De Mazda CX-5 is een schoolvoorbeeld van de populariteit van de cross-over.
De Japanse automerken waren er snel bij met hun cross-overs. Normaliter doet ‘men’ alsof al het goede uit Europa komt, maar dit segment werd in eerste instantie door de Aziatische merken ontdekt. Voorheen waren de SUV’s nog echte SUV’s, dus met een ladderchassis, inschakelbare vierwielaandrijving en een lage gearing.
Heel erg gaaf en zeer handig in het terrein. Er waren kleinere en goedkopere SUV’s, zoals de Suzuki Samurai & Vitara, Daihatsu Feroza en Kia Sportage. Allen waren voorzien van bovengenoemde hardware.
Inhoudsopgave
Japanse cross-overs
Halverwege de jaren ’90 zagen de Japanse merken in dat men wel de praktische eigenschappen (ruimte, hoge instap) kan waarderen van zo’n auto, maar niet de nadelen (beperkt comfort en hoog verbruik). In een sneltreintempo werden er cross-overs ontwikkeld, al dan niet op basis van reguliere personenauto’s. Denk aan de Toyota RAV4, Honda CR-V en Mazda Tribute.
Mazda Tribute
De Mazda Tribute werd gebouwd op het platform waar de Mazda 626 ook op stond. Zo had je wel het comfort, het verbruik en (bijna) de wegligging van een 626, maar dan hoog!
In Nederland speelde de Tribute een zeer bescheiden rol. De Hyundai Sante Fe was aanzienlijk populairder, evenals de Toyota RAV4. De Mazda Tribute was wellicht iets te braaf. Nog geen 1.000 exemplaren zijn er door importeur naar Nederland gehaald.
Mazda CX-7 en CX-9
De Mazda Tribute werd min of meer opgevolgd door de Mazda CX-7 (medium) en Mazda CX-9 (large) cross-overs. Beide waren voorzien van een veel aansprekender uiterlijk en sportiever voorkomen. Ook de motoren waren daarop aangepast. De CX-7 had een 2.3 DISI Turbo uit de Mazda 6 MPS, de CX-9 kreeg zelfs een dikke V6 mee. Voor Europa waren deze auto’s iets te groot en krachtig.
Mazda Minagi Concept
In 2011 toonde Mazda daarom gelukkig de Mazda Minagi Concept, de voorbode van de CX-5. Dat was een wel heel erg levensvatbaar concept. De Minagi was een cross-over, maar dan niet al te groot, niet te hoog, niet te lomp en niet te lang. Ook was de auto een uitdrager van de nieuwe Mazda design-taal.
Eerste generatie Mazda CX-5
Een jaar later toonde Mazda de productieversie, die de naam CX-5 meekreeg. De auto leek erg veel op de concept. Er waren wel een paar verschillen. De CX-5 maakte minder gebruik van chroom en de koplampen waren iets groter. De uitlaten aan de achterzijde waren nu ook ‘normaal’, dat wil zeggen: ronde in plaats van verticaal gepositioneerde ovalen chromen eindsierstukken.
SkyActiv
Mazda begon rond deze periode met de SkyActiv-technologie. Volgens Mazda is het een verzamelnaam voor een hele hoop brandstofbesparende maatregelen. Belangrijk om in het achterhoofd te houden is dat de motoren atmosferisch zijn. Dus in plaats van een 1.4 met turbo, heb je een 2.0 zónder. De naam ‘SkyActiv-G’ slaat op de benzinemotoren. In dit geval is het een 2.0 met 165 pk en 210 Nm.
Standaard krijg je de Mazda CX-5 met een handbak en voorwielaandrijving. De meeste uitvoeringen die in Nederland zijn verkocht hebben deze configuratie. Je kon ook kiezen voor een automaat, maar dan zat je automatisch vast aan een luxere uitvoering én vierwielaandrijving. Deze zijn een stukje trager (want zwaarder en meer verliezen) en minder zuinig. Als je geregeld een caravan moet trekken op een gladde ondergrond is het wel zo prettig. Beide versies mogen trouwens 1.800 kg trekken.
Diesel
Kiezen voor een diesel was ook mogelijk. Dit was de 2.2 SkyActiv-D levert 150 pk en 380 Nm. Naar keuze is deze voorzien van een handbak of automaat. De combinatie vierwielaandrijving en diesel ís mogelijk, maar zeldzaam. Dan kreeg je namelijk de 175 pk en 420 Nm sterke diesel, standaard automaat én de sportief-luxe GT-M uitvoering. Met een nieuwprijs van bijna 50 mille was het de duurste CX-5.
Facelift Mazda CX-5
In 2015 werd de Mazda CX-5 voorzien van een facelift. Omdat het uiterlijk een belangrijke reden van aanschaf was voor de auto, veranderde Mazda niet heel erg veel aan het design. De facelift behelsde wel veel technische wijzigingen. Denk aan een verbeterd infotainmentsysteem, meer geluidsisolatie en dergelijke. De automaat kreeg een ‘Sport’-modus. Ook waren de luxere modellen uitgerust met LED-koplampen én achterlichten.
Qua motoren veranderde er niet heel erg veel. De instap-benzine uitvoering was alsnog de 165 pk sterke 2.0. Wel kwam er een nieuwe topuitvoering, de SkyActiv-G 192. Deze had een 192 pk sterke 2.5 viercilinder en kreeg standaard vierwielaandrijving en een automaat mee. De 192 pk versie is altijd een GT-M, dus je hebt de meest dikke uitvoering.
Tweede generatie Mazda CX-5
In 2018 verscheen de tweede generatie Mazda CX-5. De auto groeide een heel klein beetje. Het was duidelijk dat Mazda content was met het design van de vorige generatie. Omdat de dimensies bijna identiek waren, zou je aan kunnen nemen dat het een facelift was, maar niets is minder waar. Opmerkelijk: de wielbasis is ietsje korter dan het uitgaande model.
Qua motoren verandert er niet heel erg veel. Instappen doe je meteen met een 2.0 met 165 pk. Een krachtigere 2.5 met 194 pk is leverbaar en ditmaal óók op de versies met voorwielaandrijving. Ook is het nu mogelijk AWD te bestellen op de versie met 165 pk. Dan de diesels: er is een 150 pk diesel (2.2 liter) en eentje met 175 pk. Een jaar later wordt deze sterkste diesel afgelost door een zelfontbrander met 184 pk. In 2019 worden de namen van de uitvoeringen aangepast naar Comfort, Luxury en Signature.
Succes
De Mazda CX-5 is in Nederland een enorm succes. Sinds de introductie in 2012 rijden er meer dan 27.000 rond. Daarmee is het de op vier na meest populaire Mazda in Nederland.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mazda CX-5.