De Mazda 2 is de B-segment auto van de Japanse autobouwer.
Mazda en kleine auto’s zijn altijd een beetje vreemde auto’s geweest. De 121 in de jaren ’80 was gewoon een Ford Festiva, die later in Nederland als Kia Pride werd aangeboden. Begin jaren ’90 was de Mazda 121 in Nederland een guitige vierdeurs sedannetje, het zogenaamde bolhoedje. Met de Ronal-berenvelgen was de Mazda 121 de meest koddige auto van die periode. Vervolgens werd de Mazda 121 het zustermodel van de Ford Fiesta, dus kwalitatief minder betrouwbaar en iets minder bijzonder.
Inhoudsopgave
Mazda 121
In Nederland kwam In 1998 kwam in Nederland de Mazda Demio op de markt. In veel andere landen werd deze auto de ‘Mazda 121’ genoemd. De Demio was een een apart autootje met een hogere instap en een hoekig uiterlijk. Het gaat veel te ver om te zeggen dat het een crossover was, alhoewel tegenwoordig de lat lager ligt om daarvoor in aanmerking te komen. De Mazda Demio (die dus op sommige markten 121 heette), werd in 2002 opgevolgd door de Mazda 2 (die op andere markten juist weer Demio genoemd werd).
Eerste generatie Mazda 2
De Mazda 2 komt in 2003 in Nederland op de markt. Net als de Demio is het een iets hogere auto met hogere instap, maar het gaat te ver om het een ‘MPV’ of “SUV’ te noemen. De auto deelt wat techniek met de Ford Fusion, ook zo’n ‘tussen’-model. De Mazda 2 komt in Nederland met drie benzinemotoren: een 1.2 (75 pk), 1.4 (80 pk) en een 1.6 (100 pk). Die laatste is er alleen als sportief getinte ‘Sportive’.
Als laatste is er ook een 1.4 diesel die in samenwerking met PSA en Ford is ontwikkeld. Deze viercilinder levert 68 pk en is vooral heel erg zuinig. In 2006 wordt het model subtiel gefacelift. De bumpers, koplampen, achterlichten en wielen zijn iets afwijkend.
Global-C
Het grote verschil komt in 2007, wanneer de tweede generatie Mazda 2 wordt onthuld. Ditmaal heeft Mazda er flink werk van gemaakt om een onderscheidende auto neer te zetten. Voor deze generatie werken Ford en Mazda weer eens innig samen. De Mazda 2 staat namelijk op het ‘Global B-Car’-platform van Ford, dat in samenwerking met Mazda ontwikkeld is. Het is een uitstekend platform voor mensen die een prettig sturende auto wenst. Zowel de Fiesta als de Mazda 2 zijn namelijk erg vermakelijk.
Sowieso gooit Mazda het met deze generatie 2 iets meer op de jongere bestuurder. De quasi-MPV looks zijn overboord gegooid. Dit betekent weliswaar dat de Mazda 2 minder ruim is dan voorheen, maar voor een B-segment auto is het voldoende. Wel ziet de auto er aanzienlijk vlotter uit. Je kunt nu ook voor het eerst sinds lange tijd weer keuze voor een driedeurs carrosserievariant. Op sommige markten kwam er later nog een vierdeurs sedan bij.
Motoren
Qua motoren is er keuze uit een 1.3 (75 pk) en nóg een 1.3, maar dan in ‘hp’-configuratie. Deze is goed voor 86 pk. De topper van de range is de 1.5. Deze levert maar liefst 103 pk. De auto is op sommige markten leverbaar met een 1.4 en 1.6 dieselmotor, maar níet in ons land. In Nederland is de Mazda 2 een redelijk succes. Er worden er tussen de 1.000 en 2.500 jaarlijks van verkocht voor lange tijd. Dat is op zich niet zo verkeerd, maar voor een B-segment hatchback is het redelijk bescheiden.
Mazda 2, tweede generatie
De tweede generatie Mazda 2 krijt in 2010 een vrij ingrijpende facelift. Uiteraard zijn er nieuwe koplampen, bumpers, kleuren, wielen en bekledingen. Maar de lichtunits hebben nu ronde units in zwarte behuizing. Ook de grille is nieuw met duidelijk afwijkende bumpers. Zowel de drie- als vijfdeurs Mazda 2 worden aangepakt. De driedeurs blijft slechts tot 2013 leverbaar. Deze variant wordt over het algemeen minder populair en voor Mazda is dat niet anders. De vijfdeurs blijft tot 2015 in de showrooms staan.
In 2015 komt er een compleet nieuwe Mazda 2 op de markt. De auto heet in Japan alsnog Mazda Demio, ondanks dat deze grotendeels identiek is aan ‘onze’ Mazda 2. De auto komt dit keer niet als driedeurs hatchback, wel als vijfdeurs. Daarnaast is er ook een kek sedannetje. Qua styling loopt Mazda in de pas met zijn nieuwe designtaal. Voor deze generatie wekt Mazda niet samen met Ford. De Mazda 2 staat op een eigen platform, dat in feite een aangepast CX-5 platform is.
Nederland
Er zijn drie benzinemotoren en een diesel in Nederland verkrijgbaar. Het zijn allemaal 1.5-motoren. De instapper heeft 75 pk, de tweede heeft 90 pk en de sterkste versie heeft 115 pk. De diesel is goed voor 105 pk. Mazda maakt bij deze generatie gebruik van ‘SkyActiv-techniek. Dit is een verzamelnaam voor allerlei kleine maatregelen en toepassingen die voor een lager verbruik moeten zorgen. De dieselmotoren worden in 2018 geschrapt.
In 2020 wordt de Mazda 2 gefacelift. De neus is ietsje scherper met een stoerdere grille. Je kunt kiezen uit een 1.5 met 75 of 90 pk.
Hybrid
In 2022 komt de Mazda2 ook als Hybrid beschikbaar. De hatchback heeft veel technische overeenkomsten met de Toyota Yaris Hybrid. Zelfs het uiterlijk komt overeen. In maart 2022 arriveert het nieuwe model in de showroom in Nederland.
De Mazda2 Hybrid is verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen, namelijk Pure, Agile & Select. Het model combineert een 1.490cc grote driecilinder benzinemotor met een elektromotor. Daarmee komt het systeemvermogen op 116 pk. In 9,7 seconden weet de hybride de 100 km/u aan te tikken.
Artikelen Mazda 2
Meer lezen over de Mazda 2? Lees de artikelen hieronder die eerder al over de Mazda verschenen.