De Mazda 6 is een van de eerste Zoom-Zoom Mazda’s.
Mazda is vaak een buitenbeentje geweest in de autoindustrie. In veel gevallen hebben ze er bij Mazda voor gekozen om de dingen net eventjes anders te doen. Denk aan bijzondere segmenten (MX-5), technieken (wankelmotor) of styling (121 bolhoed met Rona- berenvelgen). Dat duurde een beetje tot halverwege de jaren ’90. Daarna deed Mazda eigenlijk hetzelfde als alle andere Japanse automerken: goede, deugdelijke en verstandige auto’s bouwen.
Helaas ontbrak het in veel gevallen aan ‘sex appeal’. De 121 was nu gewoon een Fiesta. De 323 was ineens saai geworden: de 323F hatchback was geen schim van de vijfdeurs coupé die ‘m voorging. Maar de grootste zonde werd begaan met de Mazda 626. Dat model was onverklaarbaar saai.
Inhoudsopgave
Zoom-Zoom
Het roer moest om bij Mazda. Dat deden de Japanners met de kenmerkende Zoom-Zoom-campagne. Het doel van Mazda was om betaalbare auto’s een sportief randje mee te geven. Slimme keuze, de MX-5 was al jarenlang het uithangbord. Een van de eerste auto’s die dit nieuwe geluid moest overbrengen was de Mazda 6. Er werd bewust gekozen voor deze nieuwe naamgeving, op deze manier spreek je bijna altijd de merknaam erbij uit, wat beter is voor de branding.
Eerste generatie Mazda 6 (GG)
De Mazda 6 komt in 2002 op de Nederlandse markt. De Europese versie van de Mazda 6 staat op het GG-platform (ook de modelcode). Er is keuze uit drie carrosserievarianten: een vierdeurs sedan, een vijfdeurs liftback (Sport) en vijfdeurs stationwagon (Sportbreak). Er zijn drie benzinemotoren, een 1.8 (120 pk), 2.0 (141 pk) en 2.3 (166 pk). Daarnaast zijn er twee 2.0 CiTD-dieselmotoren (120 of 136 pk). Een automaat is alleen mogelijk op de 2.0 benzine of op de Sportbreak met 2.3 benzinemotor. Die heeft dan automatische vierwielaandrijving. Een V6 is er wel op andere markten, maar komt niet naar Europa.
Facelift
In 2005 wordt de auto gefacelift. De verschillen zijn vrij minimaal. Met name de verlichting is een duidelijk herkenningspunt. Daarbij is er minder gebruik gemaakt van chroomwerk, wat de uitstraling ten goede komt. Qua motoren verandert er niet heel erg veel. De 2.0 benzine krijgt er een paar pk’tjes bij en de 2.3 kun je nu ook krijgen met automaat zonder AWD.
Mazda 6 MPS
Dat laatste is standaard op de Mazda 6 MPS. Na enkele concepts en modellen voor Japan en de VS is dit het eerste MPS-model voor Europa. Onder de extra bolle motorkap ligt een 2.3 DISI viercilinder turbomotor met intercooler. Deze levert 260 pk en 380 Nm. Daarmee kun je in 6,6 seconden naar de 100 km/u sprinten en haal je een topsnelheid van 240 km/u, alhoewel beide waarden vrij bescheiden lijken te zijn. De Mazda 6 MPS heeft altijd een handgeschakelde zesbak, een unieke bodykit en grote 18” lichtmetalen velgen.
Tweede generatie Mazda 6 (GH)
De tweede generatie Mazda 6 (de ‘GH’) arriveert in 2007. Het model is een stuk groter en ruimer dan voorheen. Wederom is er keuze uit een sedan, liftback of stationwagon. Ook het motorenaanbod komt behoorlijk overeen. De 1.8 (120 pk), 2.0 (147 pk) en 2.5 (170 pk) zijn de mogelijkheden qua benzine, daarnaast zijn er 2.0 CiTD en 2.2 CiTD diesels. Aanvankelijk is er alleen een 2.0 met 140 pk, later komen er twee 2.2’s bij, een met 163 pk en eentje met 185 pk. In 2010 wordt het model zeer subtiel gefacelift. Qua motoren en uitvoeringen verandert er in Nederland bijna niets.
Derde generatie Mazda 6 (GJ)
De derde generatie Mazda werd in 2011 onthuld en verscheen in 2012 bij de dealers. De basis voor de auto was de Mazda Takeri concept. Qua carrosserievarianten deed Mazda het dit keer zeer inventief. De liftback kwam te vervallen. In Europa is de stationwagon populairder, in de VS de sedan. Daarom werd er voor gekozen om de stationwagon juist iets korter te maken (4,80 meter) dan de sedan (4,86 meter). Meestal is het precies andersom. De logica was begrijpelijk, want de auto’s in het D-segment in de VS zijn namelijk ook wat groter dan wij in Europa hebben. Zo kan Mazda het beste beide markten bedienen.
Er zijn drie motoren voor de Mazda 6, een 2.0 met 145 pk, een 2.0 met 165 pk en een 2.5 met 192 pk. De 2.5 is altijd een GT-M en heeft ook nog eens altijd een automaat. Eenzelfde opbouw zien we bij de diesels. De 2.2 CiTD met 150 pk is leverbaar in allerlei uitvoeringen, maar de versie met 175 pk is altijd gekoppeld aan een automaat en de meest luxe uitvoering.
Facelifts
De derde generatie Mazda 6 wordt meerdere malen voorzien van een milde facelift. Normaliter raakt een model bedaagder naarmate de jaren vorderen, maar de Mazda 6 weet verrassend relevant te blijven qua styling. Het model ontvangt zijn eerste opfrisbeurt in het voorjaar van 2015. In 2018 wordt het model andermaal gefacelift. Bij die versie wordt op sommige markten de 2.5 Turbo aangeboden, met 250 pk en 400 Nm. Deze komt helaas niet naar Nederland. Alle diesels worden voor ons land in 2020 geschrapt.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mazda 6.