Een compacte cross-over volgens het boekje, alhoewel de Mazda CX-3 de dingen net eventjes anders doet.
Aanvankelijk waren het terreinwagens (SUV’s) die populair waren om in te zetten als familieauto. Ruim, praktisch, een hoge zitpositie en het ziet er stoerder uit dan een stationwagon of MPV. Omdat niemand er daadwerkelijk mee het terrein in gaat, zijn dingen als een ladderchassis, lage gearing en vrijloopnaven niet echt nodig.
BMW was een van de eerste met de X5, een cross-over voor op de weg. Mazda was er ook vroeg bij. Op basis van de Mazda Capella (626) wel de Tribute ontwikkeld: een auto met alle eigenschappen die men wil in een cross-over, zonder de nadelen.
Inhoudsopgave
Cross-overs
Het idee van de Tribute werd door Mazda uitgesmeerd over een gehele range van crossovers. Het begon met de CX-9 en CX-7. Beide auto’s sloegen enorm aan. Tijd dus voor uitbreiding in de vorm van een CX-5 (feitelijk de opvolger van de CX-7) en een nóg compactere crossover, de CX-3.
Mazda CX-3
De basis voor de Mazda CX-3 is die van de Mazda Demio, die wij beter kennen als Mazda 2. Een cross-over op basis van een B-segmenter dus. De Mazda CX-3 werd aan het einde van 2014 op de LA motorshow onthuld. Daarmee was Mazda een van de eerste die de potentie zag in dit marktsegment.
Afmetingen
De Mazda CX-3 oogt aanzienlijk groter dan deze daadwerkelijk is. De lengte is met 4,28 meter vrij compact. Echter, de breedte van 1,77 meter en hoogte van 1,54 meter geven de auto een ‘kloeker’ voorkomen. De wielbasis van 2,57 is relatief kort. Logisch, want het is een compacte auto. In vergelijking met zijn concurrenten is de CX-3 relatief gezien weer ietsje groter. Het maakt het segmenteren van de nieuwe serie cross-overs er niet eenvoudiger op.
SkyActiv
Dat is al helemaal het geval als je kijkt naar het motorenaanbod van de Mazda CX-3. In totaal zijn er vier motoren voor de Mazda CX-3, waarvan er drie naar Nederland komen. De 1.5 basismotor komt níet naar ons landje toe, maar wel twee tweeliters. De instapper bij deze B-segment cross-over is dus meteen een dikke 2.0 viercilinder. Het is een motor volgens ‘SkyActiv’-principe. Waar veel merken downsizing toepassen met turbo’s, probeert Mazda het verschil te maken met meer cilinderinhoud en een hogere compressie.
Voor beide technieken valt wat te zeggen. Met en turbomotor kun je een lager verbruik realiseren en er is meer koppel voorhanden bij lage toeren. Anderzijds heeft de Mazda-motor een directere gaspedaal respons en een meer lineaire vermogensopbouw. Qua verbruik is het verschil bij lange na niet zo groot als de theoretische waarden doen vermoeden.
In Nederland begint het feest dus met de ‘SkyActiv-G 120’. Deze levert 120 pk (bij 6.000 toeren) en 210 Nm (bij 2.800 toeren). De prestaties zijn meer dan adequaat. In 9 tellen accelereert de auto naar de 100 km/u, wat voor een instapmotor niet verkeerd is. Langzamer kan ook, maar dan moet je opteren voor de automaat. Het is nog een traditionele automaat met koppelomvormer, niet een transmissie met dubbele koppeling die toenemen in populariteit.
Dan even kort het verbruik. De concurrentie met hun 1.0 turbo driecilindertjes moeten op papier zo’n 1 op 20 halen. De Mazda verbruik theoretisch 1 op 17. Uiteindelijk is voor al die auto’s 1 op 15 ongeveer het praktijkverbruik. Het toont dus aan dat de SkyActiv-filosofie van Mazda op zich op de juiste wijze uitpakt.
Mazda CX-3 AWD
Overigens is er ook een dikkere 2.0, de SkyActiv-G 150, die niet geheel ontoevallig beschikt over een maximumvermogen van 150 pk. Het koppel van 210 Nm is gelijk aan die van de instapversie. Deze motorspecificatie is enkel geleverd met vierwielaandrijving. Een automaat was eveneens verkrijgbaar. Qua prestaties scheelt het niet heel erg veel.
Ja, je wint 30 pk, maar anderzijds is AWD een stukje zwaarder (80 kilogram om precies te zijn) en heb je wat meer verliezen in de transmissie. Sowieso, als het om verbruik gaat, is de dieselversie (‘SkyActiv-D’) de aangewezen keuze. Deze 1.5 viercilinder turbodiesel is goed voor een bescheiden 105 pk, maar dankzij het koppel van 270 Nm voelt de auto onder deellast redelijk vlot aan.
Facelift Mazda CX-3
Ondanks dat dat de Mazda CX-3 typisch een auto is die goed scoort op de Europese markt, wordt ook de gefacelifte versie onthuld in Amerika, op de New York Motorshow om precies te zijn. De facelift is vrij bescheiden, zoals Mazda dat wel vaker doet sinds ze de nieuwe designtaal hebben.
Er is een nieuwe grille, nieuwe achterlichten en het interieur wordt op details gewijzigd. Sowieso is het interieur een stukje fijner geworden, want er is meer geluidsisolatie toegepast, volledig lederen bekleding is leverbaar, er is een middenarmsteun voor de achterpassagiers en de middenconsole is iets aangepast.
Motoren
Qua motoren is er minder groot nieuws. Gebleven zijn de 2.0 met 120 pk of 150 pk. Die laatste heeft dan altijd AWD. De diesel is wel nieuw: de 1.8 SkyActiv-D is 300cc groter. Qua vermogen (115 pk) en koppel (270 Nm) zijn de verschillen niet schokkend. Wel is de grotere motor zuiniger geworden. In 2020 worden het gamma uitgekleed. De diesel en 150 pk sterke benzinemotor komen te vervallen.
De uitvoeringen zijn nu ook ‘anders’. De TS, SkyLease, Skylease GT, TS+ en GT-M komen allemaal te vervallen. Vanaf 2020 krijgen de uitvoeringen namen mee als ‘Comfort’, ‘Luxury’, ‘Signature’ en ‘Sport Selected’. In Nederland is de CX-3 stiekem best een aardig succes. Het beste jaar was 2016, met bijna 2.340 verkochte exemplaren. Echter, de verkoopcijfers zakken in de volgende jaren nauwelijks in, behalve in 2020 (vanwege Covid-19). Op dit moment rijden er zo’n 10.000 exemplaren rond in ons land.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mazda CX-3.