De Mazda 3 is de C-segment kaskraker van de Japanners uit Hiroshima.
Jarenlang was het heel erg simpel in Nederland. Net als Peugeot had Mazda een heel erg eenvoudige doch herkenbare manier om gebruik te maken van drie cijfers. De kleinste Mazda was een 121, de grootste een 929. Daartussen zaten nog een 323 en 626. De 323 is een van de populairste Mazda’s aller tijden. De Japanse Golf-concurrent werd voor lange tijd wereldwijd (erg goed) verkocht. Je zou denken dat Mazda een dergelijke eenvoudige en herkenbare modelnaam (c.q. code) zou behouden, maar niets is minder waar. Nu heette de auto trouwens niet overal 323, op sommige markten heette de auto Familie. Nog een dingetje, de namen van Mazda waren net als Mazda bedaagd geworden. Mazda’s waren betrouwbare auto’s, maar bijzonder saai.
Inhoudsopgave
Zoom-Zoom
Mazda wilde het roer helemaal omgooien. Ondanks dat het merk bijzondere auto’s als de MX-5 en RX-7 bouwde, moest dat meer worden uitgebouwd. Mazda zette met de Zoom-Zoom-campagne het doel om sportieve auto’s te bouwen. De Mazda 6 (de opvolger van de 626) was de eerste van deze lichting. In 2003 volgden de RX-8 (een vierzits sportcoupé met wankelmotor) en de Mazda 3. Dat is de opvolger van de 323.
Die namen zijn slim gekozen door marketeers. Met enkel en alleen een nummer, moet je het merk erbij uitspreken. Een Mégane, Golf of Corolla zijn instituten op zich. Overigens heet de auto in Europa Mazda 3, op andere markten worden namen als Axela en Protegé gebruikt.
Eerste generatie Mazda 3 (BK)
De eerste generatie Mazda 3 (de ‘BK’) komt eind 2004 op de markt. De auto staat op het BL-platform van Ford Motor. Hierop zijn een groot aantal auto’s gebouwd. In Nederland zijn dat diverse Fords (Focus, C-Max) en Volvo’s (C30, S40, V50). Later maken ook auto’s als de Ford Kuga, Mazda 5 en Volvo C70 er gebruik van. De Mazda 3 komt in twee verschillende carrosserievarianten, een vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan. De benzinemotoren komen niet van Ford, maar zijn van Mazda zelf. Er is een 1.4 (84 pk), 1.6 (105 pk) en 2.0 met 150 pk. De diesel komt voort uit een samenwerking tussen Ford en PSA. De 1.6 diesel is goed voor 110 pk. De sedan is er niet met de 1.4 motor.
In 2006 wordt de range gefacelift. Met name aan de koplampen en achterlichten zijn er wat verschillen. De sedan is er nu als redelijke sportieve 2.0 GT-M. De hatchback is er voor het eerst met 2.0 diesel, goed voor 143 pk.
Mazda 3 MPS
Het topmodel is echter de Mazda 3 MPS (Mazda Performance Series). Deze heeft dezelfde 2.3 DISI turbomotor uit de Mazda 6 MPS. In tegenstelling tot die auto heeft de 3 MPS geen vierwielaandrijving. De motor is echter exact het zelfde. Dankzij 260 pk en 380 Nm kun je van 0 tot 100 in 6,1 seconden sprinten en een topsnelheid van 250 km/u halen.
Tweede generatie Mazda 3 (BL)
In 2009 wordt de BL-generatie van de Mazda 3 gepresenteerd. Ondanks het nieuwe koetswerk en het compleet nieuwe interieur, bleef veel bij het oude. De basis was nog altijd het Ford C1-platform. De motoren kwamen wederom bij Mazda of PSA vandaan, op de 2.2 diesel na. Die was dan wel weer van Mazda. De Mazda 3 MPS behield exact dezelfde aandrijflijn. Wederom was er een sedan en hatchback. In 2011 werd de Mazda 3 licht gefacelift.
Derde generatie Mazda 3 (BM)
De derde (BM) generatie (of de tweede, het is net even hoe je er tegenaan kijkt) Mazda 3 kwam in 2013. Qua styling was het een compleet andere auto. De Mazda 3 volgt de nieuwe ‘Kodo’-designtaal van onder andere de Mazda CX-5 en Mazda 6. Ook doet ‘SkyActiv’-technologie zijn intrede. Het is een verzamelnaam voor verschillende brandstofbesparende ingrepen.
Wederom kun je kiezen uit een vijfdeurs hatchback en een vierdeurs sedan. Mazda is eigenwijs en kiest niet voor kleinere turbomotoren, maar juist relaxte grotere atmosferische motoren. Er is een 1.5 (100 pk), 2.0 (120 pk) en nog een 2.0, maar dan met 165 pk. Daarnaast zijn er twee diesels, een 1.5 (105 pk) en 2.2 (150 pk). In 2016 wordt de BM-generatie gefacelift. De 1.5 diesel wordt geschrapt.
Vierde generatie Mazda 3 (BP)
De Mazda 3 van de BP-generatie staat in 2019 klaar. De auto is de productieversie van de Kai concept. Heel herkenbare is de C-stijl van de hatchback, die wat doet denken aan de Alfasud en eerste generatie Seat Leon. Ook hier zijn er geen kleine motoren. In Nederland kun je kiezen uit een 2.0 SkyAvtiv-G 122, SkyActiv-G 150 en een SkyActiv-X met 180 pk. Een MPS komt er (wederom) niet. Wel wordt de auto op sommige markten geleverd met een 2.5 turbomotor met 250 pk, 400 Nm, vierwielaandrijving en een automaat. Wel krijgen wij de 1.8 diesel, maar die wordt een jaar later alweer geschrapt.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mazda 3.