
De Mazda RX-8 was voorzien van een RENESIS rotatiemotor. Net als de RX-7 was deze motor 1.3 liter groot (omgerekend) en tweeschijfs, maar de RX-8 heeft geen turbo’s. In Nederland komt de auto ook op de markt. Je kan ‘m in twee gradaties krijgen, standaard en HP. De instapper heeft 190 pk (bij 7.000 toeren) en 220 Nm bij 5.000 toeren. Daarmee kun je in 7,2 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 223 km/u.
Maar je wilde de ‘HP’. Deze heeft namelijk 231 pk bij 8.200 toeren en 211 Nm bij 5.500 toeren. Nog een verschil is de transmissie: de HP heeft een zesbak. Naar de 100 km/u sprinten is in 6,4 seconden achter de rug. De topsnelheid bedraagt 235 km/u. Daarmee is de Mazda RX-8 net niet zo snel als concurrenten als de Nissan 350Z, Chrysler Crossfire en Audi TT 3.2 quattro.
Troeven
De Mazda RX-8 heeft echter een paar troeven achter de hand. Dankzij die wankelmotor is de neus laag, evenals het zwaartepunt. Geen grote motor die op de neus drukt. Onderstuur komt bijna niet voor bij deze achterwielaandrijver. Ook is de Mazda aanzienlijk praktischer. Natuurlijk koopt niemand een sportieve coupé als gezinsauto, maar dat bankje met de deuren is een handige vondst.
In Nederland wordt de Mazda RX-8 verkocht van de zomer van 2003 tot de kerst in 2008. Daarna haalt de importeur de stekker eruit. Op dat moment wordt de RX-8 ook flink gefacelift. In technisch opzicht verandert er niet heel erg veel, maar het uiterlijk loopt meer in de pas met de andere Mazda’s die in de showroom staan. Er zijn drie versies: Sport, Grand Touring en R3. R3 is het nieuwe sportieve topmodel met de sterkste motor, zesbak, sper en dikke bodykit.
Mazda RX-8 Spirit R
Deze versie bleeft tot 2012 in productie. De laatste serie is – net als bij de RX-7 – een zogenaamde ‘Spirit R’. Deze waren erg luxe qua uitrusting, maar ook qua sportieve hardware. Bilstein-dempers, BBS velgen, Recaro-sportkuipen en eventueel plakkerige Falken semi-slicks waren mogelijk. Mazda bouwde er 1.000 van voor de Japanse markt en daarna was het klaar in totaal heeft Mazda er 192.094 van gebouwd. Daarmee was de RX-8 een veel groter succes dan de laatste generatie RX-7. Een opvolger kwam er echter niet.
Mazda had namelijk de grootst mogelijke moeite om de wankelmotor zuinig en betrouwbaar te krijgen. Leuk in de jaren ’70, maar het paste niet in het nieuwe millennium waarin zuinige auto’s telkens meer gemeengoed werden. Ook had Mazda al een nichemodel (met de MX-5) en wilde het merk zich meer richten op crossovers. Niet zonder succes. Geregeld toonde Mazda nog studies met een wankelmotor, maar tot serieproductie zal het helaas niet leiden.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mazda RX-8.