De Mazda MX-30 is de vooruitstrevende cross-over van het merk uit Hiroshima.
Wat doe je als je als automerk een hele lijst hebt met cross-overs? Precies, je bouwt er nog eentje bij. Dat lijkt een beetje de gedachte te zijn geweest met de Mazda MX-30. Er is immers al een CX-3, CX-30 en CX-5 die een ongeveer van hetzelfde formaat zijn. Sterker nog, er is zelfs op sommige markten een CX-4 tussen gepropt. De MX-30 moet je niet zien als een rechtstreeks alternatief van die auto. Het is een cross-over, maar dan op veel vlakken net even anders zonder dat het direct opvalt.
De auto beleefde op de Tokyo Motor Show in 2019 zijn publieksdebuut. De Mazda MX-30 staat op het platform waar de Mazda3 en CX-30 ook gebruik van maken. De lengte van het apparaat is 4,39 meter, de breedte is 1,79 meter en de hoogte is 1,57 meter. De wielbasis bedraagt 2,65 meter. In vergelijking met de Mazda CX-30 zijn die dimensies bijna identiek aan die van de Mazda MX-30.
Inhoudsopgave
Uitgesproken styling Mazda MX-30
Toch is duidelijk dat de auto behoorlijk anders is, als je je ze naast elkaar zet. De Mazda MX-30 heeft een veel meer uitgesproken styling. Ergens doet het koetswerk qua opzet wat denken aan de Toyota FJ Cruiser, maar dan wat kleiner (en met Mazda-invloeden). Dat komt mede door de aparte indeling van de deuren overeen komt. De Mazda MX-30 heeft namelijk zogenaamde ‘Freestyle’-achterdeuren. Die had bijvoorbeeld de Mazda RX-8 ook. Om naar achteren te kunnen moeten altijd de voordeuren geopend worden. De achterdeuren openen dan precies in de tegenovergestelde richting, de scharnieren zitten aan de achterkant.
Geheel elektrisch
Misschien nog wel belangrijker is dat de Mazda MX-30 geheel elektrisch is. Althans, in Nederland. De MX-30 is in Nederland geïntroduceerd met enkel en alleen de SkyActiv-E aandrijflijn. Omdat de basis van de auto gelijk is aan de Mazda3, wordt de auto op sommige markten geleverd met heel veel verschillende aandrijflijnen. De 2.0 en 2.5 SkyActiv-G benzinemotoren, de 2.5 SkyActiv Turbo, de SkyActiv-X zelfontbrander (maar dan wel benzine), e-SkyActiv-X (mild hybrid ondersteuning op de X) én een SkyActiv-D dieselmotor!
De Mazda MX-30 is dus in Nederland geheel elektrisch. De synchroon-motor heeft een maximumvermogen van 141 pk en een maximaal koppel van 265 Nm. Dat laatste staat klaar bij 0 toeren, dus de auto voelt (net als elke andere EV) aanvankelijk veel vlotter aan. De Mazda MX-30 sprint daarmee in 9,7 seconden naar de 100 km/u en kan een topsnelheid halen van 140 km/u. Dat laatste getal is uiteraard omdat ook deze EV begrensd is om de range een kansje te geven.
De motor wordt gevoed door een 35,5 kWh-accupakket. Dat getal lijkt niet zo groot te zijn anno 2020 (het moment dat de MX-30 op de markt komt) en dat klopt. De range is volgens de WLTP zo’n 200 km, wat niet heel erg indrukwekkend is. Volgens Mazda is dat om de uitstoot te beperken, want een groter accupakket zou aanzienlijk zwaarder zijn. De auto weegt overigens alsnog een flinke 1.620 kg, dus licht ging de auto sowieso niet worden.
Range extender
Mazda was begin af aan van plan om de Mazda MX-30 te voorzien van een range extender in de vorm van een wankelmotor. Deze versie kwam er eindelijk in 2023 en is MX-30 R-EV genaamd. Daarmee maakt de wankelmotor na ruim 10 jaar een comeback. De laatste auto met een rotatiemotor was de Mazda RX-8 die in 2012 uit productie ging.
Het idee is op zich vrij inventief, want een wankelmotor is bijzonder compact. Daardoor neemt deze weinig ruimte in beslag en kan deze eenvoudig voorin geplaatst worden. De wankelmotor dient als range extender, dus deze zit niet gekoppeld aan een versnellingsbak.
Door de range extender is de MX-30 R-EV geen volledig elektrische auto meer, maar een plug-in hybride. De accu van de R-EV is nog een stuk kleiner dan die van de geheel elektrische MX-30. Deze is maar 17,8 kWh groot. Daarmee kun je 85 km volledig elektrisch rijden (volgens de WLTP). Dankzij de brandstoftank van 50 liter heb in je in totaal echter een range van zo’n 600 km, aldus Mazda.
Uitvoeringen Mazda MX-30
Qua uitvoeringen heb je bij de volledig elektrische MX-30 de keuze uit vier uitrustingsniveaus. De instapversie is de Prime-Line. Deze heeft standaard onder meer 18 inch velgen, een achteruitrijcamera en parkeersensoren rondom. Daarna volgen de Exclusive Line, Advantage en Makoto. Vanaf de Advantage-uitvoering krijg je kunstlederen bekleding en adaptieve LED-koplampen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mazda MX-30.