De Mazda CX-30 is een model tussen de CX-5 en CX-3 die geen CX-4 kan heten.
Een model een code (van letters en cijfers) meegeven in plaats van een naam heeft twee grote voordelen. Ten eerste is het eenvoudig positioneren en tweede wordt vaak de merknaam erbij uitgesproken. Maar er is ook een nadeel: op het moment dat je een model tussen A en B wil positioneren, wordt dat lastig met de naamgeving.
Inhoudsopgave
Mazda CX-4
Dat overkwam Mazda met de CX-30. In feite is de CX-30 een model tussen de CX-3 en de CX-5. Je zou dus zeggen dat de naam CX-4 het meest logisch zou zijn. Echter, die naam heeft Mazda al gebruikt voor een model dat in Rusland geleverd wordt, die ook tussen de CX-3 en CX-5 in valt. Daarom dus CX-30.
Qua maatvoering valt de CX-30 (4,40 meter) keurig tussen de genoemde CX-3 (4,28 meter) en CX-5 (4,55 meter) in. De Mazda CX-30 maakte zijn debuut op de Salon van Genève in 2019. In tegenstelling tot de Mazda CX-3 staat de CX-30 op het platform van de Mazda 3.
Marktintroductie Mazda CX-30
In Nederland komt de Mazda CX-30 in 2019 op de markt. Er zijn vier motoren leverbaar. In plaats van downsize-blokjes te monteren, volgt Mazda de ‘SkyActiv’-filosofie. Dat betekent dat motoren een hogere compressie hebben en het van hun koppel moeten hebben. Het zijn dan ook zonder uitzondering langeslagmotoren. De instapper is de SkyActiv-G 122 met, jawel, 122 pk en een koppel van 213 Nm. Deze versie is standaard voorzien van voorwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak. Daarmee kun je in 10,6 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 186 km/u. Eventueel kun je de ‘SkyActiv-G 122’ uitrusten met een zestraps automaat.
Een stapje hoger staat de SkyActiv-X 180 met, je raadt het nooit, 180 pk. Het koppel is 224 Nm. Ook hier heb je standaard een handbak en voorwielaandrijving. Van 0-100 km/u neemt 8,5 tellen in beslag en de topsnelheid bedraagt 204 km/u. Optioneel is vierwielaandrijving, een automaat of een combinatie van beide mogelijk.
Mazda CX-30 diesel
Gek genoeg is de kleinste motor een diesel. De SkyActiv-D is een 1.8 liter grote viercilinder die in tegenstelling tot de benzinegestookte versies wél een turbo heeft. Qua vermogen (116 pk) en koppel (270 Nm) is het niet veel bijzonders (0-100 km/u in 10,8 seconden en een top van 183 km/u). Het verbruik (1 op 22,7) maakt echter alles goed.
Er is keuze uit enkele uitvoeringen. De basisuitvoering heeft géén toevoeging. Deze heeft wel airco, maar geen climate control. Ook een achteruitrijcamera ontbreekt, net als stoelverwarming. Een stapje hoger staat de ‘Comfort’ die deze items allemaal heeft, plus stuurwielverwarming en een dimmende binnenspiegel. Boven de Comfort staat de ‘Luxury’. Die herken je eenvoudig aan het donkere privacy glass aan de buitenkant en de lederen bekleding aan de binnenzijde. Tijdelijk is er een zeer compleet jubileummodel geweest onder de naam ‘100th Anniversary Edition’. Deze zijn altijd Snow Flake White Pearl gespoten en herken je aan een hele hoop badges waarop staat ‘100th Anniversary Edition’.
48V-generatoren
In 2021 wordt het gehele motorenaanbod van de Mazda CX-30 herzien. Althans, op het eerste gezicht. Waarschijnlijk vonden de rode broeken bij Mazda de naamvoering van de motoren nog niet raar genoeg. De ‘SkyActiv-G 122’ wordt namelijk vervangen door de ‘e-SkyActiv-G 122’. Het grote verschil is de 48V-generator die tegen de transmissie aanzit. Dit is een veel voorkomende methode om met een subtiele ingreep het verbruik effectief te drukken.
Het is een hele kleine elektromotor die voornamelijk wordt gebruikt om de auto in beweging te zetten en te ‘zeilen’. Bij het remmen laadt de piepkleine (maar dus ook lichte) accu zich op. Het resultaat is dat het verbruik net eventjes wat lager uitvalt. In dit geval betekent dit dat het verbruik daalt van 1 op 16,1 voor de oude 122 naar 1 op 16,9 voor de nieuwe 122. De nieuwe techniek heeft geen invloed op de prestaties.
Geen diesel, geen turbo
Er is slecht nieuws voor de veelrijders: de dieselversie van de Mazda CX-30 wordt voor Nederland geschrapt. Nou worden diesels in deze klasse sowieso weinig verkocht. Daarbij is het ook vrij goed mogelijk om zuinig te rijden met de benzineversie. De praktijk leert dat bij atmosferische motoren het verschil tussen opgave en daadwerkelijk verbruik minder groot is dan bij turbomotoren. Over turbomotoren gesproken: de 2.5 viercilinder die wij niet krijgen, wordt in andere landen wél voorzien van een turbo. Het resultaat is 250 pk en 400 Nm. Deze uitvoeringen hebben altijd standaard vierwielaandrijving en een automaat.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mazda CX-30.