De Mazda RX-7 is de ultieme imagebuilder voor Mazda én de rotatiemotor.
Een geslaagde sportwagen heeft eigenlijk een eigen en herkenbare motor. Denk aan de V8 van een Ford Mustang of Chevrolet Corvette. De V12 van een Lamborghini. De zescilinder boxer van een Porsche 911 of de V10 van een Dodge Viper. Daar past de wankelmotor van de Mazda RX-7 ook bij. De Mazda RX-7 is zeker niet de eerste sportauto of sportieve auto van Mazda met zo’n motor.
Inhoudsopgave
De RX-7 is eigenlijk de opvolger van de RX-3, dat op zijn beurt een Grand Familia was in coupé-uitvoering met een wankelmotor. De RX-7 komt in 1978 op de markt. Een groot verschil met de RX-3 is dat de RX-7 vanaf het ventieldopje ontwikkeld is als auto met een wankelmotor en niets anders. Een wankelmotor heeft geen cilinders die op en neer gaan, maar een schijf die ronddraait. Dit zorgt voor een veel kleinere motor, die lager gemonteerd kan worden en achter de achterwielen. De motor is dus niet alleen lichter, maar ook op een gunstigere locatie.
Eerste generatie Mazda RX-7
De eerste serie in 1978 had de L12A motor. Relatief gezien heeft een wankelmotor niet zo’n grote inhoud nodig om vermogen te kunnen maken. Het voordeel voor de RX-7 was dat de auto op de thuismarkt nauwelijks belast werd, zeker in vergelijking met sportieve coupé’s met reguliere cilindermotoren.
Hierdoor hadden de klanten een laag belastingtarief en een hoog vermogen. In 1981 wordt het model iets herzien. Je kunt ze eenvoudig herkennen aan de andere bumpers en achterlichten. Ook hebben deze versies betere remmen en meer vermogen. De laatste serie kwam in 1984. In de VS was de GSL het topmodel, maar in Japan kon je ‘m met een turbo krijgen!
Tweede generatie Mazda RX-7
Wij moesten daar eventjes op wachten met de tweede generatie van de RX-7, de FC. Mazda heeft met deze generatie goed gekeken naar Porsche. De styling van de auto deed in meer dan één opzicht denken aan dat van de 944. Ook in technisch opzicht zijn er Porsche kenmerken. De achteras van de RX-7 is geïnspireerd op de 928. De rest van de techniek is 100% Mazda, want ook nu zijn er alleen louter wankelmotoren leverbaar.
Turbo II
In Nederland is de RX-7 ook weer te verkrijgen. Wij Europeanen krijgen minder veel keuze dan de Japanners en Amerikanen. De minst krachtige RX-7 heeft 150 pk. De luxere GLS is een stukje duurder, maar gaat geen streep harder. De GLS heeft mooiere wielen, lederen bekleding en alles is elektrisch te bedienen. De leukste is natuurlijk de Turbo met 181 pk en 247 Nm, waarmee je 230 km/u kunt halen. In 1990 worden alle modellen in Nederland geschrapt ten faveure van de RX-7 Turbo II, die nu goed is voor 200 pk.
Derde generatie Mazda RX-7
Mazda gaat met de derde generatie van de RX-7 echt helemaal los. De 944 is nog veel te veel geïnspireerd op de Porsche 944, maar daar is bij de FD-generatie helemaal geen sprake van. De auto heeft een compleet nieuwe, spectaculaire, bloedmooie en originele carrosserie. De RX-7 staat nu ook veel hoger in de markt. Geen 944-alternatief, maar 911-concurrent. De motor is nu altijd de 13B-REW, dus een 1.3 wankelmotor met twee turbo’s. In Nederland komt deze auto in 1992 op de markt. De motor is goed voor 241 pk en 296 Nm.
Opmerkelijk is de grote brandstoftank voor zo’n compacte sportieve coupé. De reden is eenvoudig, zo’n wankelmotor verbruikt erg veel benzine. Daar krijg je gelukkig wel prestaties voor terug. Van 0-100 km/u is gedaan in 5,3 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. In Nederland blijft dit model tot 1996 op de markt, net als op andere markten.
Japanse modellen
In Japan begint het dan eigenlijk net pas. Sowieso zijn de Japanse versies sterker. De instapper heeft 255 pk. Latere versies kregen zelfs 265 pk, althans voor de versie met een handbak. De versie met viertraps handbak heeft 255 pk.
In 1998 wordt de Mazda RX-7 FD nogmaals gefacelift. Vanaf nu hebben de motoren 280 pk, het maximaal mogelijke in Japan. Het koppel van 314 Nm is ook niet te versmaden. Je kunt deze uitvoeringen eenvoudig herkennen aan de nieuwe voorbumper. Het interieur ging ook flink op de schop met nieuwe stoelen en instrumentencluster. De instap-versies – zoals de Type RB – hebben 265 pk. Alle automaten hebben 255 pk. Vervolgens zijn er nog een hele hoop speciale uitvoeringen. De RX-7 Type RS is de ultieme versie voor op de openbare weg, de Type RZ een lichtgewicht special voor het circuit. In 2001 verschijnt de Type R Bathurst R, vernoemd naar het circuit in Australië waar de auto vele successen in de racerij heeft behaald.
Afscheid
In 2002 komt de laatste serie RX-7’s op de markt in de vorm van de Spirit R. Er is een Type A, Type B en Type C. De eerste is een tweezitter, de tweede een vierzitter en de Type C een automaat. De Mazda RX-7 gaat in 2002 uit productie. De auto wordt min of meer opgevolgd door de RX-8, alhoewel dat een compleet andere auto is. De motor in de RX-8 is een wankelmotor, maar minder krachtig. Ook is de RX-8 veel praktischer en niet te vergeten: veel goedkoper.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mazda RX-7.