De Maserati Quattroporte is de sedan die alle andere auto’s overbodig maakt.
Maserati is een van de oudste Italiaanse merken die er nog zijn. In die lange historie zijn er enorm veel auto’s geweest van het merk met de drietand. Maserati begon aanvankelijk met sportauto’s en racewagens. Pas na inmenging van de familie Orsi (die Maserati ook overnamen) kwamen er grotere, luxere GT’s.
Daar past een vierdeurs auto dus perfect bij. Die kwam pas in 1963. Het idee was vrij simpel. De Maserati Quattroporte moest een grote, luxe auto worden waarmee je met vier personen in alle rust en comfort hoge snelheden kunt afleggen. In principe een GT, maar dan dus met vier deuren (quattroporte is Italiaans voor vier deuren).
Inhoudsopgave
Eerste generatie Maserati Quattroporte
De Maserati Quattroporte van de eerste generatie (AM107) beleefde zijn debuut op de Salon van Turijn in 1963. In 1964 kwam deze op de markt. Dankzij de 4.1 liter grote V8 kon je een snelheid halen van 230 km/u, aldus Maserati. Rond die periode waren er niet veel auto’s die die snelheid konden halen, laat staan met vier deuren. In 1966 werd de auto licht gewijzigd: het interieur was compleet nieuw (met heel veel hout), de achterwielophanging was vernieuwd en er was een 4.7 liter V8 leverbaar met 290 pk. De eerste generatie Quattroporte was een bescheiden succes: er zijn er net geen 800 van gebouwd.
Tweede generatie Maserati Quattroporte
De tweede generatie was aanzienlijk minder populair. Deze tweede generatie (AM123) was niet heel erg exotisch qua techniek. De auto kwam uit de tijd dat Citroën de touwtjes in handen had. De Quattroporte II was in feite een verlengde Citroen SM. De 3.0 V6 kwam van Maserati en was simpelweg niet krachtig genoeg om de vorige generatie te doen vergeten. Een V8 was in ontwikkeling, maar financiële problemen gooiden roet in het eten. Na enkele prototypes werden er 13 exemplaren gebouwd, 12 voor klanten.
Derde generatie Maserati Quattroporte
In 1979 kwam de derde generatie Maserati Quattroporte op de markt. Met deze generatie (de ‘AM330’ voor intimi) kon Maserati weer meedoen met de dikke sedans van zijn tijd, zoals de Jaguar XJ en Mercedes-Benz S-Klasse. Het bijna vijf meter lange slagschip was voorzien van een dikke V8 (4.2 of 4.9 liter) en achterwielaandrijving. De Quattroporte III was een veel groter succes dan zijn voorganger. In 1987 werd dit type opgevolgd door de Maserati Royale, wat eigenlijk exact dezelfde auto is, maar met een sterkere V8 en nóg luxer interieur.
Vierde generatie Maserati Quattroporte
De vierde generatie Maserati Quattroporte was een compleet andere auto. Onder DeTomaso werden namelijk ook Biturbo’s gebouwd. Dit waren kleinere Maserati’s die hun naam onwaardig waren. Kleine, hoekige, onderontwikkelde en onbetrouwbare auto’s die het merk bijna de das om hebben gedaan. De Quattroporte stond op een verlengd platform van de Biturbo. Desondanks was de AM337-generatie aanzienlijk korter dan het model uit de jaren ’80: meer dan 40 centimeter. De Quattroporte was wel te krijgen met gave biturbo-motoren, een V6 of een V8.
Rond deze periode nam Ferrari Maserati onder zijn vleugels. Het eerste wapenfeit was de Evoluzione-specificatie van de Quattroporte. Hierbij werd de kwaliteit en betrouwbaarheid ingrijpend verbeterd. Ondanks de compacte afmetingen moest de auto het opnemen tegen auto’s als de Audi S8 en Jaguar XJR. Deze generatie is met 2.400 gebouwde exemplaren behoorlijk populair, relatief gezien.
Vijfde generatie Maserati Quattroporte
De populariteit zou veel grotere vormen gaan aannemen in 2003 met de vijfde generatie van de Maserati Quattroporte (de ‘M139’). Was de vorige generatie op het laatst even bijgepunt door Ferrari, met deze generatie was Ferrari aanwezig bij de conceptie. Het M139-platform maakt het mogelijk dat de auto aanzienlijk groter was: meer dan 5 meter. De auto concurreerde met de sportievere sedans in het (sub)top segment, zoals de CLS 55 AMG, Audi S8 en Jaguar XJR. De motor was een 4.2 V8 uit de Maserati Coupé/Spyder. Deze motor is van zichzelf al een afgeleide van een Ferrari motor (de F-136).
De V8 is goed voor 400 pk. Aanvankelijk was de auto alleen leverbaar met een DuoSelect sequentiële transmissie, die op de achteras zat. Later kwamen er een 4.7 motor, meerdere uitvoeringen en de optie voor een ZF-automaat. Deze zat níet op de achteras, maar aan het blok. De ultieme Quattroporte is nog altijd de Maserati Quattroporte GT S 4.7 met 440 pk en een glorieus design. Op basis van dit platform kon Maserati ook de GranTurismo en GranCabrio bouwen. Er zijn er meer dan 25.000 van gebouwd.
Zesde generatie Maserati Quattroporte
De zesde generatie Maserati Quattroporte had de monsterlijke taak om de vijfde generatie te doen vergeten. Dat lukte uiteraard niet. De auto was aanzienlijk minder exotisch, ondanks het gebruik van ‘Ferrari’-motoren. Het zijn zescilinders die bij Chrysler (in Kokomo, Indiana) gebouwd worden. Gelukkig is er ook een V8.
Qua exterieur is de Maserati Quattroporte (M156) een stuk groter geworden. 5,26 meter is zelfs langer dan een S-Klasse of XJ. Voor het eerst was er nu ook een diesel leverbaar. Een andere kritiekpunt is het interieur dat zich niet kan meten met de concurrentie. Nu was dat bij de vorige ook niet het geval, maar die had wat meer ‘magie’ om het goed te maken. Wel werd de auto bijna elk jaar of om het jaar verbeterd en fijngeslepen.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Maserati Quattroporte.