De Mazda MX-5 is simpelweg de best verkochte sportwagen ter wereld.
Een goed idee hoeft absoluut niet altijd een origineel idee te zijn. Het gaat ook zeker om de uitwerking. De Mazda MX-5 is daarvan het rijdende bewijs. De auto stamt uit een tijd dat Japanse automerk de techniek op één hadden staan en dingen als design en emotie een paar tredes lager. Echter, in de jaren ’80 waren de Japanse merken (waaronder Mazda) dermate gegroeid dat er zeker ruimte was voor meer sportieve auto’s en andere luxe wagens die de emotie meer aanspraken dan de ratio. Dit leverde enkele automobiele iconen op: de Lexus LS400, Honda NSX, Nissan Skyline GT-R en de Mazda MX-5.
Mazda speelde al langer met het idee om een kleinere sportwagen te ontwikkelen. De Mazda RX-7 was er al een tijdje en maakte gebruik van exotische techniek in de vorm van de bijzondere rotatiemotor. Echter, de RX-7 werd telkens iets sneller en duurder. Er was behoorlijk wat ruimte voor een sportief model eronder. Het idee was om de tijden van de Britse sportwagens weer doen te herleven. Dus een pittige viercilinder motor met een laag gewicht. Ditmaal in combinatie met Japanse betrouwbaarheid.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Mazda MX-5 (NA)
De auto maakte zijn debuut in 1989 op de Chicago Motor Show. De auto leek behoorlijk veel op de Lotus Elan, maar was ietsje groter. De auto heeft op verschillende markten een andere naam. In Japan had de auto Mazda Eunos Roadster en in de VS noemt met het een Mazda Miata. In Nederland is de auto als MX-5 leverbaar. In 1990 komt de auto bij ons op de markt. Er is slechts één uitvoering, een 1.6 viercilinder met 116 pk. Omdat het sportwagentje rechts 950 kg weegt, is de motor voldoende sterk.
Sterkere motor
In 1994 komt er echter een krachtigere 1.8 met 130 pk. Een jaar later is er een instapper met een 90 pk sterke 1.6. Het belangrijkste is echter het weggedrag van de achterwielaangedreven roadster. Je klapt het dak weg en je hebt meteen een leuke open sportwagen. Snelheid is slechts bijzaak. Het recept blijkt populair, want van de eerste generatie (tot 1997) worden er meer dan 400.000 verkocht.
Tweede generatie Mazda MX-5 (NB)
De concurrentie ziet het met lede ogen aan. In vrij korte tijd zijn er ineens enorm veel concurrenten zoals de Mercedes SLK, BMW Z3 en de Fiat Barchetta. Het grootste compliment is wel de MG F. Speciaal voor deze sportwagen werd het merk MG nieuw leven ingeblazen. De tweede generatie MX-5 (NB) heeft als belangrijkste omissie de klapkoplampen. In plaats daarvan zijn er reguliere units, anders zou de auto in korte tijd niet meer aan de voetgangerseisen gaan voldoen. Qua proporties blijf het model gelukkig gelijk, dus een lange motorkap, twee zitplaatsen en een fraaie, korte achterzijde.
Zesbak
In technisch opzicht maakte de auto wederom gebruik van de bekende BP4W-motor. Er is een 1.6 met 110 pk en een 1.8 met 140 pk. In beide gevallen hebben ze een handgeschakelde vijfbak. De 1.8 krijgt in 2000 een zesbak van Aisin. In 2001 wordt de MX-5 gefacelift. Het model is iets stoerder en iets minder rond. De 1.8 krijgt er 6 pk bij. De 1.6 heeft een vijfbak, de 1.8 kan met drie transmissies worden besteld. Standaard heb je een vijfbak, een viertraps automaat is optioneel mogelijk (maar moet je niet doen) en de Sportive heeft de zesbak. In 2004 wordt de NB-generatie nógmaals gefacelift, zij het heel erg subtiel.
Derde generatie Mazda MX-5 (NC)
In 2007 stond er een compleet nieuwe generatie Mazda MX-5 klaar. Dit was geen doorontwikkeling van de NB-generatie, maar een compleet nieuwe auto. De auto was qua styling gebaseerd op de Ibuki-concept. Het idee was echter nog altijd hetzelfde: een zo puur mogelijke tweezits roadster. Wederom was er keuze uit twee motoren, maar wel nieuwe blokken. De 1.8 met 126 pk was nu de instapper, de 2.0 met 160 pk stond daarboven. Wederom was er keuze uit een versie met vijfbak of zesbak (Sportive).
Facelifts
In 2009 wordt de MX-5 gefacelift. De auto heeft nu de kenmerkende grille die andere Mazda’s ook hebben. Er zijn nu diverse uitvoeringen van de 1.8, de 2.0 is nu altijd een sportiever model. Bijzonder is de toevoeging van de Roadster Coupe, een versie met inklapbare hardtop. Geheel volgens de MX-5-traditie is deze wel zo simpel en licht mogelijk. In 2013 wordt het model nog eenmaal strak getrokken. De RC is nu eventueel met automaat te bestellen.
Vierde generatie Mazda MX-5 (ND)
In 2015 staat de vierde generatie MX-5 (ND) klaar om het stokje over te nemen. De MX-5 was in de loop der jaren ietsje dikker en zwaarder geworden. Dat werd aangepast met de nieuwe versie. Van de Mazda MX-5 is ook een Fiat-versie, de 124 Spider. Deze heeft een Fiat-koetswerk en Fiat-motor, maar is verder identiek aan de MX-5 en wordt ook in Japan gebouwd.
Er zijn wederom twee motoren. De instapper is nu een 1.5 met 131 pk. Deze motor past misschien wel beter bij het MX-5-recept dan de 2.0 met 160 pk, die uiteraard wel een stukje sneller is. In 2018 wordt deze nog sneller, want de motor levert vanaf dat moment 184 pk. In 2017 arriveert de MX-5 RF, de versie met hardtop. Inmiddels zijn er al meer dan een miljoen MX-5’jes verkocht.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mazda MX-5.